Cafatokra szaggattatol…

Most, hogy Gyulay Endre püspöki körlevelében a szélsőliberálisok elleni fohászkodásra szólította fel híveit, nem nehéz megjósolni, hogy a közeljövőben minden korábbinál hevesebb antiklerikális kartácstűz zúdul majd az egyházakra. Nem csak a római katolikusra – mindegyikre. Igaz, erre okot is adnak: leginkább azáltal, hogy léteznek. A szekularizált világ e létezést permanens kihívásként fogja fel: oly remekül felosztották már az emberekre való befolyást a hatalmi ágak – minden más felbukkanó konkurencia csupán zavaró tényező. E harcos antiklerikalizmusban a média egy része is szövetséges: elvégre a lelkek uralásában érdekelt.

Csontos János
2001. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eldönthetetlen az ok-okozati viszony, hogy a szeged–csanádi megyés püspök offenzívába lendült-e, vagy csupán a maga eszközeivel reagált az olyasféle kijelentésekre, mint amit például a szombati Magyar Hírlapban Kamarás István engedett meg magának: „a privilegizált egyház a hatalom hallelujakocsijaként kapcsolódik az állami mozdonyhoz”. Azt most hagyjuk, hogy egy vallásszociológus könnyedén túlteszi magát azon az alkotmányos tényen, hogy a Magyar Köztársaságban az állam és az egyházak szigorúan elválnak egymástól; s legfeljebb posztkommunista bravúrpublicisztikákban, akkor is a szimbolikus politizálás műhelyeiben forrnak össze. Ez a hallelujakocsi viszont fölöttébb érdekes, mert – tudatosan vagy tudat alatt – a korona első nagy (vasúti) országjárására is asszociálhatunk általa. A máskülönben a saját korában kivételesen toleráns Szent István-i hagyományokat minél inkább bagatellizálni kívánó „felvilágosultakat” mi sem irritálja jobban, mint ha a hozzá kötődő ereklyék és országjelvények mozgásban vannak. Statikusnak szeretik őket: a Szent Jobbot a helyén, a Szent Koronát lehetőleg a múzeumban. A korona utaztatása vagy a Szent Jobb-körmenet nem szimpatikus nekik, mert arra emlékezteti őket, hogy már előttük is volt élet ebben az országban.
Hogy Gyulay Endre mit ért „szélsőliberálison”, nem tudhatom. Jómagam azt, ha a szellem emberei a liberális frazeológiát handzsárként használva csapkodnak maguk körül, az intolerancia és a gyűlölet bűzét árasztva. Egy olyan szellemi közegben, ahol az „antiszemita” szót egyesek az intellektuális gazemberség kizárólagos szinonimájaként használják, nem haszontalan leszögezni: nemcsak a zsidógyűlölet sérti az alkotmányt és az emberi méltóságot, hanem mindenféle nemzet, nemzetiség és vallás gyűlölete. A katolikus vallásé is. A zsidó jelképek és rítusok tiszteletben tartása semmivel nem előbbre való morális parancs, mint a keresztény jelképeké és rítusoké.
Mindezeket most Szent István védelmében citáltam ide. Normális időkben egy államalapító nem szorul egy íródeák védelmére, ám ezek nem egészen normális idők. A Magyar Narancsban a következő jelent meg bizonyos Majsai Tamás „református lelkész, teológiai tanár” tollából: „El lehet temetni példának okáért a náci Horthyt, kísérgetni lehet István király tetemcafatját és soha nem használt tökfödőjét, kongatni lehet a vészharangot különféle nemzetszaporulati ügyekben vagy mondjuk eutanázia- (veszélyben az utolsó kenet!) és hálószobakérdésekben.”
Teológiát soha nem tanultam, bölcsészetet viszont igen, s úgy hiszem, értek a szóból. Egy teológustól nem feltétlenül várható el (?) árnyalt történelemszemlélet: talán nem kell tudnia, micsoda különbségek vannak a horthyzmus és a nácizmus között – a Szent Jobbot „tetemcafatnak” nevezni azonban példátlan kulturális brutalitás; egy teológustól pedig hatványozottan az. Egy ilyen szóalkotás nem jön csak úgy magától: ezen huzamosan gondolkodni kell, érlelni, párolni a gyűlölet fortyogó üstjében. Egyetlen emberi lényről sem mondjuk azt, hogy „teteme” van – azt mondjuk: holtteste, porhüvelye, esetleg földi maradványai. Teteme az állatnak van. Az emberi testrészre sem mondjuk azt, hogy cafat. Az véres húsdarab: az embert például taposóakna tépheti „cafatokra”. Semmilyen históriai forrás nem utal arra, hogy (állati sorba utalt) államalapító királyunk taposóaknára lépett volna – jobbja anatómiailag amúgy is sértetlen. A „tökfödő” e kontextusban az eddigieknél is alpáribb: ha eddig kétségeink lettek volna Szent István biológiai besorolását illetően, most még azt is el kell viselnünk, hogy igen szerény elmebéli képességekkel bírt (vesd össze: tökfej).
Az ereklyékkel és a koronázási jelvényekkel sok a baja a honi szélsőliberalizmusnak. Hasonlították a koronát svájcisapkához, Szent István koponyatetőjét szappantartóhoz, a millenniumi ünneplésre együvé kerülő királyi ereklyéket puzzle-hoz. Azt gondoltam, ezeket a sátánian gonosz, intellektuális gyalázatokat már nem lehet alulmúlni. Tévedtem.
Fogalmam sincs, ki kaphat ebben az országban teológiai diplomát, s ki okíthatja ezt a kényes tudományt. Komolyan aggaszt, hogy Majsai lelkész úr a kollégái körében esetleg nincs egyedül ezekkel a nézetekkel. Azt minden további nélkül tolerálom, hogy egy reformátusnak Szent István egyszerűen „István király” – azt viszont minden valaha élt és ezután születő magyar nevében ki kell kérnem, hogy e példaadó történelmi személyiséget ilyen választékos sötétlelkűséggel mocskolja. Ez nem teológia – ez egyszerű bunkóság.
Az iromány (a Narancs „esszének” nevezi) egyébként arról szól, hogy az idők szava szerint az egyházaknak meg kell áldaniuk a homoszexuális párokat, sőt az egynemű lelkészpárok mellett is síkra száll. Ez egyházi kérdés, ehhez nem kívánok hozzászólni, csupán annyit fűznék hozzá: ha e protestáns hölgyek és urak – akik személyesen valóban nincsenek érintve a nemzetszaporulatban – Istennek tetszően élnek, másoknak pedig nem kívánják egyedül üdvözítő normává tenni e világi szexuális irányultságukat, a lelkük rajta. (Bár a beidézett Persona humana című dokumentum ama kitételében, hogy „a homoszexuális emberek a tisztaságra vannak meghíva” – érzek némi kirekesztő ízt: a heteroszexuális emberek talán nem a tisztaságra vannak meghíva?) Ami e markánsan szélsőliberális megnyilvánulásban igazán érdekes, az a minden ízében sértő nyelvhasználat. Majsai lelkészről többek között tudni lehet, hogy a pannonhalmi zsidó– keresztény dialógus konferenciáján provokatív teológiai vitát kezdeményezett – valószínűleg jellemének fő alkotó eleme tehát a feltűnni vágyás. Ám e közfigyelmet a cikkéből sugárzó sekélyes, olykor az érthetetlenségig túlbonyolított gondolatiságával aligha érné el: a nyelvi meghökkentés eszközeit hívja hát segítségül. Itt kulminál a Tamás Gáspár Miklós és barátai által művelt felelőtlen publicisztikai gyakorlat, amikor jól hangzó, de tartalmatlan fogalomalkotások tömegét zúdítják a publikumra a jobb tetszési index reményében („reformfasiszta”, „szélsőpolgári” stb.): Majsainál ez a sport már nemcsak a tolerancia, a józan megfontolás határait is átlépi. Néhány lelemény az idézett, Dávid és Jonatán című írásból: „feudálsámánizmus”, „hitbizományként ránk maradt kereszténység feliratú portéka”, „közszolgálati klerikalizmus”, „homofób és idegenellenes nemzetlibidó falansztere”, „mély gyökérzetű előítéletek és egyenlőtlenségek sokrétűsége” „nagy- és kiskatolikus ugar”, „klerikus hordák”, „az amor sanctus ego- és Krisztus-centrikus homoerotikája”.
Erre mondják, hogy őrült beszéd, de nincs benne rendszer. Az érvelést (amelynek monomániás szándéka amúgy világos: pozitív vallási diszkriminációt a melegeknek) züllött szándékú nyelvújítás pótolja, amely a saját egyházát sem kímélő ócsárlás közepette olykor blaszfémiába csúszik, s ez egy teológiai tanártól nem mindennapi bravúr. Ezek után már csupán az a kérdésem: ezt a Magyar Narancs-produktumot még a régi Soros Alapítvány támogatta a toleráns, nyitott társadalom eszménye nevében vagy már az új? Ha az utóbbi, hadd balóskodjak egy kicsit: ha a kormányfőnek elvileg el kell határolódnia a gyűlöletkeltő megnyilvánulásoktól, vajon megteszi-e ezt az új főkurátor, az alkotmányjogász Halmai Gábor?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.