Már 1998-ban, a tervezett 4-es metró megépítéséről szóló szerződés megkötésekor figyelmeztették a Horn-kormány illetékeseit, hogy a döntés ellentétes az államháztartási törvénnyel – értesült lapunk. A Levegő Munkacsoport elnöke úgy nyilatkozott a Magyar Nemzetnek: felháborítja, hogy Demszky Gábor a metróperben hozott jogerős ítélet ellenére sem akarja felhasználni a földalatti vasútra félretett 30 milliárd forintot.Pavics Lázár, a Pénzügyminisztérium szakfőtanácsosa már 1998-ban felhívta a tárca helyettes államtitkárának figyelmét arra, hogy a 4-es metró megépítéséről és finanszírozásáról hozott politikai döntés ellentétes az államháztartási törvény rendelkezéseivel. A ma már nyugdíjba vonult külgazdasági szakember – aki most a Levegő Munkacsoport külsős szakértője – lapunknak megerősítette, hogy egy akkori vezetői pénzügyminisztériumi megbeszélésen személyesen fejtette ki törvényességi aggályait a kormányhatározat végrehajtása miatt. A költségvetési és az államháztartási törvényre hivatkozva tiltakozott abban az időben a Magyar Nemzeti Bank és az államkincstár is – tette hozzá Pavics Lázár. Úgy véli: mivel nem csak az általa megfogalmazott törvényességi észrevételeket nem vette figyelembe az akkori kormányzat, azt a következtetést lehet levonni, hogy a főpolgármester és a Horn-kormány nem szakmai, hanem politikai döntést hozott.A Levegő Munkacsoport korábbi érvelését látja visszaigazolni a Legfelsőbb Bíróság metróperben hozott ítéletében. Lukács András, a környezetvédelmi szervezet vezetője szerint a magyar demokráciának is győzelmet jelent a jogerős ítélet, mivel beigazolódott, hogy egy kormányzati tisztségviselő országgyűlési felhatalmazás nélkül nem költheti el előre az állam pénzét. Lukács András egyben felháborítónak találja, hogy Demszky Gábor továbbra sem akarja felhasználni a 4-es metróra félretett mintegy 30 milliárd forintot.– Égetően fontos, hogy például a 2-es metró felújítására biztosítsa a városvezetés a szükséges 22 milliárd forintot. Ezenkívül forrást igényel a felszíni tömegközlekedés fenntartása és felújítása: villamosok beszerzése, a HÉV-vonalak rekonstrukciója. A munkacsoport elnöke kifejtette, hogy kevés pénzből is javítani lehetne a főváros tömegközlekedési helyzetén.
Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes tegnap azt közölte, hogy a főváros felülvizsgálati kérelmet nyújt be a Legfelsőbb Bíróság jogerős ítélete ellen. A múlt hét végén Demszky Gábor csak valószínűsítette ezt.