Térségfejlesztő szerepben a regionális repülőterek

Putsay Gábor
2001. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk területén negyvenhárom repülőtér működik, ám a budapesti Ferihegyi nemzetközi repülőtéren kívül a kor színvonalának megfelelő infrastruktúrája egyiknek sincs. A múlt év végén született egy olyan központi határozat, amely szerint két regionális repülőtér – Sármellék, Debrecen – fejlesztésének bizonyos részét az állam is támogatja a jövőben, a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban pedig most készítenek elő egy előterjesztést a kormány részére, amely több vidéki repülőtér fejlesztését tartalmazza. A Gazdasági Minisztérium új pályázati rendszere e hónap végére készül el, ebben az évben – legfeljebb százmillió forintig – a repülőterek üzemeltetői logisztikai és turisztikai fejlesztésekre pályázat útján igényelhetnek támogatást. A közelmúltban számos önkormányzat tett konkrét előkészületet a repülőterek fejlesztésére, hiszen – mint azt a szomszédos országok példái is bizonyítják – a regionális repülőtereknek rendkívül nagy a térségfejlesztő hatásuk.A világgazdaság legdinamikusabban fejlődő három területe az informatika, a turizmus és a légi közlekedés. A repülőgépek és légikikötők forgalmának növekedési üteme átlagosan több mint a GDP kétszerese. A légi közlekedésben az USA-é a vezető szerep, a fejlődés üteme azonban Európában a legnagyobb: 1900–1997 között a légi közlekedési teljesítmény az USA-ban 28, az EU-ban 49, míg Magyarországon 78 százalékkal nőtt. A menetrend szerinti forgalomban másfél milliárd utas veszi igénybe évente a repülőgépeket, a légi fuvarozás teljesítménye pedig 25 millió tonna. Világviszonylatban a légi forgalom évente átlagosan hét százalékkal emelkedik.Magyarországon a légi áruszállítási piac a személyszállításnál is dinamikusabban növekszik. Mindez legnagyobbrészt Ferihegyhez és a Malévhoz köthető, ám a számok önmagukban mégis ennek az ágazatnak a fejlődését jelzik: a Malév áruszállítási teljesítménye 1990–1998 között árutonna-kilométerben mérve 194, míg Ferihegy áruforgalma tonnában mérve 37 százalékkal nőtt. A Budapest központú légi forgalom ebben az évtizedben mindenképpen változik, ami összefügg majd az ország uniós csatlakozásával is. Az EU-ban ugyanis rendelet írja elő, hogy 200 kilométerenként a nemzetközi és a belföldi forgalomban egyaránt használt regionális repülőteret indokolt fenntartani, a tagállamokon belül mindez a gyakorlatban sincs másképp.Nem elhanyagolható a megfelelő infrastruktúrájú repülőterek munkahelyteremtő képessége sem. A világ számos légikikötőjében minden egyes munkahely további hármat hoz létre a környéken – mondja Simon Attila, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium Légügyi Főigazgatóságának titkára. Több repülőtér körzetében új ipari parkok alakulnak, a turizmus fejlesztésében betöltött szerepük pedig folyamatosan emelkedik. Magyarországon egy adott régióban leginkább a turizmus fellendítésében, illetve kiszolgálásában játszhatnak meghatározó szerepet a légikikötők, az egyre nagyobb értékű high techhez kapcsolódó árucikkek iránti igény megteremti az áruszállítás kialakítását is. A szakemberek szerint középtávon azonban tisztán áruszállító repülőterek létrehozása nem célszerű, hiszen még nem alakult ki megfelelő fizetőképes kereslet.Tulajdonlás szempontjából három csoportba sorolhatók a hazai repülőterek: állami, önkormányzati, illetve magántulajdonú. A magyar állam tulajdona a Ferihegyi nemzetközi repülőtér, jelenleg az ÁPV Rt. kezelésében van a kiskunlacházi, a kunmadarasi, a mezőkövesdi, a tököli, a békéscsabai, a börgöndi, a budaörsi, a kaposújlaki, a kecskédi, az orosházi, az őcsényi, a győr–péri és a szegedi repülőtér. A Kincstári Vagyoni Igazgatósághoz (KVI) tartozik a miskolc–szirmabesenyői, a kiskunfélegyházi, a gödöllői, a dunakeszi, a dunaújvárosi, a budapest–farkashegyi és a csákvári. A Honvédelmi Minisztérium tartja fenn a pápai, a szolnoki, a szentkirályszabadjai, a taszári, a kecskeméti, a nagykanizsai, a gyöngyösi és a szolnok–szandaszőlősi repülőtereket. Önkormányzati tulajdonban vannak jelenleg a következő repülőterek: Pécs–Pogány, Debrecen, Sármellék, Balatonfüred, Hajdúszoboszló, Kalocsa, Nyíregyháza, Tapolca, Zalaegerszeg. Magántulajdonban van a fertőszentmiklósi, a jakabszállási, a keceli és a szentesi, és egy konzorcium birtokolja az esztergomi repülőteret. Mint ismeretes, az ÁPV Rt.-hez a közelmúltban kerültek a honvédség által használt repülőterek, amelyekért a vagyonkezelő 4,5 milliárd forintot fizetett. A sármelléki repülőteret, amelyre két alkalommal írtak ki eddig pályázatot, a vagyonkezelő átruházza Zalavár–Sármellék önkormányzatának. Az ÁPV Rt. tervei között szerepel a többi repülőtér értékesítése is.Ahhoz, hogy az önkormányzatokhoz kerüljön az eddiginél egyszerűbb formában, a privatizációs törvény módosítására van szükség, hiszen állami vagyont adnának el. Amíg a tulajdonviszonyok nem rendeződnek, a vállalkozói tőke biztosan nem mozdul el ebbe az irányba.A nehézségek ellenére sok önkormányzat felismerte a repülőterekben rejlő lehetőségeket, és megtették az előkészületeket a későbbi fejlesztésekhez. Ezzel kapcsolatban Simon Attila elmondta: Pécs–Pogány repülőtéren például régóta szeretnének egy szilárd burkolatú leszállópályát építeni, ennek megvalósításához a régió 1,1 milliárd forinttal járulna hozzá. Nyíregyháza, Szeged, Győr–Pér esetében elkészültek a konkrét fejlesztési tervek, amelyeket hamarosan felterjesztenek a közlekedési tárcához. Simon Attila hozzátette: az ország légi közlekedési infrastruktúrájának, illetve a szomszédos országokkal való öszszeköttetésnek a fejlesztése megkívánja Nyíregyháza, Győr–Pér, Pécs–Pogány és Szeged repülőterének a közforgalmú légi közlekedésbe vonását. A kiemelt repülőterek állami támogatása nemzetgazdasági érdek, így például Sármellék és Debrecen fejlesztéséből a térségben lévő települések és városok is profitálnak. A nemzetközi repülőtereken megoldandó még a határátlépés biztosítása. Jelenleg ugyanis állandó nyitvatartású határátkelőhely – ahol az üzemidő alatt a határnyitás költségét az állam fedezi – kettő létezik, a ferihegyi és a sármelléki repülőtér. A többi repülőtérre irányuló nemzetközi forgalom növekedésének a legnagyobb gátja, hogy az ideiglenes határnyitásoknak rendkívül magas – akár 300 dollár – a költsége, amit a repülőtérre érkezőkre hárítanak. Ez minden más környező országban állami feladat, a határnyitás ingyenes a repülőteret igénybe vevő gépnek. A sármelléki repülőtér határnyitási költségeit – 12 millió forint – a GM vállalta át a múlt évben, így a hét minden napján állandó határátlépési lehetőséget nyújtottak az érkezőknek és az indulóknak.A regionálisnak nem minősülő vidéki repülőterek elsősorban mezőgazdasági, oktatási vagy sportcélú feladatokat látnak el, és egyben a polgári, illetve a katonai repülési szakember-utánpótlás legfontosabb bázisai. Ezen repülőterek üzemeltetését a jövőben is az önkormányzatoknak vagy a területükön működő sportegyesületeknek kell biztosítaniuk, állami támogatás csak kivételes esetben indokolt.Eseti támogatás nyújtható például mentőrepülések végzésénél, ezenkívül teljesen önerőből kell a működést biztosítani. Mivel az állami tulajdonban lévő vidéki repülőtereket a jövőben értékesíteni kívánják, az üzemeltetésük az új tulajdonos elképzeléseitől függ majd. Azokon a repülőtereken, ahol aktív sportrepülés folyik, és a repülőtér nem az egyesületekhez kerül, a jövőben továbbra is biztosítani kellene számukra az ingyenes használatot – vélekedik Simon Attila. Ezért a légügyi főigazgatóság elküldte javaslatát az Ifjúsági és Sportminisztériumnak.A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium javaslata szerint a repülőterek eladásakor a honvédelmi és rendvédelmi érdekeket is figyelembe kell venni: jelenleg ugyanis bármely magyarországi repülőtéren elsőséget és díjmentességet kapnak a honvédelmi, a rendvédelmi, a mentő, valamint a katasztrófamegelőzési repülések.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.