Stílus vagy rombolás?

Skrabski
2001. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendkívül érzékenyen reagálnak az emberek a testi szépséghibákra, a bibircsókos bemondónő vagy a kancsal riporter valószínűleg nem aratna közönségsikert. Ezzel szemben a beszédhibákkal szemben sokkal elnézőbb a közönség. Csak elenyésző kisebbség botránkozik meg azon, ha rikácsolnak, pöszítenek vagy éppen eltorzított hangon ripacskodnak egyes műsorvezetők. Kérdés, hogy mekkora a magyar nyelv iránti felelősségük a különböző adásoknak.A kereskedelmi rádiók számára a legfontosabb a hallgatók visszajelzése. Amennyiben a közönség nem kifogásolja a műsorvezető beszédhibáját, nyelvhasználatát vagy stílusát, nem változtatnak rajta. A lapunknak nyilatkozó rádióállomások vezetői egyöntetűen állították, hogy csekély azoknak a hallgatói véleményeknek a száma, amelyek a hibás beszédet kritizálják.„Ez a rádió elsősorban zenét sugároz, és a hallgatók igényének megfelelően egyre kevesebb a szöveg” – magyarázta Szever Pál, a Danubius Rádió programigazgatója. Mint mondta, nincs általános szabály vagy elvárás a műsorvezetők beszédkészségére vonatkozóan, ennek ellenére odafigyelnek a bemondókra. A legfontosabb számukra a beszélő hitelessége. „Amikor lelkesen bejelent valamit a műsorvezető, amögött valódi öröm legyen, ne csak megjátszott vidámság” – tette hozzá. A szlenget csupán elfogadható mértékben és szintig használják, mivel a hallgatók életkora rendkívül változatos, tehát nem csak a fiataloknak akarnak megfelelni. A múlt év végéig volt beszédtechnika-tanár a Danubius Rádiónál, de „olyan nagy a hajtás, hogy nem jutott idő számára” – mondta Szever Pál.„Több nagy színész beszédhibás. A rádió is egyfajta színház, és attól, hogy egy műsorvezető hibásan beszél, még lehet jó, lehet értékes” – magyarázta Mark West, a Juventus Rádió vezérigazgatója. Véleménye szerint a stílus a legfontosabb, ugyanakkor más az elvárás a hírolvasóval és a beszélgetőműsor vezetőjével szemben. Mint mondta, a közvélemény-kutatásokból kiderült, hogy a hallgatóknak a stíluson kívül a bemondó hangszíne számít a legtöbbet. „A Juventus tapasztalt rádiósokat alkalmaz, akik már bizonyították alkalmasságukat” – tette hozzá a vezérigazgató.„A mi rádiónk elfogadni kíván, nem kirekeszteni” – magyarázta Erdélyi Zsolt, az egyik „legszabadabb” nyelvezetű rádió, az EstFM műsorvezetője és alapítója. „A riportalanyoknak sem kell mikrofonengedély, így úgysem szűrhető ki a hibás beszéd.” Másrészt ennek a rádiónak éppen az a sajátossága, hogy kötetlenül elmondhatják a véleményüket mind a munkatársak, mind a hallgatók. „Nem kilúgozott beszédzsenik dolgoznak nálunk, hanem hús-vér emberek, akiknek érdekes gondolataik és érzéseik vannak – magyarázta Erdélyi Zsolt. – Érkezett már a beszédhelyességet kifogásoló kritika, de nem jellemző. A mi célcsoportunk nem erre figyel, hanem a tartalomra.”A nemrég indult, kifejezetten beszédcentrikus Info Rádió főszerkesztője, Bocskai Zsolt szerint a helyes beszéd növeli az információ hitelességét. „Nálunk az a kolléga szóba sem jöhet, aki nem tud szépen beszélni” – tette hozzá. A rádió munkatársait elkészített munkák és személyes beszélgetés alapján válogatta ki a szerkesztőbizottság. Bocskai Zsolt a rádióműsorok nyelvre gyakorolt hatásáról elmondta: „Nagy felelősség. A gyerekek is átveszik a rajzfilmekben hallott szövegeket, valószínűleg a rádió is hat a köznyelvre. Nekünk, rádiós újságíróknak fontos szempont, hogy igényes beszédet halljon a közönség.”A kereskedelmi adásokkal ellentétben a Magyar Rádióban mikrofonengedély kell ahhoz, hogy valaki műsorvezető, bemondó vagy riporter lehessen, a munkatársak beszédkészségéről az úgynevezett mikrofonbizottság dönt. Elvileg minden ott dolgozó újságíró rendelkezik engedéllyel, a gyakorlatban azonban akadnak kivételek. Varsányi Anikó, a bizottság elnöke elmondta, hogy nem hatóságként működnek, így nem alkalmazhatnak szankciókat, amennyiben engedély nélkül szólal meg egy munkatárs a rádióban. Beküldött hanganyagok alapján döntenek a minősítésről. Végleges vagy egy évig érvényes engedélyt adhatnak ki négy – bemondói, műsorvezetői, riporteri és szakriporteri – kategóriában. A rádió műsoraiban rendszeresen megszólaló munkatársaknak folyamatos anyanyelvi képzésben, illetve önképzésben kell részt venniük. Az elbírálás legfontosabb szempontjai: az illető orgánuma, beszédhibái, folyamatos olvasási képessége, szövegértelmezése, tagolása és a hangsúlyozása, valamint a légzése és előadói készsége.„Érzékeny vagyok a szép beszédre, de mindig akadnak kivételek” – magyarázta Varsányi Anikó. Mint mondta, a rádió történetében több beszédhibás riporter, műsorvezető volt már, akik ennek ellenére nagyon tehetségesek és jók voltak. Akadt olyan kereskedelmi rádióban dolgozó munkatárs, aki mikrofonengedélyt kért a bizottságtól, és a beküldött hanganyag alapján megkapta, de a műsorában más stílust képviselt, és nem beszélt helyesen. Varsányi Anikó szerint „sok jól beszélő hírolvasót, kellemes hangú, képzett műsorvezetőt hallani a kereskedelmi rádiókban, de van egy úgynevezett dj-stílus, amelyben szándékosan rossz helyre teszik a hangsúlyt”.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.