Csók Istennek

Sebeők János
2001. 09. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Plutarkhosz párhuzamos életrajzokról ír. Eukleidész szerint a párhuzamosok a végtelenben találkoznak. A végtelen, ahol a két párhuzamos életút – mármint az enyém és a Pál Jánosé – először találkozott, talán meglepő, de egy galamb. Nem akármilyen galamb, hanem egy vándorgalamb. Egy nevesített vándorgalamb, éspedig Martha, az utolsó vándorgalamb, aki nyolcvanhét esztendővel ezelőtt, szeptember 1-jén pusztult el a cincinnati állatkertben. Én hívtam új életre ezt a galambot, hogy szolgáljon ökológiai mozgalmam, a Voks Humana – emberi szavazat – szimbólumául, Pál János pedig szárnyra keltette ecsetjével. Azóta fut sorsunk párhuzamosan, s valahányszor találkozunk, magunk vagyunk a végtelen.
Négyszer volt ilyen találkozás, négyszer nyitottam meg tárlatát. A párhuzamosoknak is sok ennyi alkalom, nemhogy egy embernek. Most, ötödszörre viszont írni szeretnék Pál János festészetéről, jelzem, inkább a határvidéken, semmint a végtelenben találkozva vele, tudniillik a terjedelem igencsak kötött.
Állóvízfestészet ez. Mások a folyóra esküsznek, merthogy ott a sodor, pedig hát az állóvíz is élővíz. A lecsapolások korában tiszteletet érdemel a láp. Van vízi sí, és van Kis-Balaton. Pál János inkább Kis-Balaton, semmint vízi sí. Nem vár hullámra, hab sem kell neki. Oda se neki, mondhatnók. A fősodor, a „mainstream” emberei fejlődni akarnak. Továbblépni. Mindig tovább, tovább. Helyben járás nuku. Erőltetett menet. Keresik önmagukat, mint macska a farkát. Avagy épp kígyó a saját száját. Minden szavuk, akárha Vágó István kvízjátékában találgatnának, az, hogy „ki vagyok én?”. Önmegvalósítás, önkifejezés a céljuk. Eredetiségre törekszenek, és folyvást túllépnek a saját árnyékukon, köszönő viszonyban sincsenek vele. Pál János viszont jól kijön a saját árnyékával, árnyas hely elvégre az árnyék. Ő már fejlett, és nem fejlődő. Nem érdeklik a kvízjátékok, számára mindegy, hogy kicsoda is. Nem akar személyesen érdekeltté válni a saját művészetében, inkább eszközként alárendeli magát a természetnek.
Olyan ő, akár a középkori céhes mesterek. Precíz, tárgyszerű, míves és humán. A tárgy érdekli, a tárgy mozgatja, sugalmazza – s e tárgy őnála nagyon is élő, többnyire maga az élővilág. Nagy külföldi múzeumok, brazil és mexikói közintézmények nem ok nélkül tartanak igényt a munkásságára. Ez a munkásság tudniillik a természet mellett és által az emberről is szól. A homo manualicus, a kézműves ember pótolhatatlanságáról. Miként én a magam mechanikus írógépével üzenek, ha nem is hadat a számítógépeknek, úgy üzen Pál János a maga festett képeivel a National Geographic, a Spektrum, a tökéletes fotók és tökéletes videók képi világának. Ő sem hadat, csak épp embert. Embert üzen. Képei mintha azt mondanák, nincs élethűség emberi közvetlenség nélkül, a keze alól előtűnő, ecset formázta potrohok néha hűbbek az élethez, mint az ormányhossznyi teleobjektívvel készült szuperprofi felvételek. A részletet termő türelem olykor természetközelibb a mégoly zseniális kattintásnál avagy jelenetnél. Szükség van persze természetfilmekre, szükség van természetfotókra, de arra is szükség van, amit Pál János csinál.
A világot lehet megírni, és lehet leírni. Az író meg akarja írni a világot, a tudós inkább le akarja írni. Pál János inkább természettudós, semmint író, amikor le akarja festeni a valóságot. Brehm és Linné unokája ő, folyvást hódol a konkrétum előtt. S épp e nem bíráló hódolat révén lesz az általa megragadott konkrétumok mindegyikéből csoda. Csodabogár, rózsabogár, cserebogár. A csodát vagy kivágjuk a filmből, mint cenzor a csókot, mint evangélisták a Szentírásból a feltámadás pillanatát, vagy épp ellenkezőleg, rácsodálkozunk. Pál János rácsodálkozik a természetre. Ez van, állapítja meg, beletörődve a változtathatatlanba. S ami van – az csoda. Darwinnak pofont oszt, a Jóistennek csókot küld képeivel. Persze lehet, hogy ő nem kreacionista, hanem darwinista, az általa festett képek viszont kétségtelenül a teremtés művei. Nem arról szólnak, hogy egy adott lény miként keletkezett, mivé lesz, a „ki vagyok én, honnét jöttem, hová megyek?” filozófiai kvízkérdés itt sem téma. Ontos on: vagyok, aki vagyok. Pál János élőlényei egyedüliek és magánvalók, páratlanok és kristályszerűek. Mondhatnók, ideológiamentesek. Rájuk tekintve már nem foglalkoztat sem Darwin, sem az Isten. Hisz amikor a rigó dalolni kezd, Darwinnak s a Jóistennek is hallgatnia kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.