Gyilkos viharzóna

Dévényi István
2001. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évig is eltarthat a június 14-én lezuhant Cessna–210-es típusú kisrepülőgép vizsgálata, állítják szakértők, akik szerint a katasztrófa okainak feltárásában fontos nyom lehet, hogy a gép néhány másodperc alatt több száz métert emelkedett, majd, ha lehet, még nagyobb sebességgel kilencszáz métert süllyedt, mielőtt radarjele végleg eltűnt a monitorokról.Zágrábból indult, és Siófokon landolt volna a Synergon Rt. vezetőségét szállító Cessna–210-es típusú repülőgép. Az ország légterébe lépve a pilóta fölvette a kapcsolatot a magaslégköri irányítóval, aki a Balatonhoz közeledő gépet épp át akarta adni a kisrepülőgép-irányítóknak, amikor az összeköttetés megszakadt. A pilóta egyébként a magyar irányítóktól nem kért időjárás-jelentést, és semmilyen segélykérő jelzést sem adott le, a monitorok előtt ülő szakemberek mindössze annyit láttak, hogy a Cessna néhány másodperc alatt 3300 méteres magasságba emelkedett, majd ennél is gyorsabb iramban – másodpercenként százötven métert megtéve – sülylyedni kezdett. A gép roncsait másnap a Somogy megyei Tapsony közelében találták meg.A helyszíni szemlét követően június 25-én a kaposújlaki repülőtéren kezdődött meg a roncsok vizsgálata. A szemlebizottság munkájáról Antal Zoltán, a Légügyi Igazgatóság igazgatója adott tájékoztatást, mivel a helyszínen tartózkodó szakértők nem adhattak felvilágosítást. Antal Zoltán elmondta, hogy egyrészt azt kutatják, történt-e műszaki meghibásodás, másrészt felmérik a meteorológiai körülményeket, illetve elemzik a pilóta cselekvőképességére vonatkozó adatokat. A vizsgálatnak kell kiderítenie azt is, hogy szerepet játszott-e a tragédiában a gép múlt évi kényszerleszállása. Az ügyben a Somogy megyei rendőr-főkapitányság is eljárást folytat ismeretlen tettes ellen légi közlekedésben halált okozó, gondatlan veszélyeztetés gyanúja miatt.– Más a célja a légügyi és a büntetőjogi vizsgálatnak. Az előbbi feladata feltárni a katasztrófa okait, hogy hasonló baleset többé ne fordulhasson elő, míg a büntetőjogi vagy államigazgatási eljárás során az illetékesek a vétkes személyt keresik – fejtette ki Rohács József professzor, a Budapesti Műszaki Egyetem repülőgépek és hajók tanszékének vezetője. – A légügyi hatóság eljárása során meg kell határozni, hogy mely államokkal szükséges fölvenni a kapcsolatot, mivel a gyártó, a lajstromozó és bármely más ország, amelynek állampolgára vagy gyártmánya érintett az ügyben, részt vehet a vizsgálatban.Ezt követően kell felállítani a vizsgálatokat végző bizottságot. Dr. Rohács József szerint Magyarország e téren kevéssé hatékony módszert alkalmaz, mivel az amerikai gyakorlattal szemben idehaza nem független szervezet, hanem a Légügyi Igazgatóság koordinálja a munkálatokat, s így előfordulhat, hogy a hatóság bizonyos esetekben a saját szerepét is vizsgálja. A bizottság munkájába általában repülési szakembereket, fizikusokat, repülőgép-szerelőket, pilótákat vonnak be, de a Cessna–210-es esetében meteorológus részvétele is szükséges.– Egy nagyobb repülőgép ötvenezer alkatrészből áll, ezért a bizottság a vizsgálat előrehaladtával mind több szakemberrel bővülhet. A katasztrófák okainak feltárása rendkívül összetett feladat. Ha például a szakértők azt feltételezik, hogy a baleset a futómű bekötőcsapjának törése miatt következett be, akkor már nem a repülési mérnökök folytatják a vizsgálatot, hanem egy anyagtudományokkal foglalkozó szakember állapítja meg, mi okozhatta az alkatrész törését. Tehát minden egyes részfeladat további személyek bevonását jelenti, ezért nehéz betartani a vizsgálatra előírt harmincnapos határidőt – mondta dr. Rohács József, hozzátéve: Magyarországon az ügyek többségét fél és egy év között lezárják, ám külföldön előfordul három-négy évig tartó vizsgálat is.A tanszékvezető szerint a Cessna–210-es vizsgálata jó ütemben halad. A szakemberek a balesetet követően rögzítették a nyomokat, majd összegyűjtötték a maradványokat, jelenleg pedig a kaposújlaki repülőtér hangárjában próbálják méretarányosan rekonstruálni a tragédia helyszínét. Feladatuk korántsem egyszerű, mivel a kisrepülőgép darabjai majd két kilométernyi területen szóródtak szét. A szétroncsolódott alkatrészek egymáshoz viszonyított helyzete azonban csak a műszaki, technikai jellegű kérdésekre adhat választ.– A gyakorlat azt mutatja: négy-öt hibának kell összejönnie ahhoz, hogy légikatasztrófa történjen, így minden bizonnyal a Cessna esetében is ki lehet majd mutatni a hibák sorozatát. A tapsonyi tragédia valószínűleg azzal kezdődött, hogy a pilóta úgy döntött: át tud repülni a viharzónán, és olyasmivel találkozott, amire nem számított, vagy eleve helytelenül mérte fel a helyzetet, és belerepült egy olyan zónába, amelyet ki kellett volna kerülnie – véli dr. Rohács József.Kétféle pilóta van, mondogatják a repülés szerelmesei: bátor és öreg. A Cessna vezetője azonban nem tartozott a felelőtlenül bátor pilóták közé, sőt a nagy gyakorlattal rendelkező férfi rendkívül körültekintő, óvatos ember hírében állt. Kérdés, hogy miért vállalta mégis a viharzónán történő átrepülés kockázatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.