Kinek a szakálla gomolyog alá?

Móser Zoltán
2001. 09. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös leletet, különös képet lát a kedves olvasó. Ez témájára is, méretére is vonatkozik, ugyanis az eredeti lelet szinte elvész a tenyérben, olyan kicsi. Annak idején Zolnay László kért meg, hogy próbáljam lefényképezni. Nagy örömet jelentett, hogy a lágy súrlófényben megláttam valakinek az arcát. De vajon kinek az arcát? Zolnay Lászlót idézem: „A királyi palota északi előudvara alatt 1972-ben feltártunk egy, a XIII. századi budai városfalhoz kapcsolódó, sziklába vájt pincét. Ezt a pincét, egy korábbi, XII– XIII. századi lakóház tartozékát, a XIV. század első felében Zsigmond király korának datált udvari luxusleleteivel töltötték be. Ennek a betöltésnek kitermelt anyagában jó szemű munkatársaim fedezték fel a most leírt különös, miniatűr műtárgyat.
Könnyen faragható kőzetből alakított, mindössze hét centiméter hosszú, szabálytalan négyzet átmérőjű kis rudacska ez. Olyan művészi jocusnak nézem, mint amilyeneket egy-egy lakoma után kenyérbélből gyúrogatnak. Ilyen juxokat, jocusokat poharazgatáskor, a legjobb esetben művészi melléktermékként alkot valaki. Bármiként álljon is a dolog: ez a kis tárgy, ez a Janus, két végén karakterisztikus férfiarccal, miniatűr mivolta ellenére is a szobrász telitalálata.
A két arc közül a második arc élére állított, 1,4 x 2,9 centiméter méretű négyzetben foglal helyet. A fej tetejéről kétoldalt lágy hullámokban esik alá a hajzat. A két szemet négyszegletes keretbe faragta a szobrász. A másik arc vastag, egybeszabott orrával ellentétben ennek a férfiarcnak keskeny nyergű orra merev kúpban lefelé szélesedik. Szája nyitva. Szakálla két ágban, falevelekre emlékeztető mintázatban gomolyog alá. A szakáll szétálló villája között bevágás látható; mintha ezen a részen valamiféle madzag koptatta volna ki a követ. Megvallom: e különös tárgy funkcióját kitalálnunk mindmáig nem sikerült.
Ezen férfiarc füzérszerű levélszakálla gótikus és reneszánsz nagyplasztikánkban is visszatér. Közeli példaként gondolnék a budai Nagyboldogasszony-templomnak a Schulek-féle átépítés után is meghagyott néhány figurálisára, afféle levelekből előbukkanó s levelekbe olvadó arcra. A vadembermítoszt idézik ezek s távolabbi társaik is. (A csodálatos liptószentmáriai templom egyik reneszánsz pillérének maszkját ugyanilyen falevél szakáll díszíti.)
Ez a szobrászati jux utóbb érdekessé vált. Ugyanis 1974 februárjában, amikor a budai gótikus szobortemetőt megtaláltuk, világossá vált: egy királyi képfaragóműhely hosszabb ideig munkálkodhatott a késő Anjou-kori Budán. Mivel pedig mind a szobrok, mind pedig juxunk lelőhelyén akadtak kisebb építészeti modelltöredékekre, az is lehet, hogy ez a Janus-arcú jocus afféle szobormodell volt.”
Mi volt, mi lehetett tehát: játék, modell, minta? Zolnay László szerint „egy jó kezű képfaragó hevenyészett mustrája, mintája, ízelítője arról: valami effélét csinálna meg – mondjuk – oszlopfőnek, ha megrendelnék”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.