Észak Velencéje ismét felemeli a fejét

2001. 08. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A villamost legfeljebb a lélek tartja az alámosott pályán, az úton óriási kátyúk, a történelmi belváros házait kamionok remegtetik. Ez volt, illetve ez sok esetben még ma is észak Velencéje, a még így is elbűvölő Szentpétervár. E kedves tespedést azonban ma légkalapácsok zaja veri fel. A belváros, mint felfordult méhkas.Építkeznek mindenütt, ami csak növeli a dugókat. A járdákon lerakott macskakőkupacokon, bitumenes hordók között szlalomozhat az ember. Szép lassan sétálóutcák nyílnak egyre több helyen. A Nyevszkijen ma inkább ugrálni lehet, mint sétálni. A néhány éve még lerobbantan szomorkodó építészeti remekek szép lassan új életre kelnek.A város a lapok számításai szerint mintegy 300 milliárd rubelre számíthat összesen a jubileumi program keretében. Ebből sok jut a történelmi épületek rekonstrukciójára. Csupán az Ermitázs megújulására 184,5 millió dollárt költenek a tervek szerint, de épülnek kereskedelmi és kultúrközpontok, például a híres Mariinszkij Színház bázisán, helyreállítják a legendás borostyánszobát, bővítik a metrót, megújítják a város úthálózatát.Ha kifelé megyünk a városból, akkor talán még nagyobb az építési láz. Harmincöt évi várakozás után a péterváriak örömére meglepően gyors ütemben készül a várost elkerülő autópálya, a körgyűrű. Még az idén elkészülő 43 kilométeres szakasz 21 milliárd rubelbe (mintegy 600 millió dollár) kerül, amit a központi költségvetés biztosít. A beruházás folyamatosan 18 ezer embernek ad munkát, s külön figyelnek arra, hogy lehetőleg a helyiek részesedjenek a kiemelt, 12 ezer rubeles (az átlagkereset 3500 rubel) fizetésből. Az építkezés méreteire jellemző, hogy az utolsó elkészült 12 kilométeres szakaszra ötmillió köbméter földet hordtak. A körgyűrű létjogosultsága nem csak a történelmi városközpont tehermentesítésével, ökológiai szempontokkal magyarázható, az szervesen illeszkedik a 9-es európai autósztráda tervébe. Egyébként számítások szerint az északi infrastruktúra hiánya miatt évente hárommilliárd dollárt veszít az orosz költségvetés.Sokan most mindezek ellenére azt mondják, a régen várt fellendülés, a hatalmas építkezések egyértelműen annak köszönhetők, hogy Putyin gondol szülővárosára. Tény, hogy most valóban eljött Pétervár ideje. Háromszáz éve Nagy Péter itt ablakot nyitott Európára. Ma ismét beteljesítheti a város ezt a feladatot, ám ehhez egyebek mellett utak, vasutak, kikötők, repülőterek kellenek. S ha mindez megvalósul, és nem csak egy 2003-ig tartó kampányról van szó, amelyre most van esély, akkor Pétervár ismét felemelheti a fejét, és végleg maga mögött hagyhatja a „vidéki sorsra kárhoztatott nagyváros” szomorú imázsát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.