Kádár sakkozik a függöny mögött

Duna-parti szél, néhány lépcsőfok, majd egy forgóajtó tereli a Fehér Házba, az országgyűlési képviselők irodaházába a belépőt. A fémes, kissé rideg, de tagadhatatlanul jellegzetes stílusú, csarnokszerű előtér dísztelensége szembetűnő. Szemközt, kétemeletnyi magasságban a teljes falszélességben függöny, közepén nagyméretű magyar címer. A függöny takarta fal bal felső sarkában Kádár János sakkozik egy ismeretlennel.

Zsohár Melinda
2001. 08. 05. 11:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csupán percekig tart a séta az Országháztól a Fehér Házba, amely a rendszerváltás előtt a proletárdiktatúra egyik fellegvárának számított. 1990-től a demokratikus, többpárti parlament országgyűlési képviselőinek, köztisztviselőinek székhelye, illetve a szakszemélyzet dolgozik itt. Aki szereti a Bauhaust vagy a hozzá hasonló stílust (mert az irodaház nem tisztán Bauhaus, és nem egészen funkcionalista, amiként azonban szocreálnak sem titulálható), az nem látja oly csúfnak a teljesen leegyszerűsített formákat, szikár tereket, dísztelen homlokzatot. Belül olcsó műanyag padló, jellegtelen folyosók, unalmas egyenlámpák, csupa egyformaság.

Nagy Zoltán 1996-tól gazdasági főigazgató-helyettese az ingatlant kezelő hivatalnak, ő már függönyösen kapta megbízásba a házat. Néhány szűkszavú dokumentum és a régebbi dolgozók elbeszéléseiből kihámozott részletek állnak rendelkezésére csupán. A ház működéséért felel, azért, hogy égjen a villany, működjék a telefon és a számítógépes hálózat, s ne ázzon be a tető. A hét emelet csaknem ötszáz hivatali szobájában mintegy félezer ember teszi a dolgát.

– 1990. július 1-jén, a szabadon választott Országgyűlés munkájának kezdetén takarták el a falakat az aulában. A bejárattal szemben Bernáth Aurél freskója, pontosabban seccója borítja a teljes felületet, nyolcszor tizenkét méteren a Munkásállam című alkotása található. Nagyjából száz alakot festett meg a művész. A leírások és az elbeszélések szerint saját magát, Pátzay Pált s Aczél Györgyöt is ábrázolja egy-egy figurája. Konkrétan felismerhetően festette meg Kádárt, amint sakkozik. A leltárunk szerint 1968–70 között készült el a festő a monumentális alkotással. Vele együtt letakarták az oldalsó falon a két, 1959-es keltezésű domborművet, Farkas Aladár bronzreliefjeit.

Balázsovich Boldizsár mérnök egy építészeti szaklapban híven beszámol az épület históriájáról. Az 1800-as években vízműlétesítmények voltak itt, majd 1914-ben lakóházat emeltek a mai ház helyén. Az 1930-as években túl drága bérlakásairól és tetőszinti műteremlakásairól volt nevezetes az épület, írja Balázsovich Boldizsár. A háború alatt lebombázták, kiégett, tönkrement, s 1946-ban úgy határoztak, hogy a maradék fölhasználásával ott építik föl a belügyminisztériumot. 1947–49 között készült el Benkhard Ágost, Gábor László, Gádoros Lajos és Rudnai Gyula tervei alapján a ház, ahová 1950-ben beköltözött a rettegett Államvédelmi Hatóság (ÁVH). 1957–62 között a Belügyminisztérium, 1962–79 között az MSZMP KB – KISZ KB székháza, ’80-tól már csak a párt székháza a rendszerváltásig.

Míg Nagy Zoltán az őröket értesíti, hogy rövidesen huzigáljuk a függönyöket az aulában, megbámulhatjuk a gyönyörű festményeket a valóban puritán enteriőrökben. A folyosókon és a szobákban is mindenütt a Magyar Nemzeti Galéria által kihelyezett, védett és jegyzett képek láthatók. Az MNG döntött úgy, hogy raktáraiból a Parlamentbe, a képviselői irodaházba és a minisztériumokba kölcsönzi ki a különleges műalkotásokat. A Parlamentben a legértékesebbek kaptak helyet: Munkácsy, Lotz Károly, Csók István, de a többi helyen is rangos alkotások reprezentálják a magyar képzőművészetet. Nagy Zoltán szobájában Szobotka Imre, Németh József egy-egy képe, a kedvence Batári László A fűzfői öböl című alkotása. Medveczky Jenő Idill a Balaton partján címet viselő festménye is lenyűgöző, de hiába faggatóznék az értéke felől. Nem eladók, aukcióra nem vihetők, régebben becsülték föl őket, a leltárból vajmi keveset tudhatnánk meg valódi ázsiójukról. A védelmük garantált, hiszen az ország legjobban őrzött épületei az otthonuk, a galériában eldugva rejtőznének, a múzeumban a műalkotásoknak csupán tíz százalékát tudják kiállítani.

A szolgálatban lévő őrök nem szólnak tehát ránk, de a nagy függönyt nem tudjuk elhúzni, a főigazgató-helyettes segítséget hív. A napsütötte, csupa fény, jellegzetes Bernáth-seccón csakugyan ott sakkozik Kádár János, fönn a sarokban. Nem politikusként, hanem akár a reneszánsz festményeken, „egy személy a többi között” mintájára. Más múltbéli személyiséget hiába keresünk, nem találjuk, de Kádár fölismerhető a többi, kevésbé jellegzetes, elmosódó arc között.

Bernáth Aurél kvalitásai kétségbevonhatatlanok, de érthető, hogy a halálra ítélt, majd a bitó alatt kegyelmet kapott s a rendszerváltáskor országgyűlési képviselővé választott politikusoknak, bebörtönzött ötvenhatosoknak, mellőzötteknek, ellenzékieknek nem volt kedvük a kép előtt naponta elhaladni a demokrácia hajnalán. Nem meszeltették le, nem verették le, nem zúzták össze a képet. Csak letakartatták egy függönnyel. Mint a Farkas Aladár-reliefeket. Az egyik fölirata: A munkás-paraszt hatalomért, 1956. A másiké: 1919. Az első elveszett magyarországi Tanácsköztársaság után jönni fog a győzelmes második (Lenin).

– Mindhárom védett műalkotás – magyarázza Nagy Zoltán, míg a műszakiak hosszú botot kerítenek, hogy félretolhassák a függönyt a fotózáshoz. – 1996-ban az akkori főigazgató állásfoglalást kért a kulturális tárcától, mi legyen velük. Maradnak takarásban. A Magyar Nemzeti Galéria, az örökösök és a szakma véleménye dönt majd róluk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.