A nemzetközi jog lehetőségei

Ha egy állam nem támogatja a területén működő terrorista szervezetet vagy szervezeteket, akkor üldöznie kellene, vagy legalább valamiféle szándékot mutatnia arra, hogy hajlandó együttműködni az ellenük harcolókkal – értékelte Afganisztán magatartását a Bin Laden-ügyben Kardos Gábor, az ELTE nemzetközi jogi tanszékének tanára.

Kovács Mária
2001. 09. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A klasszikus nemzetközi jogi kategória szerint a háborút államok vívják egymással. Hogyan definiálható egy olyan háború, amelyet különböző országokban – alkalmasint a „vendéglátó” ország vagy a legalábbis felelős kormány tudta nélkül – működő szervezetek ellen folytatnak? Mint amilyenre most az Egyesült Államok készül.
– Ha egy állam nem támogatja a területén működő terrorista szervezetet vagy szervezeteket, akkor üldöznie kellene, vagy legalább valamiféle szándékot mutatnia arra, hogy hajlandó együttműködni az ellenük harcolókkal. Ennek az együttműködési készségnek a jele lehet például, hogy körözést ad ki a terrorizmussal vádolt személy vagy személyek ellen. Bin Laden esetében voltak is erre utaló jelek a tálib rezsim részéről. Azonban úgy látszik, végül az együttműködést ellenző irányzat kerekedett felül. Ez a helyzet azonban még változhat, hiszen egy korlátozott mértékű csapás nyomán felerősödhet a tálib rezsimmel szembehelyezkedő ellenzék hangja, amely máris jelezte, hogy hajlandó fellépni a terroristák ellen.
– A nemzetközi jog milyen diplomáciai szankciókra ad lehetőséget?
– Az amerikaiak diplomáciai téren már léptek is, amikor a külügyminisztériumba hívatták a nagyköveteket és együttműködésre szólították fel őket a terrorizmus legyőzésében. A diplomáciai szankciók valószínűleg fokozottan kiterjednek majd azon országokra, amelyek elismerték az afganisztáni tálib rezsimet – ilyen például Pakisztán –, egy távolabbi körre, amely joggal gyanúsítható, hogy feltételezhetően vallási okokból nem tesz meg mindent a terroristák támogatói és szimpatizánsai ellen, és egy még távolabbi körre, amely olyan országokat foglal magában, ahol a belső ellenőrzés nagyon laza és nem is igazán hajlandók e téren együttműködni a Nyugattal. Ide európai országok is tartozhatnak, mint például Albánia vagy Bosznia-Hercegovina. Tádzsikisztánt is figyelmeztették, ahol szintén van némi támogatottsága Bin Ladennek. A tádzsik–afgán határt egyébként az orosz hadsereg ellenőrzi, nagy kérdés, hogy az utóbbi részéről milyen mértékű együttműködésre lehet számítani.
– Az ENSZ alapokmányának 51. cikkelye kimondja, hogy minden megtámadott tagállamnak joga van az önvédelemre. Azt vajon meghatározza-e, hogy ez meddig terjedhet?
– Az ENSZ alapokmánya ezen pontjának helyes értelmezése az ENSZ hágai Nemzetközi Bíróságának döntéséből olvasható ki, amely a hasonló esetekben az agresszorra mért válaszcsapást a „szükségesség és arányossság” kategóriájának alkalmazásával korlátozza. Ha ezzel kapcsolatban vita merül fel, abban a Biztonsági Tanács hivatott dönteni. A szükségesség adott esetben a terrorizmus megszüntetése, az arányosság meghatározásához azonban nem elegendő az amerikai áldozatok számának mérlegelése. Az USA válaszának tehát a csapás súlyosságát tekintve kell arányosnak lennie a reá mért csapással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.