Korok – istenek

Polgár Ernõ
2001. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kínában úgy vélték, hogy az ég és a föld olyan, mint a tyúktojás belseje. Szétválásuk Pan-ku növekedésével következett be. Ő az ősatya, az első ember a földön. Tizennyolcezer év alatt a fényes elemből (jang) keletkezett az ég, a sötét elemből (jin) pedig a föld. Pan-ku három métert nőtt egy nap alatt. Így tartott ez tizennyolcezer évig. Pan-ku óriásira növekedett. Halála után testrészeiből keletkeztek az égitestek, a kozmikus jelenségek és a földfelszín elemei. Lélegzetéből lett a szél és a felhők, hangjából a mennydörgés, bal szeméből a Nap, jobb szeméből a Hold, négy végtagjából és testének öt részéből a négy égtáj és az öt szent hegy, véréből a folyók, ereiből az utak, húsából a föld, hajából és szakállából a csillagképek, testszőrzetéből a füvek és a fák, fogából és csontjaiból az arany és a kövek, csontvelejéből az igazgyöngy és a jade, verejtékéből az eső és a harmat. Pan-ku halála után a testén élősködő rovarok emberekké váltak.Más változatokat is ismerünk: a félig ember, félig kígyó ősanya, Nü-va földből és agyagból gyúrta az embereket; egy másik elképzelés szerint Fu-Hszi volt az ősatya, aki tanította az embereket. Őt kezdték a legősibb uralkodónak tartani. Az I. évezred végére Kínában egyre inkább közeledtek egymáshoz a különféle mitológiai rendszerek, létrejött olyan vallási egység, amely rendszerbe foglalta a taoista, a buddhista és a népi mitológia alakjait, továbbá a konfuciánus kultuszokat. A konfucianizmus nem vallás volt, hanem etikai tanítás a kultusz gyakorlásának elemeivel.Lao-ce, a taoizmus legendás megalapítója 81 évig volt anyja méhében, és a jobb oldali bordáin keresztül jött a világra. Közel kétszáz évig élt, s akkor egy fekete bivaly hátán nyugatra utazott. Őt tartják Az út és az erény című könyv szerzőjének. A taoista panteonban több ezer halhatatlant, szentet, szellemet, démont, helyi kultikus istent, az emberi test harmincezer szellemét és más alakokat találunk. A csúcson eredetileg három misztikus szimbólum állt: „égi princípium”, „földi princípium” s a „hatalmas egyetlen”. E triász később Lao-ce, Huang-ti császár és Pan-ku ősatya alakját jelentette.A Kr. u. első évszázadokban Indiából Közép- és Belső-Ázsián keresztül behatolt Kínába a buddhizmus, és magával hozta kiterjedt mitológiai rendszerét. A helyi viszonyokhoz alkalmazkodva tanításába beolvasztotta a hagyományos kínai erkölcsi, etikai tanok néhány fő eszméjét, így a gyermeki engedelmesség elvét. A buddhizmus hatására alakultak ki a kínaiak mitológiai képzetei a túlvilágról és a pokolról. A régi Kínában népszerű istenek közül ki kell emelnünk a védőisteneket: Kuan-ti a gyermekáldást osztó isten, Kuan-jin a gazdagságé és a hosszú életé. S nem utolsósorban ide tartoznak a háziistenek közül a kapuőristenek és a tűzhely istene, aki felügyel mindenre, ami a házban történik.Az istenalakokat gyakorta valóságos személyeknek tekintették, mindegyiküknek megvan a maga ünnepe, születésnapja, amelyet a holdnaptár szerint tartanak számon – e naptár a hónapokat a holdfázisok változásai szerint számolja. A kínai mitológia több mitológiai rendszer összessége, amely magában foglalja az ókori kínai, a taoista, a buddhista és a kései népi mitológiákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.