Új rendelet a hatásvizsgálatról

Jezsó-MTI
2001. 02. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április közepétől új kormányrendelet szabályozza a környezeti hatásvizsgálati eljárásokat. Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának fideszes elnöke szerint a rendelettel „fél lépést teszünk” az Európai Unió elvárásainak irányába, mivel a környezetvédelmi felügyelőségek számára továbbra is fennmarad a mérlegelési jogkör.Két részre bontja – a jelenleg még érvényben lévő eljárástól eltérően – a környezeti hatásvizsgálatba vont tevékenységek körét az áprilistól hatályos szabályozás. Az első fejezet azokat a tevékenységeket sorolja fel, amelyek megkezdésének előkészítésére csak részletes hatásvizsgálat alapján adható ki az engedély. A második fejezetbe pedig azok a tevékenységek kerülnek, ahol a területi környezetvédelmi felügyelőségek dönthetik el, hogy elegendőnek tartják-e az előzetes vizsgálatot, vagy részletes elemzést kérnek.A jelenleg hatályos listánál az egyes tevékenységekhez fűzött kiegészítésekből derülhet csak ki, hogy szükség van-e a részletes hatásvizsgálatra. Az állattartó telepek például nem szerepelnek a jelenlegi lista mezőgazdasági tevékenységei között, április közepétől viszont ezeket a létesítményeket – bizonyos nagyságrend felett – már az első fejezet szerint kell figyelembe venni, tehát kötelező a részletes hatásvizsgálat. Az új lista szerint a veszélyes hulladékok lerakása, égetése, kémiai és biológiai kezelése a létesítmény méretétől függetlenül egyaránt az első fejezet részét képezi. Ugyanakkor az évi kétezer tonna feletti kapacitással működő, veszélyes hulladékokat tároló vagy hasznosító tevékenység már a második fejezetbe kerül, így az illetékes környezetvédelmi hatóság dönthet a hatásvizsgálatról. Természetesen a veszélyes hulladékok lerakótelepének létesítője jelenleg is menynyiségtől függetlenül, minden esetben kötelezett a részletes hatásvizsgálat elvégzésére. Az új szabályozás azt is feltünteti, hogy a környezetvédelmi engedély mely esetekben nem adható ki előzetes vizsgálat alapján.Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának fideszes elnöke szerint a kormányrendelettel „fél lépést tettünk az EU elvárásai felé”, mivel elmaradt a témakör széles körű reformja. Mint mondta, a területi környezetvédelmi felügyelőségek munkájával eddig is az volt az egyik legnagyobb gond, hogy központi utasítások hiányában, saját hatáskörben kellett elbírálniuk a beérkezett igényeket. Példaként említette, hogy a közelmúltban az ország két különböző helyén benyújtott, de nagyjából hasonló tartalmú kérvényre a felügyelőségek egymástól teljesen eltérő szakmai véleményt készítettek. Azt viszont Illés üdvözölte, hogy bővült az előzetes környezetvédelmi hatásvizsgálatra kötelezett tevékenységek köre. Kijelentette: a felügyelőségek ellenőrző munkájába be kell vonni a zöldszervezeteket. Hozzátette: szorgalmazza, hogy Magyarországon is jogerőre emelkedjen az úgynevezett aarhusi egyezmény, amely a környezetvédő szervezetek információhoz jutási lehetőségeit és a döntés-előkészítő folyamatba való bevonását szabályozza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.