Tartósan erős forintra számít a pénzügyminiszter

2001. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénzügyminiszter szerint alaptalanul vádolják a kormányt a fiskális szigor lazításával. Szerinte az államháztartás állapota nem igazolja a vádakat. Varga Mihály egyértelművé tette, hogy a gazdasági növekedésből származó többletforrások egy részét jóléti kiadásokra fordítja a kormány, mondván, hogy a GDP növekedése nem öncél, s mérőszáma nem arra való, hogy külföl-dön eldicsekedjünk vele.- Piaci elemzők azzal nyugtatták magukat az ön kinevezésekor, hogy az akkor már elfogadott, két évre szóló költségvetés miatt nem tud majd nagy galibát okozni az államháztartásban. Elrendezte már ezt a felvetést szakmai önérzetével?– Ne becsüljük le egyetlen pénzügyminiszter képességeit, és főleg a lehetőségeit ne! Az adótörvények és a költségvetés előkészítése, a járulékrendszer módosítása, és egyáltalán: az államháztartás működését érintő minden egyes miniszteri döntés komoly súllyal jelentkezhet a gazdaságban. Éppen ezért az ilyen felvetésekről a jó szándékot feltételezem, azt, hogy azok az elmúlt egy évtizedes tevékenységemet minősítik. Az alapos és rendszeres munkának voltam és vagyok a híve, ennek megfelelően ebben a házban is olyan munka folyik, amely precízen megalapozza a kormány döntéseit.– A jegybank döntött ugyan a sávszélesítésről, viszont az annak köszönhető árfolyam-erősödés vesztesei, az exportőrök most mégis a Pénzügyminisztériumtól várnak segítséget. Úgy hallani, hogy mereven elutasítják az adókedvezmény ötletét, amellyel a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rukkolt elő.– A forint árfolyamváltozását az indokolta, hogy a nemzeti valuta hosszú idő óta alulértékelt volt. A piac ezt jól tükrözte, hiszen abban a sávban, amelyben korábban a forint árfolyamát mérték, tartósan a sáv erős oldalához tapadt, ami azt is jelenti, hogy az exportőrök számára huzamos ideig alulértékelt volt a forint. A sávszélesítés után ez a helyzet változott meg, amelyről egyébként jó előre elmondtuk, hogy a gazdaság szereplőinek bizonyos rétegét érzékenyen érinti majd, de a döntő többség számára nem okoz hátrányt. Nem érinti hátrányosan az import árualapból exportra termelő cégeket, hiszen, amit az exporton veszítenek, azt a behozatalon visszanyerik. A nettó exportőrök pedig a tíz évre visszatekintő gyenge árfolyamkurzuson árelőnyre tettek szert, amit most mozgósítani tudnak a piacok megtartásához.– Mégis közvetlen állami támogatást sürget a kamara.– A kamara képviselőivel minden fontos gazdasági kérdésben egyeztetünk. Egy biztos: a Pénzügyminisztérium határozottan el szeretné kerülni, hogy mindazt, amit az árfolyam-erősödéssel nyertünk, támogatások formájában elveszítsük. Véleményem szerint az elmúlt években javult a gazdaság versenyképessége, a vállalkozásaink ma már jobb költséghatékonysággal dolgoznak, mint akár egy-két évvel ezelőtt is. Most egy többé-kevésbé nehezebb időszakkal kell szembenézniük a cégeknek mindaddig, amíg a forint árfolyama bizonyos szinten nem stabilizálódik. Az első hónap tapasztalatai igazolták, hogy a magyar gazdaságot közvetlenül nem érintő argentin vagy török válság is befolyásolhatja a forint árfolyamát. Fontosnak tartom, hogy új helyzethez való alkalmazkodást elősegítő támogatásokban tudjunk gondolkodni, különféle exportbiztosítási rendszerek elterjesztésében, vállalkozók árfolyamkockázat-kezelésre való felkészítésében, tehát olyan jellegű megoldásokban, amelyek a sávszélesítés előnyös hatásait nem gyengítik.– Vizsgálta-e azt a szaktárca, hogy a nyugdíjkorhatár eltörlésével, illetve a nyugdíjat érintő adózási szabályok módosításával mennyivel emelkedik az idő előtt nyugdíjba vonulók vagy éppen a munkáltatók által nyugdíjba kény-szerített, de tovább foglalkoztatottak száma?– A kérdés a nyugdíjreformnak egy távolabbi elemét érinti, nevezetesen a rugalmasabb korhatár kialakítására vonatkozó kormányzati szándékot. Az a célunk, hogy mindenki maga döntse el mikor kíván nyugdíjba vonulni, de anélkül, hogy ezzel veszélybe sodorja inaktív életpályáját, azaz megélhetését. Vizsgáljuk, hogy célszerű-e egy minimális alsó öszszeghatárt meghúznunk, egy úgynevezett minimumnyugdíj-összeget megjelölnünk, amely alatt nem lehet nyugdíjba vonulni. Mégiscsak komikus lenne, ha húsz-harmincéves fiatalemberek ezer forintért nyugdíjba mennének. Egy belső modellszámításunk szerint ha valaki ötvenévesen nyugdíjra aspirál, a teljes ellátási jogosultságának negyven százalékától is eleshet. Ilyen visszatartó, józan korlátokat, ha tetszik: degresszív elemeket azért mindenképpen be kell építenünk a tervezett nyugdíjrendszerbe.– A családi gazdaságok támogatására dolgoznak ki különféle adó- és illetékkedvezményeket. Felválthatja-e ez a vállalkozási forma a jelenlegi őstermelői szférát, ahol – tegyük fel –, miután a családfő eléri az adóköteles bevételi összeghatárt, onnantól kezdve a család egy másik tagja számláz a terményfelvásárlónak mindaddig, amíg ő is megközelíti az adózásra köteles árbevételt. El tud képzelni ennél kényelmesebb adómegkerülési lehetőséget?– Olyan kedvezményeket, illetékmentes földvásárlást, hiteleket, kamattámogatásokat kívánunk biztosítani a családi gazdaságoknak, amelyeket az őstermelők kevésbé vagy egyáltalán nem tudnak majd igénybe venni. Elemi célunk elősegíteni ennek a vállalkozási formának a létrejöttét. Az elmúlt évtizedekben a nagyüzemekre építő agrárszerkezet alakult ki az országban. Sokan és sokszor rávilágítottak, hogy a családi gazdaságok sokkal rugalmasabban alkalmazkodnak a piaci változásokhoz, a nagyüzeminél hatékonyabb termelési kultúrát valósítanak meg. Ez az egyik oka annak, hogy igyekszünk megváltoztatni az agrárium szerkezetét a családi vállalkozások javára. A másik indok pedig az, amit önök is említettek: ha számos őstermelő ma is családi keretek között gazdálkodik, akkor azt számukra legálissá kell tennünk. Miért kényszerítjük a termelőket különböző bújtatott, törvényes, bár a szabályoknak mégiscsak ellentmondó megoldásokra, amikor becsületesen is tisztes haszonhoz juthatnak?– Ha már a tisztességnél tartunk, térjünk át a szántóföldekről a bankok világába. Az OECD illetékes szervezete Magyarországot Guatemalával, Egyiptommal, Indonéziával, Myanmarral és Nigériával együtt említette mint a pénzmosással igen szennyezett országot, és felszólította, lépjen fel a pénzmosás ellen. Körvonalazódnak a pénzmosás elleni intézkedések?– Kicsit túlzó az OECD véleménynyilvánítása. Magyarországon ma is mindent megteszünk a pénzmosás ellen. Épp a jelenlegi kormány kezdeményezett olyan törvénymódosítási javaslatokat, amelyek – az uniós csatlakozás küszöbén – megszüntetik a pénzmosás lehetőségét megteremtő megtakarítási, betéti formákat. Szeretném viszont azt is elmondani, hogy ebben a körben olyan megtakarítási gyakorlatok is léteznek, amelyek a nyugatiak számára pénzmosásnak tűnnek, viszont Magyarországon hagyományai vannak. Ilyen a klasszikus takarékbetétkönyv, amely nálunk főként vidéken bír jelentős tradícióval. Itt kétmillió forintban szabályoztuk a megtakarítás felső határát, de hangsúlyozom, hogy ez nem tekinthető pénzmosásnak, hiszen aki takarékbetétbe helyezte a pénzét, az onnan minden bizonnyal ki is veszi. Tehát attól még nem válik legálissá vagy éppen illegálissá egy pénzösszeg, ha elhelyezték, majd kivették a „takarékból”. Ettől függetlenül célszerű további módosításokat előkészíteni, olyanokat, amelyek a fejlett világban is dívnak. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete jelenleg ezeken a módosító javaslatokon dolgozik, reményeim szerint ősszel terjesztjük a kormány elé azokat. A módosítások január elsején léphetnek hatályba.– És egy belső kritikus hang: Horn Gyula exminiszterelnök nemrég azt vetette a kormány szemére, hogy kampányfogás gyanánt két hét alatt kétszázmilliárd forintot ígért el, tehát lazítják a költségvetést.– Az a Horn Gyula vádaskodik, aki nem talált megfelelő választ arra, hogy a gazdasági növekedést hogyan lehet az életszínvonal javításával összekapcsolni, hogyan lehet stabilizálni a növekedést, ugyanakkor ezt az emberek mindennapjaiban is érezhetővé tenni. Az ő válasza erre a tandíj bevezetése és az ingyenes fogorvosi ellátás megszüntetése volt. Az exminiszterelnök most valószínűleg a balatoni szennyvízprogramra és a köztisztviselői bérfejlesztésre, továbbá a Széchenyi-terv egyes elemeire gondolt. Szerintünk azonban a gazdasági növekedés nem öncél: nem arra való, hogy a számokkal eldicsekedjünk külföldön, hanem arra, hogy az emberek jobban éljenek, meg tudják valósítani az elképzeléseiket. A mostani kormányzásnak az az újszerű eleme, hogy a gazdasági növekedés feltételeit elősegíti, és úgy használja fel a növekedésből származó többletforrásokat, hogy egyrészt gazdaságösztönzésre, másrészt pedig az életszínvonal javítására fordítja. Ha azt láttuk volna 2000-ben, hogy a mininálbér és a keresetek növekedése megfordítja az infláció csökkenő tendenciáját és megnöveli az államháztartás hiányát, akkor szükség lett volna korrekcióra. Ennek azonban jelenleg nincs érteleme, stabil növekedés, változatlan egyensúly jellemzi a gazdaságot.– Való igaz: az államháztartás hiánya időarányosan kiemelkedően jó eredményt produkált, viszont a tb-alapoknál felhalmozódó rekordhiány feszültséget indukálhat. Beavatkozhat-e a szaktárca?– Januártól az egészségbiztosítási alap elkerült a tárcától. Nem tudom, hogy összefügg-e a hiány azzal, hogy megszűnt a pénzügyi tárca kontrollja az alapok fölött, de az kétségtelen tény: ilyen nagyságrendű deficitek nem halmozódtak fel a korábbi években. Az szakmai kérdés, hogy az egészségbiztosítási alapból finanszírozott ellátási támogatásokat milyen módon alakítják ki. A pénzügyi tárca a járulékfizetők érdekeit kívánja képviselni. Úgy tartjuk, hogy a mostani járulékrendszer a gazdaság szereplői számára nagy teher; szeretnénk, ha az ellátási színvonal ebben a keretben megoldható lenne. Amennyiben ez a racionális szint nem tartható be, akkor meg kell keresni annak a módját, hogy ez belső átcsoportosítással létrejöjjön. Hosszú távú célként azt szeretnénk, ha a költségek és a járulékterhek nem növekednének. Úgy érzékelem, megvan az elszántság a szaktárcát vezető miniszter részéről abban, hogy akár a gyógyszerkiadásoknál, akár más ellátásoknál megfékezze a hiány további növekedését. Két nagy tétel okozza egyébként a jelentős kiadási többletet: a gyógyszertámogatás és a gyógyító-megelőző támogatás. A gyógyszertámogatásnál sikerült olyan keretmegállapodást elérni, amelylyel várhatóan tartani lehet az előirányzott 170 milliárdos gyógyszerkiadást.– Az államháztartási hiány az éves előirányzatnak alig 30 százalékát érte el az első fél évben. Elképzelhető-e, hogy korrigálják a költségvetést, csökkentik az évre tervezett teljes deficitet?– A kérdést a kormány hivatott eldönteni. Tartani kívánjuk magunkat a bruttó hazai termékhez viszonyított 3,5 százalékos államháztartási hiányhoz. A tendencia azonban kedvező, s azt jelzi: milyen is a gazdaság állapota. A hiány, a jövedelemkoncentráció és az újraelosztás mértéke évről évre csökken, éppen ezért nem értem azokat a kritikákat, amelyek a fiskális szigor lazításával vádolnak. Igyekszünk úgy elérni optimális célkitűzéseket, hogy a gazdasági növekedést ne veszélyeztessük.– Ez volna a magyar modell lényege?– Ez is. Úgy sikerült a fiskális politika szigorát megtartani, hogy eközben a gazdaság bővülése nem állt le – ellentétben Cseh- és Lengyelországgal. Annak, hogy Magyarország az elmúlt években az enyhe dekonjuktúra ellenére is stabil növekedést tudott felmutatni, az a magyarázata, hogy az állami gazdaságpolitika a beruházások magas szintjét megpróbálta fenntartani. A Széchenyi-terv is erről szól: lakásépítéseken, gyógy-turizmus-fejlesztésen és autó-pálya-bővítésen keresztül állami beruházásokkal is elősegítjük a gazdasági növekedést. A három elem: az export, a beruházás és a belső kereslet között meg kell találni a helyes arányt, hogy az egyensúlyi mutatók ne lazuljanak, és a növekedés stabil maradjon.– Kritikusok szerint a kormányzat meglehetősen alulértékeli a hazai tőkepiacot, és nem veszi komolyan a piaci szereplők véleményét sem.– Ennek ellentmond, hogy jelenleg átfogó szabályozás készül a magyar tőkepiacról. Az elmúlt tíz esztendő legkomolyabb reformjáról van szó; idén ősszel a parlament elé kerül a javaslat, amely, ha elfogadják a honatyák, serkentheti a tőkepiacot. Szükség is van új szabályozásra, hiszen új befektetési és megtakarítási formák jelentek meg. Olyan rendszere jött létre a tőkepiaci intézményeknek, amellyel korábban nem lehetett számolni, és a jogszabály-módosítások ezt nem tudták követni. Ezt a koncepciót úgy sikerült előkészíteni, hogy bírjuk a piaci szereplők támogatását. A különböző befektetési szövetségek, alapok és a tőzsde vezetősége is hatékonyan részt vett ennek a kimunkálásában. Olyan kompromisszumos megoldás született, amely az összes érintett – a kisbefektetőtől kiindulva a hitelintézeteken keresztül egészen a vállalati szektorig – érdekrendszerét hűen tükrözi.– Miért gondolják, hogy az alacsony forgalmú Budapesti Érték-tőzsdére államilag „besegíteni” kívánt magyar középvállalkozások papírjai likvidek lesznek? Egyáltalán: melyik lesz az a cég, amely kapva kap az alkalmon és bevonul a tőzsdére?– Azt szeretnénk elérni, hogy a hazai vállalati szektor a későbbiekben a magyar tőkepiacról, részvénykibocsátással is forrásokhoz juthasson, hiszen az elmúlt tíz évben szinte kizárólag banki hitelből oldották meg a finanszírozás kérdését. Új szakaszába jutott el a magyar gazdaság; reális elképzelésnek tartom, hogy a jövőben a növekvő, exportpiacban érdekelt hazai vállalkozások a tőzsdén is keressék boldogulásukat.– Lassul a világ, ezen belül pedig az európai gazdaság aktivitása. Milyen kilátásai vannak a jelenlegi körülmények között Magyarországnak?– Tény, hogy fél szemmel mindig az Európai Unió gazdaságára figyelünk, hiszen exportunk 80 százaléka a nyugat-európai piacokon talál gazdára. Másrészt minden olyan piaci hatás, amely az EU gazdaságában megjelenik, különösen Németországban, előbb-utóbb Magyarországon is érezhető lesz. Most úgy tűnik, a világgazdaságban tapasztalható recesszió hatásai hazánkban csak „tompítottan” érzékelhetőek. Tehát az Egyesült Államok gazdaságának lassulása tompítottan hat az EU-s gazdaságra, továbbá Nyugat-Európa enyhe recessziója tompítottan hat Magyarországra, illetve a közép-európai térségre. Az első negyedéves 4,4 százalékos növekedés, ezen belül is az export 16-18 százalékos bővülése is azt igazolja vissza: exportpiacainkon nincs baj. Hazánk gazdaságának versenyképessége elérte azt a szintet, hogy ilyen enyhe receszsziót ne érzékeljünk jelentősen. Nagy kérdés persze, mit hoznak a következő hónapok, mit hoz a következő fél év. Optimista vagyok: ha a 2001-es esztendő első felében a magyar gazdaságnak sikerült kivédenie a negatív hatásokat, akkor – azokból az elemzésekből kiindulva, amelyek az EU gazdaságának 2002-ben már nagyobb növekedést jósolnak – á

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.