Tisztelt Szerkesztőség!

2001. 07. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jogszabályoknak is van hierarchiájuk4-es metró-per: a szemben álló feleknek már nincs értelme tovább vitázniEddig is érdeklődéssel követtem a 4-es metró ügyében a fővárosi önkormányzat és a kormány között folyó vitát. A Magyar Nemzet minapi számában arról jelent meg tudósítás, hogy a főváros felülvizsgálati kérelmet nyújt be a Legfelsőbb Bírósághoz, amelyben a számukra kedvezőtlen ítélet felülvizsgálatát kérik. Az önkormányzat többek között azt is szeretné megtudni – áll a tudósításban –, hogy az államháztartási törvény mennyiben korlátozhatja a polgárjogi szerződéseket. Indokolt felidézni, hogy annak idején – 1994-ben – a Horn-kormány jogszerűen lemondhatta az Antall–Boross-kormány által elvállalt 1996. évi világkiállítás megrendezését. Mégpedig oly módon, hogy a Horn-kormány kezdeményezésére a második szabadon választott Országgyűlés az 1994. évi LXX. törvénnyel felülírta, azaz módosította a világkiállítás megvalósításáról rendelkező 1991. évi LXXV. törvényt, arra hivatkozva, hogy „(…) az ország súlyos gazdasági helyzetében nem vállalható a Magyar Köztársaság államháztartását aránytalanul megterhelő rendezvény megtartása (…)” Ez az eljárás – jogi oldalról nézve – teljesen korrekt volt.Érdemes felhívni a figyelmet arra is, hogy Demszky főpolgármester a maga részéről azért szorgalmazhatja egy új metróvonal építését, mivel ehhez megszerezte a Fővárosi Közgyűlés egyetértését. Eszerint ennek a háromszázmilliárd forintos összköltségű fejlesztésnek a fővárosra eső (negyvenszázalékos) hányadát a főváros majdani éves költségvetéseinek összeállításakor a kötelezettségvállalások között figyelembe fogják venni. Ezzel szemben a főváros vezetése, illetve jogászai azt már nem hajlandók tudomásul venni, hogy a kormányzati oldalon a kormány szintén nem egyedüli szereplő, hiszen az Országgyűlésnek alárendelten tevékenykedik. A mindenkori kormány – parlamentáris demokráciában – azért hozhat határozatokat, köthet szerződéseket, mert tudja, hogy a mögötte álló parlamenti többség törvényerőre emeli azon döntéseit, amelyeket törvénnyel kell a jogrendbe illeszteni. (Ha a kormányzati többség az Országgyűlésben valamilyen okból a parlamenti ciklus lejárta előtt megszűnik, megbukik a kormány.)A fő kérdés tehát nem az, hogy az államháztartási törvény mennyiben korlátozhatja a polgárjogi szerződéseket. A probléma lényege inkább abban ragadható meg, hogy a jogszabályoknak is van hierarchiájuk (ezt foglalja össze, illetve szabályozza a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény). Eszerint a törvények, a kormányrendeletek, önkormányzati rendeletek, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszközei (az Országgyűlés, a kormány, a helyi önkormányzatok határozatai stb.) hierarchikus, alá-fölérendeltségi viszonyban állnak egymással. A főváros, illetve annak jogászai elsősorban ebben következetlenek. Ezért minduntalan keveredik érvelésükben a kormányra, az államra vagy a pénzügyminiszterre történő hivatkozás. Holott a magyar jogrend ezeket a viszonylatokat, döntési hatásköröket (egyebek közt az államháztartási törvényben) igen precízen rendezi. Például a metróépítés esetében a pénzügyminiszter szerződést köt(het) a kormány felhatalmazása alapján a beruházás megvalósításához (amit kormányhatározat tartalmaz), a kormányhatározathoz a kormány a megfelelő törvények (költségvetési törvény, esetleg a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatásairól szóló törvény vagy önálló törvényjavaslat) révén rendelheti hozzá a pénzügyi fedezetet. A törvényeket pedig – a kormány előterjesztése esetén – az Országgyűlés hagyja jóvá.Az alkotmány 19. § (3) bekezdésének „d” pontja kimondja, hogy „az Országgyűlés megállapítja az államháztartás mérlegét, jóváhagyja az állami költségvetést és annak végrehajtását”. Márpedig új metróvonal építésére az eddigiekben – a Horn-kormány javaslatára – mindössze 200 millió forintot hagyott jóvá az Országgyűlés, mégpedig az 1998. évi költségvetésről szóló 1997. évi CXLVII. törvény XI. fejezetében. További pénzforrást a parlament semmilyen formában nem engedélyezett új metróvonal építésére! Az alkotmány 35. § (2) bekezdése azt írja elő, hogy „(...) a kormány rendelete és határozata törvénnyel nem lehet ellentétes”. A Horn-kormány metróépítésről rendelkező 1036/1998. (III. 27.) sz. határozatát azonban eddig még egyetlen törvény sem erősítette meg! S nem utolsósorban, az alkotmány 50. § (1) bekezdése azt rögzíti, hogy „A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják az alkotmányos rendet”. Ez történt meg a Legfelsőbb Bíróság közelmúltban meghozott jogerős ítélete révén. Temesszentandrási Pál, közgazdász, Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.