A nyugdíjreform reformja

Hegedûs Tamás
2001. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyugdíjrendszer átalakítása normális körülmények között széles körű társadalmi konszenzust feltételezne. Ennek ellenére a 72 százalékos többséggel rendelkező szocialista–szabad demokrata koalíció úgy nyomta át 1997-ben az Országgyűlésen a Medgyessy Péter pénzügyminiszter irányításával készített, nyugdíjreformról szóló törvényjavaslatot, hogy szinte teljesen figyelmen kívül hagyta az akkori ellenzék kifogásait és kétségeit. Az 1998-ban hivatalba lépett polgári koalíció természetesen tiszteletben tartotta az előző törvényhozás által szentesített reformokat, hiszen ezt kívánja a jogállamiság és a jogbiztonság tisztelete. Meg aztán a népi bölcsesség is azt kívánja: előbb mérni, aztán vágni… A jogszabály 1998-as életbelépése óta eltelt három év tapasztalatai alapján azonban megmutatták: szükség van a nyugdíjreform reformjára. Persze az is ellenkezne a józan ésszel, ha a kormány újból fenekestül forgatná fel a nyugdíjrendszert meghatározó viszonyokat. Ehelyett úgy tűnik: továbbra is működhet az, ami jónak és működőképesnek bizonyult az elmúlt években (alapvetően ez jellemzi a magán-nyugdíjpénztárak rendszerét, a második és harmadik „pillért”), de alapvető változásokra lehet számítani a már-már lassú, de biztos sorvadásra ítélt első „pillérben”, az állami (társadalombiztosítási alapú) nyugdíjrendszerben.Szükség volt-e egyáltalán 1997-ben arra, hogy az akkori kormány nekilásson a nyugdíjrendszer reformjának? A válasz: igen. A felosztó-kirovó típusú nyugdíjrendszer a polgárok előtt olybá tűnhetett, mint egy nagy zsák, amelynek mélyén eltűnnek a munkában állók által fizetett, nem kis összegű járulékok, amiből ennek ellenére csupán szerény mértékű ellátás biztosítható az időskorúaknak. A demográfiai folyamatok, a társadalom elöregedése ráadásul olyan irányba hatott, hogy az akkori aktívak nyugdíjaskorukban még a mostani, viszonylagos létbiztonságra se számíthattak volna. Szükség volt-e tehát ennek orvoslásaképpen a tőkefedezeti elven nyugvó magánnyugdíjpénztárak létrehozására? A közgazdaságtan fő áramlata szerint vitathatatlanul, bár a szakma számos kiváló képviselője ennek ellenére elvitatta a döntés gazdasági racionalitását (elég e helyen Németh György közgazdász-szociológus innovatív, gondolatébresztő és vaslogikájú elemzéseire hivatkoznom).Melyek azok a tények, amelyek miatt sürgető szükség volt a nyugdíjreform korrekciójára? Először is az 1994-ben hivatalban lévő szocialista pénzügyi kormányzat súlyosan alábecsülte a magánpénztárakba átlépők számát: a hivatalos számítások 800 ezer és 1,3 millió közötti létszámmal kalkuláltak, miközben csaknem kétmillióan választották az új intézményt. Bár a magánpénztártagok esetében szintén a felosztó-kirovó rendszerbe kerül a teljes munkaadói járulék, illetve a munkavállalói járulék kisebb része (mivel leendő nyugdíjuk nagy részét ők is a tb-pénztárból kapják majd), az átlépők befizetéseinek adott (jövedelmük hat százalékát kitevő) része természetesen hiányzik annak az állami nyugdíjkasszának a bevételi oldalán, amelyből a ma nyugdíjasait kell kifizetni. (A kiesés Varga Mihály pénzügyminiszter szerint 74 milliárd forintra tehető.) Ez önmagában is elegendő érv lenne ahhoz, hogy az eredeti (1997-es) tervekkel ellentétben miért nem emelte a polgári kormány hét, majd nyolc százalékra a magánpénztárak számára kötelezően átutalandó járulékhányadot. De van még egy nyomós ok: a törvény értelmében a magánkasszáknak ki kellett volna alakítania a hozzátartozói és a rokkantsági kockázat fedezetét is, ami azonban nem történt meg. A nyugdíj jellegű szociális ellátások (például özvegyi nyugdíj, árvaellátás, rokkantnyugdíj) ilyen módon továbbra is teljes egészében a forrásaiban megkurtított tb-rendszert terhelik.Volt azonban egy ennél súlyosabb hibája is az 1997-es nyugdíjreformnak. Bár ezt nyíltan senki nem mondta ki (leszámítva a magánpénztárak túlbuzgó üzletkötőit), a „sorok között” mégiscsak sikerült olyan üzenetet eljuttatni a társadalom felé, miszerint a tb-nyugdíjrendszer haldoklik, napjai (de legalábbis évei) meg vannak számolva, onnan nyugdíj helyett csak „nyögdíjra” lehet számítani. Valószínűleg ez volt a legfőbb oka annak, hogy irreálisan sokan választották a magánpénztárakat. A döntés sokak részéről azért volt irracionális, mert azt a hivatalos tájékoztatók is leszögezték: a magánpénztártagság azoknak éri meg egyértelműen, akik kellően fiatalok és kellően magas a fizetésük. A jutalékért dolgozó ügynökök azonban olyanokat is nagy számban beszéltek rá az átlépésre, akiknek az élethelyzete ezt egyáltalán nem indokolta volna – kivéve, ha az alternatíva egy agonizáló (vagy annak beállított) tb-kassza. A „suttogó propaganda” azért annyiban nem volt alap nélküli, hogy miközben a politikai és szakmai viták elsősorban a „második pillérről” szóltak, szinte elsikkadt az a tény, hogy semmi nem történt az „első pillér” megerősítése érdekében. Ezt a súlyos mulasztást pótolta nemrég a kormány.A cél tehát az állami nyugdíjrendszer versenyképessé tétele. Nem a magánpénztárak ellenében, de azokkal kiegészítve egymást. Ennek érdekében 2003-tól kezdve először a pályakezdőknek, majd (2006–07-től, egyéni konzultációk után) minden munkavállalóknak egy virtuális magánszámlát nyit a társadalombiztosítás. Ezen pontosan nyomon követhetők lesznek a múltbéli és az aktuális befizetések, illetve az, hogy ennek alapján, adott életkorban mekkora nyugdíjra számíthat a biztosított. Az egyéni számla egyben értelmetlenné teszi a nyugdíjkorhatárról folytatott vitákat is: mindenki maga döntheti el, mikor fejezi be aktív pályafutását. Természetesen magasabb ellátásra számíthat, aki hosszabb szolgálati idővel rendelkezik, de a döntés a polgároké. Mint ahogy abban is a választás szabadságának a tisztelete érvényesül, hogy megszűnik a pályakezdők kötelező magánpénztár-tagsága, illetve lehetőség lesz az állami rendszerbe való visszalépésre (természetesen ellentétes irányban is lehet mozogni). A reformok révén a tb-nyugdíjrendszere (amit tehermentesítenek a nyugdíjjellegű szociális ellátásoktól) igazságos és átlátható lesz a polgárok számára.Miben különbözik a leendő virtuális egyéni számla a magánpénztárak számlavezetésétől? Elsősorban abban, hogy itt nem viszik a befizetők pénzét ténylegesen a pénzpiacra, hiszen a jelenlegi nyugdíjakat továbbra is ebből kell fedezni. A hozam ennek megfelelően szintén virtuális, amit az évenkénti indexálás fog biztosítani – vagy a reálbérekhez, vagy az inflációhoz, vagy az állampapírhozamokhoz igazítva (ez még eldöntendő kérdés). A megreformált állami nyugdíjrendszer versenyképességét a nagyobb biztonság mellett éppen a virtuális jellegből fakadó alacsony működési költség fogja biztosítani.De ne menjünk el szótlanul egy másik, a nyugdíjasokat rövid távon is pozitívan érintő döntés mellett sem: 2002-től a nyugdíj mellett munkát vállalók személyi jövedelemadó-alapjába már nem fog beleszámítani a nyugdíj összege, így a munkával szerzett jövedelem alacsonyabb kulccsal fog adózni. Bár a Pénzügyminisztérium 2000-es adatokkal még nem tud szolgálni (az APEH még nem végzett a feldolgozásukkal), az 1999-es adatok alapján várható: mintegy 300 ezer nyugdíjasnak fog növekedni a nettó jövedelme, havonta átlag tízezer forinttal. Ennél is fontosabb talán a döntés üzenetértéke: a munka becsületének megerősítése idős polgáraink között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.