Martin Hocking, a Victoria egyetem professzora szerint a repülőutasok azt kockáztatják, hogy olyan súlyos betegségeket kapnak, mint például a tuberkulózis. Szerinte ez annak a következménye lehet, hogy az utastérbe folyamatosan visszaforgatott levegő a normálisnál kevesebb oxigént tartalmaz, de kiteszik az utasokat a vírusfertőzéseknek is, mert a kórokozókat nem teszi ártalmatlanná az átlagos repülőgépek szűrőberendezése.
Az állítást többen vitatják, és a legfrissebb tudósítás szerint a Lordok Házának tudományos és technológiai bizottsága sem hiszi, hogy a visszaáramoltatás bármiféle kárt tenne az utastéri levegő minőségében. A konklúzió szerint az oxigén mennyisége több mint elegendő a légi utasoknak, akik idejük legnagyobb részét ülve töltik a gépen.
Hocking professzor – akit támogat az Egyesült Királyság repülés-egészségügyi intézete – mindazonáltal úgy véli: a kockázatot gyakran alábecsülik. Mint mondta: az olyan fertőzések, mint a közönséges meghűlés, az influenza, a kanyaró, a mumpsz és a bárányhimlő, könnyen elterjednek. Nagyobb aggodalomra ad okot – állítja –, hogy jól dokumentált esetek bizonyítják a tbc átadását.
Beszámolója szerint a kutatás kimutatta, hogy a beteg utas által légi úton szállított vírusok és baktériumok tizenöt széksor fölött szóródhatnak szét. Az egészségügyi világszervezet álláspontja szerint azonban nincsenek egyértelmű bizonyítékai annak, hogy a tbc könynyebben elkapható a repülőúton. Ian Perry független repülés-egészségügyi szakértő szerint pedig csaknem lehetetlen, hogy a vírusok átjussanak a modern repülőgépek szűrőberendezésén. – Az a legtisztább levegő – szögezte le, hozzátéve, hogy sokkal könnyebb fertőzést összeszedni egy műtőben. – Mindez nem több – állította –, mint a légi utasok fölösleges rémisztgetése.
Kirúg ezer embert a patinás európai autógyártó
