Tallózó

2001. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

The SpectatorA brit konzervatív körök elit lapja címoldalon közölt cikkében arról ír, miért kedvez a jelenlegi iskolai vizsgarendszer a lányoknak a fiúkkal szemben, és hogy ennek milyen messze ható következményei lehetnek a társadalomra nézve.Statisztikák sora bizonyítja, hogy a lányok évek óta határozottan jobban teljesítenek a fiúknál az iskolai vizsgákon. A vizsgaeredmények az egyetemre felvettek arányában is megmutatkoznak: ma már a brit egyetemek tanulóinak 55 százaléka nő.A jelenségre többfajta, széles körben hangoztatott nézet is létezik. Az egyik ilyen szerint a lányok sokkal korábban érnek, és sokkal komolyabbak, mint fiú osztálytársaik, és sokkal inkább felnőtt módjára állnak hozzá a tanuláshoz. A legutóbbi eredmények ismeretében neveléspszichológusok ünnepélyesen megállapíthatják: az alulteljesítő iskolás fiúk sikertelenségét a körükben uralkodó „legénykedés” okozza (ami miatt nem becsülik sokra az ötösöket a bizonyítványban).A nők sikeres szereplésére is hasonló válaszokat kaphat az érdeklődő.A cikkben gyúnyosan idézett szakértő szerint annak a harminc éve elkezdett munkának a gyümölcse érett be, amely a nőket továbbtanulásra ösztönözte. „Kétség sem férhet hozzá, hogy megint mások arról nyilatkoznak majd őszinte képpel, hogy a férfi egyetemisták inkább az egyetemi élet ivászataiban és bulizásaiban tobzódnak, míg komolyabb kolléganőik könyvtárzárásig nyálazzák a szakirodalmat” – füstölög Madsen Pirie, a cikk szerzője. Megint mások – véli Pirie – azt fogják mondani, hogy a megváltozott nemi szerepek miatt van az egész, hiszen a nők számára ma már nem a gyerekáldás, hanem a karrierépítés az elsődleges, amelyhez elengedhetetlen a jó iskolai előmenetel.„A lányok utóbbi időkben tapasztalt sikereire létezik egy alternatív magyarázat is, amelyet az oktatásban részt vevők készséggel elfogadnak. Ez pedig az, hogy a fiúk és a lányok nem sokat változtak szokásaikat és készségeiket tekintve, maguk a vizsgák viszont igen” – érvel a szerző, hozzátéve: a régi vizsgák azokat a képességeket jutalmazták, amelyekben a fiúk jobbak voltak: a kockázatvállalást, a rész helyett az egész megértését, míg a maiak inkább a szisztematikusabb, konzisztensebb és a részletekre jobban ügyelő tudást díjazzák, amiben a lányok jobbak. A brit rendszer régi „O-level” vizsgája „mindent egy lapra” alapon működött (hasonlóképp a nálunk meghonosodott klasszikus érettségi hagyományaihoz, amely azonban nálunk is változóban van – A szerk.), ami a kockázatvállalást is ösztönözte, és egyértelműen a fiúk vizsgája volt. A rendszert felváltó GCSE sokkal inkább az egyes (rész)tanegységekből való alapos felkészülésre helyezi a hangsúlyt, és nem meglepő, hogy itt a lányok jobban teljesítenek.A Spectator cikke leszögezi: nem lehet azt mondani, hogy az egyik rendszer jobb lenne a másiknál, csak azt, hogy különbözőek. „A lányok nem azért kezdtek el jobban teljesíteni, mert a fiúk rosszabbak lettek, hanem azért, mert elnőiesedtek a vizsgák” – így a szerző, aki egy lány és egy fiú disszertációvédése kapcsán egy cambridge-i professzor beszámolóját idézi: „A lány elképesztően sok részletet gyűjtött össze, de nem értette meg, hogy mindez mit jelent. A fiú azonnal látta, hogy az egész miről szól, az azt alátámasztó bizonyítékokról azonban meglehetősen hézagos volt a tudása. Mindketten a legjobb jegyet kapták.”Az IQ-tesztek szinte már rutinszerűen rögzítik ezeket a különbségeket: a fiúk jobbak a számokkal végzett műveletekben, a mintafelismerésben és az elvont értelmezésben. A lányok jobban teljesítenek, amikor a nyelvi és szituációs logika a döntő. Akadnak olyanok, akik szerint a változás annak is betudható, hogy a vizsgák csak könnyebbek lettek (az egyetemisták megnövekedett számát szem előtt tartva), és arról van szó, hogy a már kisebb kihívást jelentő felsőoktatási intézményekbe több lány jelentkezik, mint fiú. Hogy maga a tananyag is változik, azt pedig az jelzi, hogy ma már a vizsgatárgyak között sokszor nem fizika vagy történelem, hanem „egészségügyi ismeretek”, „szociális gondoskodás”, „szabad idő” vagy „turizmus” nevű tudományok szerepelnek. A kérdések is megváltoztak. A régi O-level vizsgán a klasszikus, adatokat kérdező vagy kifejtős kérdések szerepeltek, míg manapság a vizsgázók olyannal is találkozhatnak, mint például „hogyan érezte volna magát a náci Németországban nevelkedő zsidó gyermekként?”A vizsgák feminizálása kapcsán a cikkíró felteszi a kérdést: miféle társadalmat épít fel egy ilyen rendszer? Hogyan tud szembenézni kihívásaival az az ország, amelynek vezető pozícióiban a módszeresek mellett nem kaphatnak helyet a kockázatvállalók, a vállalkozó szelleműek – legyen szó férfiakról vagy nőkről, hiszen ez innentől kezdve nem is a nemek közötti különbség kérdése –, ahol a szisztematikusokat előnyben részesítik a dolgok mélyére látókkal szemben? Ez az ország „így is megalkotja majd a penicillint és a légpárnás hajót vagy csak a közhivatalnokot”? – szól a költői kérdés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.