Óriások csatája a német piacért

A világ második legnagyobb sörgyártó vállalata, a belga Interbrew a német piacon immár nemcsak exportőrként, de helyi gyártóként is jelen van, hiszen egy hét alatt két német sörgyárat vásárolt meg. Piaci elemzők szerint ezzel elkezdődött a német sörfőzdék külföldi bekebelezése.

Csontos Csaba
2001. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ügyelnek a németek a tisztaságra. Évszázadok óta őrzik sörgyártási hagyományaikat és a szigorú, úgynevezett német tisztasági törvény betartását. Emiatt a német piac szinte meghódíthatatlan volt a külföldi sörgyáraknak. A németek jól meg is voltak nélkülük, hiszen a több mint 1200 helyi sörfőzde ontotta a változatos ízű, ám egyaránt kiváló minőségű keserű nedűt. Minden tájegységnek, városnak megvan a saját jellegzetes söre. A minőségre büszke németek egy kicsit le is nézték a nagyvilágban kapható söröket. Különösen a tengerentúli söröknek volt kicsi a respektjük német földön. Csakhogy nagyot fordult a világ a nemzetközi sörpiacon. A német gyártmányokat ugyan szívesen fogyasztják ma is mindenütt a világban, ám a hazai fogyasztás az utóbbi években jelentősen visszaesett. A nagy gyártók pedig a fúziókkal és a felvásárlásokkal egyre nagyobbakká váltak, és részesedésük a világpiacon most már messze megelőzi a német gyártókét. A fragmentált német piac szereplői, köztük még a legnagyobb sörfőzdék is, egyre inkább lemaradtak a globális versenyben.
A piaci folyamatokat figyelembe véve nem volt váratlan, hogy a nagy gyártók rávetik magukat a német sörgyárakra. Különösen a többségükben ma is családi tulajdonban lévő sörfőzdéknek nincs sok esélyük arra, hogy ellenálljanak egy-egy felvásárlási ajánlatnak. A világ vezető sörgyártói azonban rögtön a nagy halakkal kezdték. (Februárban a holland Heineken még nem vásárolt, csak vegyesvállalatot alapított Németországban, ám ezzel megtörte a jeget.) A belga Interbrew (évi 76 millió hektoliter sör gyártásával a világon a második legnagyobb cég) néhány hete megvásárolta Észak-Rajna-Vesztfália egyik különleges ízű sört előállító üzemét, a Diebelst. A belgák ezzel azonnal egy évi másfél millió hektoliter kapacitású sörgyárat szereztek meg. A negyedik legnagyobb német sörgyárért, az évi 5,7 millió hektolitert előállító brémai Beckért is ádáz versengés indult. A Becket végül a világ első számú, évi 115 millió hektolitert gyártó amerikai Anheuser Buscht és a brit Scottish & Newcastle-t (évi 36 millió hektoliter) megelőzve a már német földön pozíciókkal bíró Interbrew 3,5 milliárd márkáért vásárolta meg. A brémai vállalat azért volt különösen értékes felvásárlási célpont, mert terméke nagyon népszerű külföldön is. Különösen az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában kedvelt a Beck. Szakértők kicsit magasnak tartják ugyan a gyárért fizetett árat, ám azt azonnal hozzáteszik, hogy az Interbrew ezzel alaposan megnövelte egyébként sem jelentéktelen világpiaci súlyát. A belga cég például az úgynevezett prémium kategóriában első számú exportmárkája, a Stella Artois mellé immár felsorakoztathatja a Becket is, és ezzel ebben a szegmensben tízszázalékos piaci részesedést szerez. Ekkora szeletet csak a Heineken tud kihasítani magának a prémiumsörök piacán.
A belgák azért nem teljesen érezhetik még nyeregben magukat, hiszen a kartellhivatalnak még áldását kell adnia a felvásárlásra. Egy éve egy hasonló, két lépésben megvalósított piacszerzés során az Interbrew már összeakasztotta a bajszát a brit versenyhivatallal. Akkor a belga cég négyszázmillió fontért megvásárolta a harmadik legnagyobb brit sörfőzdét, a Whitbreadet. Néhány hét múlva pedig egy nagyobb halra, a Bassra vetette ki hálóját. A hivatal ezt az akvizíciót (legalábbis egyelőre) megakadályozta, hiszen ezzel a belgák a brit sörpiac 32 százalékát ellenőrizték volna. Látható, hogy néhány sörgyár nagy étvággyal falja fel a kisebb konkurenseket, és hasít magának egyre nagyobb szeleteket egy-egy ország sörpiacából.
Németország az óriások számára azért is tűnhet kedvező vadászterepnek, mert a németek csökkenő fogyasztásuk ellenére is évente 103 millió hektoliternyi sert gördítenek le a torkukon, és a sörgyárak éves forgalma meghaladja az évi 18 milliárd márkát. (Cikkünk bővebb változatát megtalálhatják lapunk on-line kiadásában, a www.mno.hu címen.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.