Ebben az évben összesen 1,1 millió, szeptemberig 600–800 ezer tonnás exportot sürget a Magyar Agrárkamara (MAK) a búzapiac egyensúlyban tartásáért – természetesen állami segítséggel.Exporttámogatás meghirdetését sürgeti az idei búzatermésre a MAK, mert ezzel megelőzhető a kenyérgabona piacának összeomlása. Kamarai számítások szerint legalább 1,6–2 millió tonnás árualapról lehet beszélni, ami, ha az országban marad, a belföldi árakat 21–24 ezer forintos tonnánkénti összegre csökkenti, amely a termelés önköltségét sem fedezi. Ezt kiküszöbölendő, az idei termésből még ebben az évben legalább 1,1 millió tonnát szükséges exportálni, ehhez legalább 1,3 milliárd forintos állami támogatás kellene – mondta el Bódis Tamás, a MAK alelnöke a szervezet tegnapi tájékoztatóján.Kamarai előrejelzések szerint Magyarországon az idén várhatóan 4,8–5 millió tonna búza terem majd, amiből a belföldi felhasználás 3–3,2 millió tonnát tesz ki, a maradék exportálandó. Az EU-ba 400 ezer tonna vihető ki vámmentesen, tonnánként 30 ezer forintot meghaladó áron – közölte Bódis. Hozzátette: tekintettel arra, hogy az állami intervenciót nem lehet megteremteni a MAK által szorgalmazott törvényi alapok nélkül, a búzafelesleg megszüntetése csak export útján lehetséges. A magyar határon azonban 95 dollár körül alakul a búza ára. Ebből 12 dollár a szállítási költség, a maradék 83 dollár(23 800 forint) viszont nem fedezi a termelők önköltségét, ezért a támogatás nélküli export csak a termelőknek okozna veszteséget.A MAK a búza október 15-ig való kiszállításáig tonnánként 1800 forintos támogatást javasol. Ha az 1,3 milliárdos keret addig nem merül ki, akkor december 15-i szállítási határidővel 1400 forint a támogatás mértéke tonnánként, a maradék összeg erejéig – mondta az alelnök.A várható jó termés szállítási nehézségeket is okozhat. Egyes szakértők attól tartanak, hogy megismétlődhet az 1995-ös esztendő, amikor szinte lehetetlen volt megfelelő és elegendő szállító járművet találni. Kautz István, a szállítmányozással foglalkozó Masped Rt. vezérigazgatója szerint a baj akkor következik be, ha egyszerre jelentkezik a nagy mennyiségű szállítási igény a speditőröknél. A vezérigazgató szerint ha folyamatos a gabonaexport, akkor megoldható a szállítmányozás. Az exportgabona hazánkból a hazai kereskedők jóvoltából jellemzően csak a tengeri kikötőkig – Konstanca, Rijeka, Split, Koper – jut el. A fő útvonalak a Dunán és a Tiszán vezetnek. Mint Kautz Istvántól megtudtuk, az idén a Tisza „esélyesebb” a gabona továbbítására, mivel Belgrád után ömlik a Dunába, ott pedig már nem akadályozzák hídroncsok a hajózást, amelyet a lebombázott Duna-híd melletti pontonhíd sem segít. Bár alkalmanként megnyitják az uszályok előtt, ez jelentősen megdrágítja a szállítást, mert a pontonok elbontásáért a gabona tonnája után 4-5 márkát kell fizetni.A június végi nagy esőzések miatt szüneteltetik a két hete megkezdett ősziárpa-aratást Tolna megyében. A hónap végéig lehullott 120-130 milliméteres csapadék mennyisége július első napjaiban tovább nőtt, az esőzést kísérő viharok pedig néhány helyen megdöntötték a kalászosokat. A 2001. évi kalászosgabona-betakarítás zökkenőmentes lebonyolításáért az agrártárca július 2. és augusztus 13. között aratási ügyeletet működtet, amely hétköznapokon 8–17 óra között hívható a 06-1-301-4000, a hét végén pedig a06-30-900-5497-es mobil telefonszámon.

Ellopták a németek aranyát?