Megmaradnak-e a magyarországi megyék?

Zsohár Melinda
2001. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Maradnak-e az ezeréves történelmi múlttal bíró vármegyék utódai a megszokott státusukban az uniós csatlakozás után? A magyar közigazgatási rendszer középszintű szerveződése, a tizenkilenc megye sorsa a közeljövőben mindenképpen terítékre kerül, egy kormányhatározat ugyanis december 31-ig szabott határidőt a helyi önkormányzatokról szóló törvény módosítása koncepciójának elkészítésére.Rövid a határidő a helyi önkormányzatokról szóló, 1990-ben készült törvény átfogó módosítása koncepciójának elkészítésére, amely hat kiemelt témát érint. Látszólag szigorúan szakmaiak e területek, ám a törvénymódosítás következtében végrehajtandó változások valamennyiünket érinthetnek majd, s politikai következményei is lehetnek. Szakmailag egyenlő értékű koncepciókat kell készíteni szeptember végéig a pénzügyi, a belügyi és az igazságügyi tárca, valamint a Miniszterelnöki Hivatal szakembereinek a javasolt módosításokról, amelyek részletei egyelőre titkosak.– Jelenleg intenzív műhelymunka folyik – szögezi le Kara Pál, a Belügyminisztérium helyettes államtitkára, a téma szakértője és felelőse. A külföldi példák rendelkezésre állnak, az uniós országok közigazgatási rendszerét megvizsgálták, ám természetesen a magyar tradíciók esnek nagyobb súllyal a latba a döntések előkészítésekor. A korszerűsítésre való törekvés nem eliminálja a történelmi visszatekintést, amely a jogfolytonosság miatt sem elvetendő szempont.A helyi önkormányzatoknál ellátott államigazgatási feladatok köre, rendszere, azok jogi és szakmai feltételei, a finanszírozási rendszer átalakítása, illetve a törvényességi ellenőrzési rendszer kiterjesztése témaköreiben vélhetőleg nem lesznek majd késhegyig menő viták a szakemberek között. Ingoványos terület azonban a város környéki igazgatás, valamint a főváros és környéke igazgatási rendszerének korszerűsítési koncepciója, amely az agglomeráció településeinek önkormányzati variációit jelenti, illetve a főváros kerületeinek jogkörét érinti. Ugyanígy darázsfészekbe nyúl, aki a területi önkormányzati szint lehetséges átalakítására tesz javaslatot, mert ez az ezeréves megyerendszer hegemóniáját törné meg.Az Európai Unió ajánlásaiban hangsúlyozottan az eurorégió közigazgatási egység szerepel következetesen, amely a magyar megyéknél nagyobb területet és az ahhoz tartozó magasabb lélekszámot jelöli meg ésszerű, középszintű közigazgatási egységként. Egy eurorégió hozzávetőleg nyolcszázezer lakost feltételez (de mi van például a parányi területű, ám jelentős gazdaságú uniós tagokkal?), amelynek önálló és választott testülete van, választott vezetővel, végrehajtó apparátussal. Saját bevétellel bír, adóztatási joggal rendelkezik, s jogalkotási lehetőséggel is élhet, ami a mi fogalmaink szerint rendeletalkotást jelent. Természetesen nem kötelező végrehajtanunk e szellemben az átalakítást, noha a régió fogalma nem ismeretlen nálunk. Kara Pál szerint a régiónak mint fogalomnak több jelentése is használatos Magyarországon, ami olykor félreértésre is okot ad. Egyelőre a statisztikai régió értelemben használjuk konkrét területre az elnevezést: a több megye által alkotott hét régiót a parlament hozta létre a területfejlesztési törvény elfogadásakor. Ezek államigazgatási régiók, de nem önkormányzati értelemben. Ez utóbbiról még nem született hivatalos álláspont, s kérdés: a választások előtt születik-e?Logikailag négyféle verzió körvonalazódik az önkormányzati törvény módosítása kapcsán a megyék sorsát illetően. Végül maradhat minden a régiben, hiszen nincsen kötelező EU-ajánlás, csak javaslat. A spanyolok például megtartották közigazgatási rendszerüket, noha javasolták nekik az átalakítást. Megtörténhet, hogy az ezeréves hagyomány ellenére a megyék rendszere elavult, s helyettük a törvényalkotó létrehoz bizonyos számú önkormányzati régiót. A harmadik változat nem tűnik túl ésszerűnek, de fölmerült már korábban is: mi lenne, ha duplikálnánk, s maradnának a megyék, párhuzamosan az önkormányzati régókkal? A két rendszer létjogosultságát a munkamegosztással támasztanák alá. S végül: a megyéket egyszerűen régiókká neveznék ki, magyarán egy megye alkotna egy régiót. Ez esetben azonban a kis területű, alacsony lélekszámú megyék elmaradnának az eurégiós ajánlástól.A koncepciók kialakításában a Magyar Közigazgatási Intézet is részt vesz mint tudományos intézet, a szakemberek szakmai szempontok szerint talán könnyebben alakítják ki álláspontjukat. De vajon meghozzák-e döntésüket a politikai erők, amikor állást foglalnak majd az egyik vagy a másik változat mellett? Vállalják-e az érdekek ütköztetését, a szokásjogok megnyirbálását? A kormányhatározat december 31-ig enged időt a koncepciók kidolgozására, ezután színt kell vallaniuk a politika szereplőinek is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.