Kereskedőváros és szellemi központ lesz Miskolc

Udvardy József
2001. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kobold Tamás, Miskolc fideszes polgármestere szerint a településnek nem ártott, éppen ellenkezőleg: használt a multinacionális kereskedelmi társaságok térhódítása. Lapunk tudósítójának adott interjújában cáfolta, hogy Miskolc továbbra is leszálló ágban lenne. Ugyanakkor kijelentette: a város éppen akkor gazdagodott szellemi értékeiben, amikor gazdasága a nyolcvanas évek közepén kezdődött leépülés következményeként a mélypontra zuhant.Miskolcot – lélekszámát és gazdasági teljesítményét tekintve – a rendszerváltozás előtt gyakran az ország második városaként emlegették. Az új évezred kezdetére viszont szinte teljesen eltűnt az ipar. Az elmúlt években szemmel láthatóan csak a kereskedelem fejlődött a településen, ám ez a növekedés ellenérzéseket szül. Nem érzi magát kényelmetlenül, amikor időnként a mellének szögezik a kérdést: miért törekszik a hazai kereskedelmi cégek elsorvasztására?– Miskolcon valóban versenyhelyzet alakult ki a kereskedelemben. Akik munkájuk megújítására, például a nyitva tartás meghosszabbítására kényszerülnek fennmaradásuk érdekében, természetesen nem fogadják örömmel egy erős konkurens megjelenését. De Miskolcon a gazdasági problémák nem a rendszerváltozással kezdődtek. Már a nyolcvanas évek közepén kézzelfoghatóan mutatkoztak meg a nehézipar, a kohászat és a gépgyártás gondjai. A leépülést csak felgyorsította a rendszerváltozás. Gyakran elmondom, a kohászatban alkalmazottak létszáma a nyolcvanas évek elején mért mintegy 20 ezerről 9600-ra csökkent. De minden rosszban van valami jó. Igaz ez a mondás a mi városunkra is. Az itt élők – ez volt a jó benne – sokkal jobban rá voltak utalva, mint máshol, hogy foglalkozzanak a jövőjükkel.Polgári értékek– Különösen azok kényszerültek, kényszerülnek válaszútra, akik elveszítették az állásukat. A városban hosszú évek óta magas a munkanélküliek aránya.– Az önkormányzat nem nagytőkés, hogy egyik napról a másikra pénzt invesztáljon munkahelyek teremtésébe. Csak hosszabb távon oldhatók meg a gazdasági-társadalmi problémák, de a folyamat generálója, elősegítője lehet a város közgyűlése. Az országban először nálunk született meg a középtávú városfejlesztési stratégia. Összhangot kívánunk teremteni a fejlődésben, így hármas célt fogalmaztunk meg. Polgári értékeket akarunk adni a városnak. Programunk értelmében el akarjuk érni, hogy a város legyen a régió szellemi, gazdasági, tudományos központja. A harmadik cél a Kassa–Miskolc tengely megteremtése. Az ipar dominanciája valóban megszűnt, de helyette számottevő szolgáltatói szférát hoztunk létre. Az ipar a hozzáadott érték alapján 34, a szolgáltatói szektor 57 százalékot képvisel, és 5 százalék körül van a mezőgazdaság. Tehát dinamikusan fejlődnek a szolgáltatások, az idegenforgalomban számottevő fejlesztés és fejlődés indult el. A következő években olyan szolgáltatói szektort szeretnénk létrehozni, amely nagy hozzáadott értéket mutat fel, mert a gazdaságnak tulajdonképpen ez a forrása.– A hosszú távú stratégia megfogalmazása aligha vigasztalja azokat, akik segélyekre kényszerülve filléres gondokkal küszködnek. Nem segít a halmozottan hátrányos helyzetű réteg, a romák hatványozott gondjain sem.– Eddig valóban a kereskedelem extenzív fejlesztése zajlott a városban, de a jelenlegi tárgyalások előrevetítik, hogy három-négy éven belül nagyobb ipari üzemek is letelepülnek Miskolcon. A korszerű üzemekben persze csak azok juthatnak majd munkához, akik maguk is tesznek a boldogulásukért, például hajlandóak tanulni. Az extenzív fejlesztések befejezését követően az innovatív szakasz következik be, és véleményem szerint akkor lesz szükség azokra a szolgáltatásokra és termelő befektetésekre, amelyek a nagy hozzáadott értéket állítják elő. Ma sajnos még nem ez a jellemző sem a szolgáltatóiparra, sem a termelő szektorra Miskolcon, de még Magyarországon sem.Kiút a mélypontról– Mindez nem változtat a tényen, hogy a szorult helyzetbe került emberek állami közbeavatkozást sürgetnek. Mennyi állami pénzhez jutott az elmúlt esztendőkben Miskolc?– A rendszerváltozást követően az Antall-kormány segítségével elindulhatott a Nemzeti Színház rekonstrukciója. Ma Közép-Európa legkorszerűbb színházát tudhatjuk magunkénak. Megépült az új Miskolci Galéria és a központi könyvtár. Pontosan abban az időszakban volt módunk a kultúra fejlesztésébe befektetni, amikor az ipar rohamosan vesztette el pozícióit. Sikerült az oktatás feltételein is javítanunk, hiszen felépítettük a Herman Ottó Gimnáziumot, a Jezsuita Gimnáziumot. Utóbbi tulajdonképpen egy kis Pannonhalma, térségünk egyházi tudományos központja. Magánóvodák, magániskolák nyitották meg a kapujukat, s ez mind-mind a város szellemiségét gazdagította. Tehát épp akkor kezdődtek el a város kultúráját fejlesztő folyamatok, amikor a legnehezebb helyzetben voltunk. Az elmúlt tíz esztendőben több mint tízmilliárdot költhettünk a korábban elmaradott infrastruktúra fejlesztésére, az ivóvízhálózat, a gázvezetékek kiépítésére, a telekommunikáció, a közvilágítás, az utak fejlesztésére. Javultak a helyi lakosság életkörülményei. A város két kórházának átépítésére 3,5 milliárd forint állami támogatáshoz jutottunk hozzá. A miskolc-tapolcai termálfürdő és parkjának fejlesztésére nagyon komoly európai uniós pénzekre tettünk szert.– A tömegközlekedésre azonban továbbra is vannak panaszok Miskolcon, bár éppen a napokban bővítették a járműparkot nyolc korszerű autóbusszal. Olyan öreg villamosok is szállítják még az utasokat, amelyekre egyetlen városban sem lennének büszkék.– A megyei jogú városok, amelyek sorába Miskolc is tartozik, eleve sérelmesnek tartották 1991 és 1997 között, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat először évi egymilliárd, majd évi kétmilliárd forint támogatást kapott. Mi semmilyen működtetési hozzájáruláshoz nem jutottunk hozzá. Többször kértük ezt a pénzt, de ugyanúgy, mint a többi megyei jogú város, mi sem kaptunk egy fillért sem. Pedig ha csak a tíz százalékát kaptuk volna meg a fővárosi összegnek, lényegesen előrébb tartanánk a tömegközlekedés fejlesztésében is. Mint az új buszok átadásán tartott rövid ünnepségen is megjegyeztem, a folyamat felgyorsítására van szükség. Mindenképpen tennünk kell a tömegközlekedés színvonalának javításáért. Egyes autóbuszok futásteljesítménye lassan már eléri a 800 ezer kilométert. A villamosparknak csak a felét tudtuk lecserélni. A másik felét nem, mert egy villamos 160-200 millió forintba kerül, és nem jut rá pénz. Nyilvánvalóan valamilyen pályázati lehetőség kihasználásával érhetnénk célt, de gondolkozunk rajta, hogy külső tőkét vonjunk be a tömegközlekedésbe. Ha a 4-es metróra szánt pénz egy része Miskolcra érkezne, felgyorsíthatnánk a járműpark cseréjét. Ez nemcsak azt jelentené, hogy biztonságosabbá válna a közlekedés, hanem azok megfelelnének az Európai Unió környezetvédelmi követelményeinek is.– Tavaly éppen tízesztendős volt az önkormányzati törvény. Hogyan látja, élt-e a város a jogszabályok adta lehetőségekkel, vagy pusztán statisztája volt a magyarországi átalakulásnak?– A törvény megalkotásával óriási lehetőséget, nagyfokú szabadságot kaptak a települések életét irányító testületek. De a jogszabály nem tisztázta kellő mértékben a középszintű közigazgatás, magyarán a megyék helyzetét. Bizonyos szempontból ez jó a helyhatóságoknak, mert szinte csak a törvények, jogszabályok határozzák meg a munkájukat, de szabadságuknak az anyagi lehetőségek korlátokat szabnak. Az elmúlt tíz esztendőt végigkísérték az önkormányzati reformok, ugyanakkor sehol nincs szó a feladatok finanszírozásáról. Véleményem szerint újra kellene gondolni az állam és az önkormányzatok közötti feladatmegosztást. Ma nem tisztázott kellően, az államháztartási reform keretében lehet-e megoldani a finanszírozási feladatok kérdését. Eddig minden kormány retorikájában foglalkozott ezzel a problémával, de csak apró lépések történtek, az átfogó megoldást még nem sikerült megtalálni.Pártpolitika és közérdek– Mit gondol, ezen a területen milyen földrajzi egységekben felelhetnénk meg a legjobban az Európai Unió követelményeinek?– A támogatások elnyerésére a fejlesztési régiók már létrejöttek, hiszen ez kompatibilis az Európai Unióval. A következő tíz esztendőben a középszint kérdésében mindenképpen határoznia kell az országnak. Véleményem szerint az önkormányzati törvény jogszabályai alapjaiban és a hibái ellenére jók arra, hogy a helyhatóságok működését szabályozzák. Az élet évről évre új problémákkal szembesít bennünket. A megoldások keresése folyik a parlamentben, de nehezíti az előrehaladást, hogy az önkormányzati törvény módosítása kétharmados többséget igényel. Tehát csakis nagyfokú politikai konszenzussal lehet az önkormányzatok életét egyszerűbbé vagy könnyebbé tenni. Viszont nemegyszer előfordult már, hogy a pártpolitikai érdekek a közérdek fölé emelkedtek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.