A mezőőr

Stefka István
2001. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kereszténydemokrata Néppárt egyik alapítója és alelnöke, nyolc évig országgyűlési képviselő volt. Neve az igazságtételi törvényjavaslat kidolgozásával, valamint a termőföld tulajdonvédelmének törvénybe iktatásával vált ismertté. A második ciklus végén pártja szétesett, a Giczy-féle vezetés megszüntette a tagságát, majd a KDNP választási veresége után köztisztviselői munkát vállalt. Jelenleg a Fővárosi Földhivatal vezetője.– Miért kezdett el politizálni?– A rendszerváltozás hajnalán, a Magyar Demokrata Fórum megalakulásakor bekapcsolódtam a tevékenységébe, de amikor az első szabad választások ideje elérkezett, már a Kereszténydemokrata Néppárt színeiben indultam. Mindig érdekeltek a társadalompolitikai, történelmi kérdések. A diktatúra szorításának oldódásakor, 1988-ban szerettem volna tenni valamit a rendszerváltozásért. 1990 és 1998 között, az első két parlamenti ciklusban országgyűlési képviselő voltam, 1995-től három évig a KDNP alelnöke és négy évig a párt parlamenti frakcióvezető-helyettese.– A neve akkor vált ismertté, amikor a kilencvenes évek elején az igazságtételi törvény megalkotásával kezdett foglalkozni. Miért tartotta ezt fontosnak?– A társadalmi igazságosság, az erkölcsi értékrend helyreállítása érdekében tartottam nagyon fontosnak az igazságtételt. Vagyis azt, hogy azok a személyek, akik az 1956-os forradalom leverését követően gyilkos sortüzeket adtak le a békés tüntetőkre, nyerjék el méltó büntetésüket.– Kapcsolódott az ön elképzelése a Zétényi-féle törvényjavaslathoz?– A javaslatom szintén az igazságtételhez kapcsolódott, de más szemszögből közelítette meg a kérdést. Mégpedig abból, hogy 1956-ban háború volt Magyarországon, és az akkor elkövetett háborús bűncselekmények a nemzetközi jog értelmében nem évülhetnek el. Végül is az Antall-kormány által benyújtott javaslat, amely a harmadik igazságtételi törvényjavaslat volt, lényegében ezen a koncepción alapult. Az Alkotmánybíróság elfogadta, a háborús bűnösök felelősségre vonása azóta e törvény alapján történik, mint ahogy a mosonmagyaróvári sortűzpert is ennek értelmében tárgyalták.– A rendszerváltás előtt évekig a Mezőgazdasági Minisztériumban dolgozott mint jogtanácsos. Nem ismeretlen tehát ön előtt a termőföld értéke. Ezzel kapcsolatban is volt egy fontos törvényjavaslata.– Igen, 1993-ban én nyújtottam be az Országgyűlésnek azt a törvényjavaslatot, amely megtiltotta a külföldi magán- és jogi személyeknek, hogy Magyarországon termőföldet vásárolhassanak. A kormány egy az egyben beépítette a földtörvényjavaslatába, így a külföldiek termőföldtulajdon-szerzési tilalma tulajdonképpen az én törvényjavaslatomon alapul.– Ennek ellenére több ezer zsebszerződés született, és több tízezer hektárnyi mezőgazdasági termőföld került külföldiek tulajdonába.– Sajnos így van, mindenesetre a földtörvénnyel elértünk annyit, hogy 1994 után külföldi nem szerezhetett legálisan tulajdonjogot Magyarországon. Ettől az időtől kezdve születtek a zsebszerződések különböző trükkökkel. A zsebszerződésnek az a lényege, hogy a „zsebben van”, vagyis semmis szerződés. Nem nyújtották be a földhivatalhoz, hogy átvezessék a tulajdonjogot, ezért remélhetőleg nem is válik legálissá. Egyetértek azzal a kormányzati erőfeszítéssel, amely fel akarja számolni az illegális alkukat. Ezek hihetetlen károkat okoznak az országnak, hiszen a magyarországi termőföld ára tízszer-hússzor olcsóbb a nyugat-európai megművelhető földek áránál. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk után sem szabad megengedni, hogy a külföldiek korlátlanul felvásárolhassák a magyar termőföldet. Megjegyzem, ez Nyugat-Európában is így van. Az Európai Unió az egyenlő elbánás elvét kívánja érvényesíteni az uniós államok polgáraival szemben. Ehhez igazodik például a dán szabályozás is, ahol a külföldinek és a dán állampolgárnak egyaránt a termőföld megvásárlása előtt nyolc évvel már állandó jelleggel ott kell laknia a remélt földtulajdonától legalább három mérföldes körzetben. Nyilvánvaló, hogy ennek a feltételnek elsősorban a dán állampolgárok tudnak eleget tenni. Az európai uniós tagság tehát nem jelenti azt, hogy az adott ország nem védi nemzeti érdekeit.– Az 1998-as választások után politikai pályafutása hirtelen véget ért, ha jól tudom, a KDNP-ből is kizárták.– A Kereszténydemokrata Néppárt 1998-as súlyos választási veresége nem a kereszténydemokráciának mint politikai irányzatnak a kudarca volt, hanem egy alkalmatlan elnök rossz politikájának a következménye.– Giczy Györgyre gondol?– Igen. Maga a kereszténydemokrácia mint politikai irányzat Európa-szerte sikeres, s a magyar történelemben és társadalomban szintén mélyek a gyökerei. Ezt mutatja az is, hogy valamennyi kormánykoalíciós párt keresztény szellemiségűnek mondja magát. Már a legutóbbi választások előtt többen bíráltuk Giczy György politizálását. A választások előtt, majd a választási kudarc után nagyon sok olyan kereszténydemokratát eltávolított a pártból, aki nem értett egyet a politikájával. A KDNP harmincezres tagságának nagy részét kizárta a pártból úgynevezett tagrevízióval. Nekem, mint a párt volt alelnökének a tagrevízió után nem küldött új tagkönyvet, holott írásban kijelentettem, hogy a KDNP tagja kívánok maradni. Ez alattomos eljárás volt.– Ezek után ismét hivatalnok lett?– El kellett helyezkednem. Képviselőségem előtt a MÉM-ben volt a munkahelyem, így viszszakerültem ugyanabba a közigazgatási ágazatba, ahol már dolgoztam. Jelenleg a Fővárosi Földhivatal vezetője vagyok.– Ez politikai jellegű állás?– Köztisztviselő vagyok, ez teljes egészében szakmai jellegű állás.– Beszéltünk a zsebszerződésekről, a termőföld tulajdonlásának védelméről, ami valamilyen módon kapcsolódik a földhivatalok munkájához. A másik fontos terület az ingatlan-nyilvántartás, amellyel éveken keresztül órási bajok voltak. Két és fél éve hivatalvezető. Most mi a helyzet?– Amikor 1999 elején idekerültem, a fővárosban 673 373 hátralékos földhivatali ügyirat volt, amely az előző évtizedben halmozódott fel. Elsősorban nem a földhivatal hibájából, hanem amiatt, mert a rendszerváltást követően megkezdődött a lakásprivatizáció, az önkormányzatok eladták a lakóknak a lakásokat. A cégprivatizáció, a kárpótlás is hatalmas munkát zúdított a földhivatalokra, az ügyiratok feldolgozásához hiányzott a szakember, és kevés volt a technika. Idekerülésem után a vidéki földhivatalok segítségével felszámoltuk ennek a hatalmas ügyirathátraléknak a kilencven százalékát, ami szinte egyedülálló a magyar közigazgatás történetében. Persze ehhez megfelelő létszámfejlesztés és számítógép-ellátás is kellett. A pontos ingatlan-nyilvántartás rendkívül fontos a jog-, a tulajdon- és vagyonbiztonság szempontjából. Nem szólva arról, hogy a rendezett és naprakész ingatlan-nyilvántartás európai uniós csatlakozási követelmény is.– Nem száraz, unalmas munka ez?– Ellenkezőleg, nagyon változatos, felelősségteljes munka, és sok esetben szükség van a jogi szakértelmemre. Budapesten csaknem egymillió ingatlant tartunk nyilván, ebből 720 ezer a lakásingatlan, a többi telek. Ahogyan közeledünk az EU-csatlakozás időpontjához, úgy nő az ingatlanok értéke, az árak folyamatosan emelkednek, és így az adásvételnek is nagyobb a kockázata. Ezeknek az ügyeknek az intézése nagy szakmai hozzáértést igényel, óriási felelősséggel jár.– Közelednek a választások. Az ön részéről vége a politizálásnak?– Köztisztviselő vagyok, csak annyit mondhatok, a politika a jövő zenéje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.