Nyár esti magyar klezmer

Azt jelenti a Reuters, hogy a Penthouse magazin brazil kiadásának címlapján hamarosan Dercy Goncalves, egy 94 éves komika fedi majd fel istenadta bájait.

Csontos János
2001. 08. 05. 9:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint vérbeli színésznőnek, lényegében a munkájához tartozik az exhibicionizmus, bár állítólag nemcsak azért a fránya pénzért, hanem puszta kedvtelésből is fel szokott vonulni a szambázó karneválokon – természetesen monokiniben. A ledér matróna csöppet sem találja a mutatványt komikusnak – a méltán morcos családra való tekintettel halálosan komolyan visszautasította például az altesti realitásokat szemléltető fotózási pózokat. Brazília persze forróbb éghajlatú ország, az Egyenlítő környékén magas a páratartalom – mégsem magyarázza a különbséget, ami az örökifjú latin-amerikai hölgynek és mondjuk Zalatnay Saroltának (korunk Szemérmetes Erzsókjának) a produkciója között mutatkozik. A mi kis regionális Playboy-szenzációnk még bőven belül van a nyugdíjkorhatáron, sőt lelkes találgatásokra szolgáltat okot a látványtervezők által felhasznált szilikon mennyiségéről – senki szót nem ejt azonban arról: a közéleti magamutogatásban vajon mi a tűréshatár. A politikai gerontokraták (kéretik nem összetéveszteni az előrehaladott tisztes életkorral – ez az aggastyánság kifejezetten a megavasodott világmegváltó eszmék makacs zászlótartóira vonatkozik) jobb híján még a „juventokrácia” fogalmát is megalkották, feledve, hogy az általuk annyiszor letaknyosozott vetélytársak időközben már megették kenyerük javát, s észrevétlenül három-négy gyermekes családapákká lettek. Vetkőzni persze mindaddig bárkinek lehet, amíg mutatkozik érdeklődés a mutatvány iránt, s amíg más, jó ízlésű emberek esztétikai közérzetét nem zavarják vele. Miért érzi mégis az ember az önmagukat túlélt, elvirágzott komikák folyamatos felajánlkozását idült politikai pornográfiának?


Egy színésznőnek létszükséglet, hogy imádja a nagyérdemű. Ezért az érzésért már-már emberfeletti áldozatokat is képes hozni (itt most szakadjunk el a szereposztó dívány közhelyes legendájától): vidékre szerződve például engedelmesen leül a színészklubban a helyi lap kultúrrovatának gyakornokával közszolgálatilag cseverészni. Az új színházi igazolások szűkszavú portréjának megrajzolása emberemlékezet óta az újságíró-gyakornokok feladata (feltéve persze, hogy nincs a művésznek legalább egy Jászai-díja, mert akkor a rovatvezetőé a zsákmány). Ma is előttem van a huszon-egynéhány év előtti kép: megilletődötten ülök szemben a fiatal színésznővel, aki csupa ideg, csupa vibrálás; egyik cigarettáról a másikra gyújt. Nem igazán az ő városa Debrecen: egy évad után úgy tűnik el a Csokonai Színházból, hogy semmilyen emlékezetesebb alakítás nem fűződik a nevéhez. Hosszú évekkel később újságíróként bukkan föl – bár előbb egyszerű névhasonlóságnak vélem a dolgot. De nincs mese: ő az. E szerepében harcosan liberális, írásaiból süt a meggyőződés az eszme végső diadalát illetően, továbbá a megvetés mindazok iránt, akik ezt a mindent elsöprő igazságot kétségbe merészelik vonni. Buldogtermészetű, s csakis a nagyvadak érdeklik szenvedélyesen. Legutóbb az Orbán-bányákra vetette rá magát: egy kolumnát hordott össze a liberális napilapban, anyagszegénység miatt a megfigyelési ügytől indítva az írás ívét. A szerkesztők (akik kezüket-lábukat törték, hogy valamiféle muníciót szolgáltassanak a rendkívüli parlamenti ülés öszszehívásához, ami már-már kétségbeesetten komikus tematizálási kísérlete a választások előtt lassan kínos időzavarba kerülő ellenzéknek), nagyvonalúan „tényfeltárásnak” minősítették a nagy lélegzetű mószerolást, amely épkézláb politikai ellenérvek híján a miniszterelnök családját igyekszik korrupciós hírbe keverni. Bőven olvashatunk arról, mit olvasott össze a témában a művésznő, majd következik néhány vérszegény – ám kampányszempontból jobbára „értéktelen” – tény, többek között hogy milyen adatokhoz nem sikerült hozzájutnia. Az ellenzéki publicistákat – akik abból indulnak ki, hogy egy kormányfő rokonsága inkább csak ne vállalkozzon; ne zörgesse a harasztot akkor sem, ha máskülönben övé az erdő – legalább tisztelni lehet karakán véleményükért (még akkor is, ha jobbára szelektív erkölcscsőszök, s a leleményes szocialista rokoni privatizációkra, szabad demokrata elvbaráti lenyúlásokra korántsem olyan érzékenyek). Az ilyesfajta „tényfeltárás” viszont csupán kollegiális szégyenkezést támaszt az emberben: már csak azért is, mert a kollegina alkalmasint egy másik tényfeltáró cikkben kezd el bányászkodni. A bányaművelés ehhez képest tiszta ügy: ha kiürül egy bánya, nincs mit tenni – legfeljebb rockfesztivált lehet benne rendezni. A tényfeltáró bányászkodás viszont a jelek szerint megújuló erőforrás, amelyhez az ismétlésre épülő előadó-művészi rutin minden további nélkül hasznosítható. S hogy mindennek a tényekhez, s pláne a tisztes újságíráshoz vajmi csekély a köze? Istenem. Egy láncdohányos színésznőnek a világot jelentő deszkák hiányában is létszükséglet, hogy imádja a nagyérdemű.


Zsidózástól harsog a média. (A média, és nem az ország. Az ország túlnyomó része – zsidók és nem zsidók – nyaral vagy dolgozik, esetleg szomorkodik vízipólósaink felemás fukuokai szereplése miatt.) Két radikális erő jár az élen ebben: a MIÉP fölöslegesen visz politikát egy szimpla kultúrpolitikai botrányba (fotexizált Fradi), az SZDSZ pedig rögtön „a demokrácia erőpróbájáról” vizionál, valahányszor nyilvánosan és látványosan konfrontálódhat a MIÉP-pel. (Az új liberális elmélet szerint a politikai arcvonal e két párt között húzódik. A Fidesz és az MSZP meg a maguk együttesen nyolcvan százalékával bagatell, elhanyagolható tényezők.) A zsidózásba beszállt hat zsidó szervezet is, köztük az elegáns Mazsihisz, amelynek egyik vezetője korábban potenciális klubelnökként is szóba került az MTK-nál, így igazán elfogulatlanul kezelheti az ügyet. A Juszt-féle sajtóklub is hörög a nagy melegben: úgy antiszemitázik, hogy közben dekódolja a feltételezett zsidózást, minek folytán maga is expressis verbis zsidózik. Mészáros Tamás (aki saját bevallása szerint nem ért a focihoz), lazán összekeveri az MTK-t az Újpesttel, a Fradit meg szakértő módon virtuálisnak, gyakorlatilag nem létezőnek minősíti. (A tavalyi szezon bajnokát.) Elegem van. Nem érdekel már, kinek mi a kínja, nem érdekel a MIÉP a krónikus zsidófóbiájával, nem érdekelnek a zsidó hivatalnokok meg a hivatásos sajtóliberálisok a mesterségesen csiholt antiszemitafóbiájukkal, akiknek úgy kell a szellemi túléléshez néhány félművelt, szurkolónak álcázott szlogenharsogó és transzparensfestő véglény infantilis csasztuskája, mint egy falat kóser kenyér. Olyan országban szeretnék élni, ahol úgy mehetek el a barátaimmal sörözni, hogy legfeljebb mellékesen, folklórként hangzik el, ki közülünk a sváb, a jász vagy a zsidó. Olyan országban szeretnék élni, ahol a hírek évtizedek óta kényszeresen nem a közel-keleti helyzettel kezdődnek, s csak akkor kapnak helyet a hírblokk megfelelő helyén, ha tényleg történik valami érdemleges, ami közvetlenül érint bennünket. Minden hátsó gondolat nélkül büszkélkedni szeretnék azzal, milyen remekül muzsikált Illényi Katica a társaival a nyár esti klezmerkoncerten a Hadtörténeti Múzeum udvarán. (Él jiddis, áll Buda még.) A szívemből szólt. Ilyenkor jó magyarnak lenni. Ilyenkor jó lenni.


Ami el tud romlani, az el is romlik – mondta Murphy, pedig nem is járt a Művészetek Völgyében. A kapolcsi napok (sokak számára a Pepsi Sziget előrendezvényeként) az új évezredre látványosan kinőtték a barátságos Balaton-felvidéki falvakat: a művészeteket maga alá temette a motorizált tömeg. Az autóstoppos fiatalok nem győznek panaszkodni: a korábbi évekkel ellentétben pénzt kérnek a falusiak a puszta sátorhelyért is; a családias időzést, stílusos ejtőzést pedig felváltották a profitcentrikus sörsátrak meg a kultúrsznobok rohama. Azért az ember valamit még megérez a rendezvény eredendő varázsából a taliándörögdi klastromrom tövében, a Budapest Ragtime Band zeneparódiáit vagy Szőke András „divatdiktátori” szövegét hallgatva – ám később, miközben azelőtt sosem járt, dugókerülő rejtekutakon próbál az ország egy másik pontjára eljutni, hajlik arra: nemcsak a völgyet, de az országot is kinőttük. De kibírjuk-e vajon fizetni mindnyájan a sátorhelyet a Művészetek Országában?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.