New Age és környéke

Molnár Tamás
2001. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok valóságot és hazugságot terjesztenek manapság a New Age mozgalomról, összekeverve a realitást, a mítoszt és a modern terápiákat, amelyek sokszor vallási színezetben jelennek meg. Erősen hozzájárul ehhez a divathoz a tudomány és az űrkutatás fejlődése, hiszen a vadonatúj felfedezések és találmányok mindig szárnyakat adnak az emberek képzeletének.Már említettük e helyen, hogy 1500 tájékán a nagy tengerjárók Marco Polótól Cortezig és Pizarróig, Magellántól Cook kapitányig nemcsak a természettudományoknak kölcsönöztek új ötleteket, hanem a nyugati ember mesevilága is gazdagodott a föld soha nem látott zugaiból hozott hírek hatására.Az ember két világban él, egy valódi meg egy mesevilágban, és sokszor nem tudni, milyen arányban keveredik a kettő. Ezer esztendőn keresztül az emberiség azt tartotta valóságnak, ami régi volt, aminek az eredete elmerült az idők homályában. Mikor a középkorban ókori okmányokat és diplomákat tanulmányoztak, nem volt kétség afelől, melyik írásnak lehet nagyobb tekintélye, súlya: a legrégibb okmány tűnt igaznak, akár világi, akár hitbeli vonalon. Így nem meglepő, hogy a kereszténység kritikusai kezdettől fogva úgy ítéltek meg, a dominánssá lett vallást csak egyféle módon lehet aláásni: ha egy régebbi vallásra bukkannak, amely magától értetődően igazabb kellett hogy legyen. Mármost nem Róma vagy Hellász vallása látszott a legrégebbinek, hanem Egyiptomé; ez az ország ősi piramisaival és hieroglifáival már hosszú idő óta foglalta el az eredetiség, tehát az igazság rangját. A szintén óriási tekintélynek örvendő Püthagorászról tudni vélték, hogy bölcsessége alapjait Egyiptomban folytatott tanulmányai idején szerezte meg; a történész Hérodotosz Egyiptomot tartotta a papi bölcsesség ősi területének, és Platón is úgy utal az ottani filozófiára, mint a mindentudás forrására. A zsidó Josephus Flavius szintén az ókor fogalma jegyében állítja össze Júdea krónikáját. Egyszóval a történelemnek csak úgy van tekintélye, ha az „eredeti” múltat kutatja. Jézus is akkor válik „történelmi” alakká, amikor a bibliairodalom bebizonyítja Dávid királytól való származását.Az „eredeti” egyiptomi vallás és bölcsesség legendák, mítoszok és filozófiák formájában maradt fenn számunkra, bár később összeolvadt a Perzsiából, Indiából, Arábiából eredő rendszerekkel. Az ebből származó – vagy levezetett – tanok alapján kibontakozik előttünk a pogányság fogalma. Kultusza főként vidéken terjedt el, míg az elméletet Alexandria, Antiókia és a hellén gócpontok városi értelmisége dolgozta ki. Ennek a szinkretizmusnak óriási hatása volt a Római Birodalom keleti részén, ahol könnyen helyettesítette a kiüresedett hivatalos vallást, és előkészítette a terepet a kereszténység számára. Olyannyira, hogy az intelligens görög már Krisztus születése előtt sem politeista volt, hanem a henoteizmusnak, vagyis az egyistenhitnek hódolt be.Az áttérés a keresztény vallásra aránylag gyorsan zajlott, és annak az eredménye is volt, hogy Konstantin után a vallási szervezést elősegítette a birodalom szervezettsége. Ennek köszönhető, hogy az egyházi hatóság a birodalmi adminisztráció segítségével egymás után semlegesítette hitbeli ellenfeleit – a gnosztikusok, manicheusok tanait, az eretnekség különböző irányzatait, így Marcion híveit, a donatistákat stb. –, úgyhogy a „pogányság” vidékre (pagus) szorult, és paganusként lett ismert a későbbi nemzedékek előtt. A nagyvárosok viszont keresztények lettek birodalmi támogatással. Az így keletkezett keresztény establishment felszámolta a más hitűek és eretnekek közösségeit, bár ezt nem volt képes teljes mértékben megvalósítani. Az egyház nem csupán külsőségekben vett át stílusokat (például építészet, nyelv, terminológia): a középkori viták és dogmadefiníciók szintén magukon viselik a korábbi bölcsesség nyomait. Platón és Arisztotelész nem szűnt meg egymással hadakozni, aminek nyomait a reneszánsz idején is látjuk. Raffaello festményén is megjelennek, ahol Platón felfelé (a mennyek irányába), Arisztotelész lefelé (a világi tudományokra) mutat (Platón Leonardo da Vinci képmásaként jelenik meg). A sztoicizmus, szkepticizmus, materializmus, epikureizmus görög tanból keresztény vitatárggyá lépett elő.Még fontosabb és jelentékenyebb, hogy a görög filozófia és a későbbi szinkretizmus teljes tekintélyével jelent meg a középkor folyamán. Fejlettségét nem lehetett tagadni, és el kellett ismerni, hogy a keresztény egyetemek sokkal tartoznak az arab bölcsességnek. Montpellier-től Páduáig a „pogány” tanok olyannyira teret hódítottak, hogy Róma „ellenegyetemeket” alapított, és szerzetesrendeket szervezett a pogány tanok (például a kathar mozgalom Provence-ban) leküzdésére. (A katharoknak többek között az antik gnózist tanították, amiből látszik, hogy az egyház hatalma mellett a pogány gondolat is megjelenhetett.) Ahogy a reneszánszhoz közeledünk, és az egyház hatalma gyengül, úgy nő a pogány hit és mitológia befolyása. Az 1300-as és 1400-as években már olyan formákat ölt, mint az alkímia, asztrológia, nekromancia, amelyek divatosak voltak a krisztusi századokban, és ismét elterjedtek a reneszánsz idején. Ez arra mutat, hogy a pogány gondolkodás a közben eltelt idő alatt sem kapott végleges csapást az egyház részéről, és túlélte annak kritikáját, ellenkezését. Sőt a XVI. században a pogányság erősebb volt, mint annak előtte, hiszen a többrendbeli egyházszakadás a pogányság befolyását növelte. A pogány gondolat sok szövetségesre talált, s az ókori filozófusok hatására megizmosodott. Peter Gay (Fröhlich) német–amerikai történész egyenesen „pogány századról” beszél, amikor a XVIII. századot emlegeti.Nem csoda, hogy a pogány filozófiák megsokszorozódtak, és látványos sikert értek el. A New Age valóságos gyűjtőnév lett, és ha megvizsgáljuk a tartalmát, benne rátalálunk az elmúlt 2000 év tanaira, irracionalizmusára, szektáinak elveire. Mi a titka ezek sikerének? Elsősorban a kereszténység intézményes gyengülése, amellyel együtt jár a világi tanok asszimilációja. A keresztény humanizmus, keresztény marxizmus, keresztény demokrácia stb. megannyi jelzőoszlop az úton, ahol az általános elfogadtatás a félig bevallott cél. Így olyan űr keletkezik a hívők felfogásában, amelyet más hitek és tanok töltenek be. Az így vagy úgy jelentkező szektáknak és filozófiáknak aránylag könnyű dolguk van, amikor új utakra próbálják terelni az értelmiségieket és a mögöttük felsorakozó, hitükben megingott hívőket. A New Age is ezekből az új hívekből toborzódik, és munkáját elősegíti a tömérdek médiaüzenet. Elhiteti, hogy a modernség ebből áll: nyugalmat ajánlani egy alig definiált vallásosság nevében.Nem meglepő, hogy az ókori világkép ismét felbukkan az Egyiptom és mítoszai, az asztrológia, a titkosírások és jelek, az alkímia iránti érdeklődés rejtélyes formájában. A döntő újdonság a technológia, amely társul a képzelettel, és együtt „oldja meg” a kozmosz „titkait”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.