Gondokat is okozhat a bő termés

Nagy Ottó
2001. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ebben az évben összesen 1,1 millió, szeptemberig 600–800 ezer tonnás exportot sürget a Magyar Agrárkamara (MAK) a búzapiac egyensúlyban tartásáért – természetesen állami segítséggel.Exporttámogatás meghirdetését sürgeti az idei búzatermésre a MAK, mert ezzel megelőzhető a kenyérgabona piacának összeomlása. Kamarai számítások szerint legalább 1,6–2 millió tonnás árualapról lehet beszélni, ami, ha az országban marad, a belföldi árakat 21–24 ezer forintos tonnánkénti összegre csökkenti, amely a termelés önköltségét sem fedezi. Ezt kiküszöbölendő, az idei termésből még ebben az évben legalább 1,1 millió tonnát szükséges exportálni, ehhez legalább 1,3 milliárd forintos állami támogatás kellene – mondta el Bódis Tamás, a MAK alelnöke a szervezet tegnapi tájékoztatóján.Kamarai előrejelzések szerint Magyarországon az idén várhatóan 4,8–5 millió tonna búza terem majd, amiből a belföldi felhasználás 3–3,2 millió tonnát tesz ki, a maradék exportálandó. Az EU-ba 400 ezer tonna vihető ki vámmentesen, tonnánként 30 ezer forintot meghaladó áron – közölte Bódis. Hozzátette: tekintettel arra, hogy az állami intervenciót nem lehet megteremteni a MAK által szorgalmazott törvényi alapok nélkül, a búzafelesleg megszüntetése csak export útján lehetséges. A magyar határon azonban 95 dollár körül alakul a búza ára. Ebből 12 dollár a szállítási költség, a maradék 83 dollár(23 800 forint) viszont nem fedezi a termelők önköltségét, ezért a támogatás nélküli export csak a termelőknek okozna veszteséget.A MAK a búza október 15-ig való kiszállításáig tonnánként 1800 forintos támogatást javasol. Ha az 1,3 milliárdos keret addig nem merül ki, akkor december 15-i szállítási határidővel 1400 forint a támogatás mértéke tonnánként, a maradék összeg erejéig – mondta az alelnök.A várható jó termés szállítási nehézségeket is okozhat. Egyes szakértők attól tartanak, hogy megismétlődhet az 1995-ös esztendő, amikor szinte lehetetlen volt megfelelő és elegendő szállító járművet találni. Kautz István, a szállítmányozással foglalkozó Masped Rt. vezérigazgatója szerint a baj akkor következik be, ha egyszerre jelentkezik a nagy mennyiségű szállítási igény a speditőröknél. A vezérigazgató szerint ha folyamatos a gabonaexport, akkor megoldható a szállítmányozás. Az exportgabona hazánkból a hazai kereskedők jóvoltából jellemzően csak a tengeri kikötőkig – Konstanca, Rijeka, Split, Koper – jut el. A fő útvonalak a Dunán és a Tiszán vezetnek. Mint Kautz Istvántól megtudtuk, az idén a Tisza „esélyesebb” a gabona továbbítására, mivel Belgrád után ömlik a Dunába, ott pedig már nem akadályozzák hídroncsok a hajózást, amelyet a lebombázott Duna-híd melletti pontonhíd sem segít. Bár alkalmanként megnyitják az uszályok előtt, ez jelentősen megdrágítja a szállítást, mert a pontonok elbontásáért a gabona tonnája után 4-5 márkát kell fizetni.A június végi nagy esőzések miatt szüneteltetik a két hete megkezdett ősziárpa-aratást Tolna megyében. A hónap végéig lehullott 120-130 milliméteres csapadék mennyisége július első napjaiban tovább nőtt, az esőzést kísérő viharok pedig néhány helyen megdöntötték a kalászosokat. A 2001. évi kalászosgabona-betakarítás zökkenőmentes lebonyolításáért az agrártárca július 2. és augusztus 13. között aratási ügyeletet működtet, amely hétköznapokon 8–17 óra között hívható a 06-1-301-4000, a hét végén pedig a06-30-900-5497-es mobil telefonszámon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.