Az úthálózat fejlesztése gazdasági fellendülést hoz

Hunyor Erna
2001. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Saját program kidolgozásába kezdett az Európai Unió (EU) – előretekintve a várható bővítés felé –, ami a csatlakozni szándékozó országokon belüli, illetve az országok különböző térségei közötti összeköttetések javítását szolgálja. E program neve: Közlekedési infrastruktúraigények felmérése, angol rövidítése: TINA.A hazánk egészét lefedő sugaras közúti hálózat mára a fejlődés gátjává vált. A remélt uniós tagság e közép-európai fordítókorongot, a Kárpát-medencét, fel fogja értékelni.Budapest tehermentesítése céljából is fontos egy olyan közúti fejlesztési koncepció elfogadása, amely biztosítja az országok térségei közötti közúti összeköttetések javítását. Ezért szükséges a 8-as, a 4-es és a 42-es főút, azaz a jövőbeli M8–M4 gyorsforgalmi út kiépítése, a kelet– nyugati irányú tengely létrehozása, a dunaújvárosi híd felépítésével együtt.Az előző tíz évben átrajzolódott Európa politikai és gazdasági térképe. Ennek megfelelően a korábbi megosztottság csökkent, új gazdasági centrumok és erővonalak rajzolódtak ki. Az 1998-ban elkészült első TINA-jelentés szerint a kiépítésre javasolt útvonalak két részre oszlanak – a törzshálózatra és a kiegészítőelemekre. Ez utóbbi megegyezik az 1997-ben Helsinkiben megállapított nemzetközi korridorokkal. A kiegészítőelemek azokat a TINA-folyosókat tartalmazzák, amelyek kiépítése a TINA-konzorcium szerint hazánkkal egyeztetve szükséges a kiegyensúlyozott és megfelelő hatásfokkal üzemelő európai gyorsforgalmi úthálózat létrehozásához, a helsinki folyosókon túl. Ezek a kiegészítőelemek jelenleg nem alkotnak önálló gyorsforgalmi úthálózati elemet, hanem több eltérő funkciójú, kiépítettségű úton végighaladva alakulnak ki.Az EU hazánk centrális fekvését igen fontos közlekedési tényezőként értékeli, amelynek egyik következménye, hogy a Helsinkiben elfogadott európai közlekedési folyosók közül hat érinti országunk területét. A közlekedés-földrajzi adottságokat tekintve Magyarország centrális elhelyezkedésű Kelet-Közép-Európában. Ez a nemzetközi közlekedési kapcsolatokban egyrészt kiemelt szerephez juttatja az országot, másrészt a jelentős tranzitforgalom zökkenőmentes átengedését követeli meg.Az utóbbi időszak nemzetközi társadalmi-gazdasági változásai előtérbe helyezték további TINA-kiegészítőelemek szükségességét, amelyek közül kiemelkedő fontosságú a 8-as, a 4-es és a 42-es főút, azaz a későbbiekben megvalósuló M8–M4 gyorsforgalmi út alkotta K–Ny-i tengely, amely Rábafüzes–Dunaújváros– Ártánd közötti nyomvonalon biztosít nemzetközi kapcsolatot. A fejlesztés új távlatokat nyithat a regionális együttműködésben nemcsak a hazai, hanem az osztrák és az olasz régiók között is. Az Ausztriához, Olaszországhoz, illetve az EU-hoz való közvetlen csatlakozás rendkívül sok előnynyel jár, amelyeknek nemcsak térségi, de országos szintű hatásai is érzékelhetők lesznek. Jelenleg Burgenland, Stájerország, Karintia és az északolasz tartományok közvetlenül érdekeltek a hazánk belső területeivel tartandó megfelelő kapcsolatok kiépítésében, mivel azok új befektetési és együttműködési lehetőségeket jelentenek.A keleti országrész egyik legfontosabb, legnagyobb forgalmat lebonyolító főútja a 4-es számú főút, amely Magyarország leghosszabb elsőrendű főútvonala. Felfűzi az Alföld északi és keleti részének nagyobb városait, és négy megye területén áthaladva Püspökladánynál a 42-es főúton éri el Romániát. A két országrész kapcsolatát a Dunaújváros térségébe tervezett híd teremti meg. A 8-as főút gyorsforgalmi úttá fejlesztésének hatásaként a hazai természetes gazdaságfejlesztésből és a külföldi tőkebefektetési többletből származó GDP-növekmények egyaránt kedvező képet mutatnak.A Közlekedéstudományi Intézet Rt. által készített tanulmány szerint az M8-as autópálya megépülése esetén az érintett térségben 2015-ben 1998-as árszinten 156 milliárd forint/év potenciális GDP-többlet keletkezne. A külföldi befektetésekből az M8-as mentén 2015-ben pedig 540 milliárd forint/év potenciális árbevételi többlet valószínűsíthető. Mivel a két értékben bizonyos átfedés is vélelmezhető, ezért öszszességében az M8-as autópálya 2015-re várható primer GDP többletnövelő hatásának lehetősége 600 milliárd forint/év nagyságrendű. A gyorsforgalmi út építése nemcsak az általa érintett térség jóléti mutatóit javítja becsült és településfejlesztő hatásai által, hanem a nemzetgazdaság számára is realizálható hasznot hoz. Az M8-as gyorsforgalmi út megépülése esetén a hazai természetes gazdaságfejlődésből származó növekmény akár a GDP évi egy százalékát is elérheti, a külföldi tőkebefektetésekből – 1998-as árszinten – 382–707 milliárd forint/év többlet várható. A foglalkoztatottság javulásából nemzetgazdasági szinten 6,8– 9,7 milliárd forint költségvetési többlet realizálható évenként.A gyorsforgalmi út megépítésének hatására várható, hogy mérséklődik az elvándorlás, tovább fejlődik a település és a kistérségi infrastruktúra, javul a lakosság életminősége, nőnek a jövedelmek. A tanulmány szerint az elvándorlás mérséklődése szintén megtakarítást jelent a nemzetgazdaságnak, amelynek értéke 0,9 milliárd forint/év az egy év alatt elvándoroltakra vonatkoztatva, 1998-as árszinten. Hasonló értékek és megállapítások vonatkoznak az M4-es (4-es, 42-es) szakaszára is.Mindezek összegzéseként megállapítható, hogy az M8–M4 gyorsforgalmi út megépítése a nemzetgazdaság és a hatásterületén élő lakosság számára egyaránt komoly nyereséget jelenthet, amely átgondolt, céltudatos területfejlesztési tevékenység mellett maximálisan kiaknázható. A következő időszak tervezett gyorsforgalmi útfejlesztésében teljes egészében az EU-csatlakozással összefüggő feladatokra koncentrálódnak az erőforrások. Ezek a feladatok elválaszthatatlan részét képezik a hazai infrastruktúra felzárkóztatási folyamatának.Magyarország európai uniós tagsága esetén a jelenlegi 8-as és 4-es főút vonalán bonyolódik az unión belüli kelet–nyugati forgalom jelentős része, amit a meglévő út nem képes befogadni, ezért feltétlenül szükség van arra, hogy az M8–M4 gyorsforgalmi út – a 8-as, a 4-es és a 42-es utak fejlesztése és hiányzó kapcsolataik megvalósítása – mielőbb megépüljön, és bekerüljön a TINA-hálózatba.A fejlesztés nagyságrendje szükségessé teszi az EU-s források bevonását, aminek feltétele, hogy a fejlesztés bekerüljön a TINA-programok sorába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.