Magyarfóbia mételyezi a pozsonyi politikát

A posztkommunista Demokratikus Baloldal Pártja 1998-ban a kormányalakítási tárgyalások során arra kényszerítette a Magyar Koalíció Pártját (MKP), hogy a koalíciós szerződésben mondjon le az önálló magyar egyetem kialakításáról, a Benes-dekrétumok eltörlésének az igényéről és az etnikai alapú területi autonómia létrehozásának forszírozásáról.

Munkatársunktól
2001. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politológusok rossz előjelnek tartották azt a fajta bizalmatlanságot, amelyet e követelés takart, ráadásul szakmailag elfogadhatatlannak azt, hogy egy koalíció „a mit nem teszünk” negativista kitételre épül. A politikusok meg azért döbbentek meg, mert az MKP programjában nyoma sem volt a Benes-dekrétumok esetleges felülvizsgálatának, az „etnikai alapú területi autonómiát” pedig egyként nevezték „szakmailag érthetetlen fogalomnak, gyakorlatilag kivitelezhetetlen elképzelésnek” a magyar politikusok. Az egész kezdeményezésnek egyetlen magyarázata volt: a magyarfóbia. Vélhetően az mételyezte meg a demokratikusnak mondott szlovák pártokat is, merthogy az említett két kérdéssel, illetve Dél-Szlovákia elszakításának a szándékával, mint az MKP valós céljával az akkor még kormányzó szlovák nacionalista és vezérelvű pártok riogatták a választókat.

Rosszul kezdődött tehát az MKP kormányzati szerepvállalása, s a szőlő csak savanyodott. Szlovákiával szemben a kisebbségi kérdéseket illetően két olyan elvárása volt az Európa Tanácsnak, az EBESZ-nek és az Európa Parlamentnek, amely gyors lépéseket igényelt. Az egyik a kétnyelvű iskolai bizonyítványok újraengedélyezése – amelyeket a harmadik Meciar-kormány nemzeti párti miniszter asszonya tiltott be rendelettel, s amely ellen országos tiltakozási hullám indult az MKP támogatásával – a másik az államnyelvről szóló törvény negatív hatásait korrigáló kisebbségi nyelvhasználati törvény elfogadása. Az új koalíció eleget is tett ezen várakozásoknak, ám a kétnyelvű bizonyítványt nem miniszteri rendelettel engedélyezte a baloldali tárcavezető, hanem törvénymódosítással, ami gyakorlatilag azt jelentette, hogy a korábbi tiltakozások valóban törvénytelenek voltak, s ennek eredménye pedig az lett, hogy az MKP nem tudta visszahelyezni funkcióikba a leváltott és meghurcolt iskolaigazgatókat. A kisebbségi nyelvhasználati törvényt is elfogadta a parlament, de – emlékezetes – az MKP tiltakozása ellenére, mert a baloldali képviselők még azt sem tették lehetővé, hogy a kisebbségek nyelve használható legyen a névadási, esketési és temetkezési szertartásokon, az államigazgatásban pedig egyáltalán nem.

A magyarok csatája folytatódott a baloldallal a mezőgazdasági támogatások rendszerének módosítása, illetve a nevesítetlen földek önkormányzati igazgatásba helyezése kapcsán. Ebben az esetben még részsikert sem könyvelhettek el a magyarok, akik az alkotmánymódosítást is úgy támogatták, hogy a parlament egyetlen javaslatukat sem fogadta el. A kudarcsorozat során többször felmerült, hogy az MKP-nak el kellene hagynia a kormánykoalíciót, ám a párt vezetői minden alkalommal arra hivatkoztak, a választási ciklus legnagyobb projektje a közigazgatási reform, amely döntően befolyásolja majd az ország és a felvidéki magyarság sorsát, ezért vállalni kell a kormányzati felelősséget. A közigazgatási reform koncepciója ugyanis a szubszidiaritás elvére építve fogalmazta meg a nagyfokú decentralizációt, a megyei önkormányzati rendszer kialakításának a kritériumai között pedig az etnikai elvet és a kulturális-történelmi hagyományokat is javasolta figyelembe venni. Ennek alapján az MKP abban bízott, hogy a megyerendszer kialakítása az ország olyan új területi, igazgatási felosztását eredményezi, amely során megvalósulhat a magyarság részleges önrendelkezési joga.

A Magyar Koalíció Pártja a közigazgatási reform első két törvényének elfogadása után a koalíció elhagyására készül, mert bebizonyosodott: minden rossz, ha rossz a kezdet, s az MKP már nem tud tovább hátrálni, na meg nincs is neki miért. A baloldal ugyanis az ellenzékkel összefogva úgy fogadta el a törvényeket, hogy a parlamentben konkrétan megfogalmazódott: nem alakulhatnak olyan megyék, amelyekben a magyarok aránya meghaladja a harminc százalékot, mert akkor a megyei önkormányzatokban olyan szerephez jutnak, hogy a döntéshozatal folyamatában megkerülhetetlenek lesznek, a választásokat pedig a többségi elvre építve fogják megvalósítani, ami azt jelenti, hogy korlátozzák a magyarok esélyeit az önkormányzatokba jutáshoz. A megyei elnökök megválasztása ráadásul kétfordulós lesz, s megintcsak a parlamentben megfogalmazottak alapján azért, nehogy a több szlovák jelölt miatt szétszóródott szlovák szavazatok okán a mintegy 20-25 százaléknyi magyarok jelöltje nyerje el a posztot. Azaz: ahogy a kezdeteknél a magyarfóbia irányította a szlovák kormánypártok cselekvését, a közigazgatási reform során is az döntött, s bár a törvények a szlovákoknak sem felelnek meg, nincs politikai akarat azok módosítására. Amennyiben az MKP Országos Tanácsa augusztus 25-én a kilépés mellett dönt, semmi mást nem tesz, mindössze tudomásul veszi, hogy a magyar pártot célja ellehetetlenítésével egyszerűen kiszorították a kormányból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.