„A halandóság leltára”

Önkényes választásunk révén az 1870-es év többek között arról nevezetes, hogy Philo Remington amerikai technikus iparilag előállítja az írógépet, Heinrich Schliemann német régész hozzáfog Trója feltárásához, Lev Tolsztoj megírja a Háború és békét, és – fénykép örökíti meg a sheffieldi futballteret. Ez az első fotó (a rajzok mellett), amely a világ legnépszerűbb játékának őskoráról tudósít, s amelyet a kölni Könemann Kiadó 150 év leghíresebb fényképei között emleget. A Magyar Labdarúgó-szövetség megalakulásának centenáriumi évében utazzunk vissza e fénykép segítségével az angol futball első lépéseihez.

Kő András
2001. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fénykép bizonyíték – olvashatjuk Susan Sontag fényképezésről írott kitűnő könyvében. Amiről hallunk, hallottunk, s amiben talán kételkedünk is, az bizonyosságot nyer, ha fényképet látunk róla. Jé, mondjuk, és gondolatban elzarándokolunk abba az időbe, amikor még nem éltünk, s a hallottakról csak mindenféle képzeteink alakultak ki. A fotó éppen ezért – ugyancsak Sontag meghatározása szerint – „fantáziafelhő és információpirula”. Adagolható minden mennyiségben. Néha azonban a droghoz hasonlít: nem tudunk betelni vele.
A szóban forgó 1870-es fényképpel sem lehet. A sheffieldi fotográfus nem a futballistákat örökítette meg, nem a játékot, hanem a pálya egy szeletét és a nézőket. A publikum már összesereglett, kezdődhet a meccs. De előbb még a szervezők, az intézők körbejárják a terepet; külön tanulmányt lehetne írni arról, ahogyan egyik-másik embercsoport téblábol, imitt-amott a földre is leheverednek – a tavasz (?) első jeleit véljük felfedezni a futballpályán.
„A fényképezőgép feltalálása világszerte sajátos hősiességet teremtett – írja Sontag –: a látás hősiességét. A fényképészek nekiálltak vadászterületüknek – ki a kultúra, ki a társadalom, ki pedig a tudomány területének –, s lesték a zsákmányt: a hatásos képet. A világot akarták elejteni – bármennyi türelem és kényelmetlenség árán – ezzel a tettre kész, mohó, értékelő, hálátlan látásmóddal.”
Nézzük csak, hogy 1870 körül milyen híres fényképek születtek! Amerikában például, egy Utah állambeli településen Andrew J. Russell fotója azt a pillanatot ábrázolja, amikor a vasút sínpárjának építői két irányból összetalálkoznak. Két mozdony áll szemben egymással, rajtuk emberek, az építők kezet fognak, és pezsgő durran. Vagy: a Bisson testvérek fotója francia alpinistákról a Mont Blanc-expedíción. A híres omnibusz 1870-ben Londonban – John Thomson felvétele –, valamint egy hadikórház a versailles-i tükörteremben a francia–porosz háború alatt.
No meg a már említett sheffieldi futballpálya – ismeretlen művész fotója.
Tudnunk kell, hogy a világ első labdarúgó-egyesülete a Sheffield Club volt, amelyet 1855-ben alapítottak. Mintha ez a pillanat jeladás lett volna. Egyre-másra alakultak az iskolai és egyéb amatőr klubok. Végül aztán 1862-ben Thring of Uppingham, a cambridge-i egyetem rektora kidolgozta a csak lábbal játszható játék szabályait. 1863. október 26-án az iskolák és a társadalmi egyesületek létrehozták a világ első labdarúgó-szövetségét, a Football Associationt (FA). Ettől kezdve a játék neve association-football lett, megkülönböztetésül a rögbifutballtól. Az FA elfogadta a cambridge-i játékszabályokat, és nagyjából rögzítette a labdatér méreteit. Ennek a következménye lett, hogy a labdarúgás kinőtt az iskolák falai közül, és mint egyesületi sport, megkezdte világhódító útját. 1866-ban már az első válogatottmeccset is lejátszották Sheffield és London legjobbjai között.
És itt már nagyon közel vagyunk ahhoz az évszámhoz, amelynek futballtörténeti nevezetessége egy páratlan felvétel a sheffieldi pályán, vélhetően egy nemzetközi vagy hazai meccs alkalmából, amikor a játéktér nagysága még átmeneti, és egyelőre szalag helyettesíti a felső lécet. Ezekben az években nagyon sok minden történik. 1872-ben rögzítik a labda méreteit, egy esztendővel később pedig – ugyancsak Sheffieldben – megtartják az első villanyfényes labdarúgó-mérkőzést. Hamarosan sípcsontvédőt is használnak, mégpedig elsőként az 1865-ben alakult Nottingham Forest játékosai. 1875-höz a felső léc bevezetése kötődik, 1878-ban a játékvezetők először használnak sípot. És így születnek sorra az újabb és újabb szabályok.
Ez a bizonyos 1870-es felvétel még egy szempontból magára vonja a figyelmet: hatalmas tömeg veszi körül a küzdőteret, a nézők inkább állnak, mint ülnek, azazhogy mintha a nézőtér enyhén emelkedne, ahogy egy jó nézőtérhez illik is. A háttérben néhány ház vonulata, s a háztetőkön emberek, csoda, hogy az épületek be nem szakadnak. Tessék csak jól megnézni: a fákon is szurkolók lógnak!
Susan Sontag sorai: „A fénykép a halandóság leltára. Együvé terel olyan embereket és tárgyakat, akik és amelyek a következő pillanatban már szétszélednek, megváltoznak, s járják tovább a maguk útját.” Kik voltak azok az emberek, akik a XIX. század második felében ott álltak a sheffieldi pálya szélén, és a labda pattogására vártak? Milyen életet éltek az alig kivehető arcok gazdái? A fényképész remélte-e, hogy fennmarad a fotó?
A könyvkiadásnak ma jelentős ága foglalkozik azzal, hogy a régi fotókat új közegbe helyezi, s ezzel utat nyit az örökkévalóságnak. Legalábbis bízik abban, hogy egy-egy történelmi fénykép megmarad az emlékezetben. Ugyanakkor való igaz, hogy a fénykép a legtöbb esetben nem mond el anynyit, mint egy regény, egy irodalmi riport vagy novella, mégis meggyőzőbb lehet azoknál, és a legfontosabb, hogy a dokumentum hitelességével hat. Korunk embere pedig fogékony a dokumentumra. Nemegyszer, bizonyos esetekben pedig csak erre.
Nem lehet megilletődés nélkül szemlélni a sheffieldi pályán készült 1870-es fotót, amely a világ nagy játéka kezdeti időszakának első hiteles dokumentuma. Megperzseli az embert, és fantáziafelhőket sodor fölé amellett, hogy információpirulákkal is élteti. Egészségesebb pirulákkal, mint amelyeket napjainkban – sok esetben – kénytelenek vagyunk lenyelni.
„– Miért tesznek el fényképeket az emberek? – Miért? Isten tudja! Miért tesznek el mindenfélét: limlomot, vicik-vacakot, ezt-azt? Elteszik, és kész. (…) Eszükbe juttat.” Ezt Agatha Christie írja Mrs. McGinthy halott című könyvében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.