Noé vagy Michelangelo?

Az UNESCO világörökség-jegyzékére a budapesti Duna-part és a budai várnegyed (1987), Hollókő (1987), az aggteleki és szlovák karszt barlangjai (1995), a pannonhalmi millenniumi bencés apátság és természeti környezete (1996) után 1999-ben vették fel a Hortobágyi Nemzeti Parkot. Az erről szóló diplomát a múlt hét végén adta át a helyszínen Francesco Bandarin, az 1992-ben létrehozott Világörökség Központ igazgatója.

Ferch Magda
2001. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tárgyalt a nemzeti kulturális örökség miniszterével. Sopronból és a Hortobágyról visszajövet meghallgatott egy előadást a budapesti Operaházban. Építészszemmel vizsgálódva járta végig, többször is, az Andrássy utat. Utazott az európai kontinens első földalatti vasútján, élvezte, hogy olyan kicsi, emberléptékű. Megnézte a Gellért Szállót, a fürdőt, és még a Gerbeaud-ba is beült. Világutazáshoz szokott emberként járt-kelt a városban kísérőivel, akik örültek, hogy elismeréssel szólt arról, amit látott. Nem ő fog dönteni arról, hogy felveszik-e a világörökség listájára az Andrássy utat (a budapesti Duna-part és a budai várnegyed kiterjesztéseként), a visegrádi királyi székhelyet és a tokaji történelmi borvidéket, de véleménye fontos mindazok számára, akiknek itthon szívügyük a kultúra és a természet védelme. Annál is inkább, mert jövőre Budapesten tartja minden évben esedékes ülését a 21 tagú Világörökség Bizottság, amely végső soron a felvételekről határoz, és amelynek 2000 júliusától magyar elnöke lesz. (Ennek a bizottságnak az elnökét mindig az az ország adja, ahol az éves ülést tartják.) A világörökséget védő szervezet egy ideje átalakulóban van, az ezzel kapcsolatban szükséges intézkedéseket is megvitatják majd a magyarországi ülésen. Francesco Bandarint először arról kérdeztük, mit jelent ez az átalakulás.
– Az UNESCO, mint minden nagy világszervezet, lassan mozdul, de erőfeszítéseket teszünk azért, hogy az általánosan megfogalmazott célon, a kultúra, a kulturális sokféleség védelmén túl körülhatároljuk a legfontosabb feladatokat, meghatározzuk, melyek élveznek elsőbbséget, újjászervezzük a regionális irodákat. Az utóbbi évben kicserélődött a teljes csúcsvezetőség, és cserélődik a munkatársak jelentős része is.
– Hogyan oszlik meg a jelenleg lajstromba vett világörökség?
– A jegyzéken ma 690 helyszín szerepel, 529 kulturális, 161 pedig természeti értékei folytán, ebből 40 úgynevezett kultúrtáj, tehát kulturális és természeti helyszín is. A kulturális helyszínek egyharmada történelmi város vagy városrész, egyharmada régészeti lelőhely, egyharmada valamilyen építmény, és vannak emlékhelyként lajstromba vett városok: Auschwitz, Hirosima vagy Robins Island, ahol Mandela raboskodott. Hat régiót tartunk számon: arab országok, Afrika, Egyesült Államok, Európa, Ázsia, Óceánia. Hatéves periódusokban évente megvizsgálunk egy-egy régiót abból a szempontból, hogy a jegyzékbe vett helyszínek védelme megfelelő-e.
– Előfordult, hogy valamelyik helyszínt le kellett venni a jegyzékről?
– Eddig még nem.
– A Világörökség Bizottságot gyakran éri az a kritika, hogy a jegyzékbe vett helyszínek egyenlőtlenül oszlanak meg a hat régió között. Ezt kivédendő, a szigorúan szakmai kritériumokon kívül figyelembe vesznek politikai szempontokat is?
– Ha világörökségről beszélünk, nem összpontosíthatunk aránytalanul egy-egy régióra.
– Azt halljuk olykor ellenérvként, hogy Európában található az épített örökség nagyobb része. Ez igaz?
– Nem. Csak az épített örökség egy bizonyos típusa.
– Milyen elvek alapján határoznak arról, hogy felvesznek-e egy-egy új helyszínt? Egy magyar műemlékvédő szakember kifejezését kölcsönvéve: a „Noé bárkája elv” alapján, tehát úgy, hogy minden régió minden „fajtájából” egyet-egyet, vagy a „vörös vonal elv” alapján, tehát mindent, ami elér egy bizonyos szintet?
– A jegyzéket úgy kell elképzelni, mint egy zászlót, amelyet azért tűznek magasra, hogy mindenki lássa és figyeljen rá. De nem arról van szó, hogy csak a Michelangelo-alkotásokkal büszkélkedő helyszínek kerülhetnek fel a jegyzékre. Ott is van kulturális örökség, ahol nincsenek Michelangelók. Nemrég konzultatív bizottságot (WHIPCOE: World Heritage Indigenous People Council of Experts – A szerk.) hoztunk létre, amely szakértők segítségével vizsgálja, milyen szerepük van az őshonos népeknek a világörökség alakításában. Ezzel is arra teszünk kísérletet, hogy új értékek szerint, rugalmasan vegyük jegyzékbe a helyszíneket, illetve felülvizsgáljuk a régi döntéseket. Az ausztráliai Ululut, ezt a vörös hegyóriást, amely valóságos természeti csoda, annak idején természeti örökségként vették lajstromba. Később kiderült, hogy kultikus hely, központi szerepe van az ott élő őslakosság hitvilágában, filozófiájában, kozmogóniájában. A korábbi döntést felülvizsgálták, így az Ululu ma kulturális helyszínként is szerepel, jelezve, hogy a Világörökség Bizottság tiszteletben tartja a helyi hagyományokat. A programnak az a célja, hogy kulturális egységként tekintse a világörökséget, kialakítsa és biztosítsa a megőrzés kultúráját. Ma a jegyzékbe vétel jelenti a legmagasabb szintű elismerést és védelmet.
– Hol a helye ebben a XIX. és a XX. századi örökségnek?
– Ma még sok olyan ország van, ahol ennek az időszaknak az örökségét nem tekintik megőrzendőnek. Említhetem például Indiát vagy Brazíliát, ahol pedig a modern építészet igen fontos alkotásai találhatók meg. A jó példa viszont a Mies van der Rohe tervei szerint 1928–30-ban felépült Tugendhat nevű villa Brnóban, amely Csehországban műemléki védettséget élvez (világörökségi felterjesztésének szakértője Németh Ferenc, a magyar titkárság vezetője volt), vagy a gyönyörűen helyreállított brüsszeli Horta-ház (a művész volt műterme, ma múzeum – A szerk.) és még négy másik, Horta által tervezett ház. A Világörökség Központ az ICOMOS-szal közösen programot indított annak érdekében, hogy e két század örökségét is felmérjék és dokumentálják. A bürokratikus, merev osztályozást azonban mindenképpen el kell kerülni. Tarthatatlan szempont, hogy minden, ami egy bizonyos dátum előtti, az kulturális örökség, ami viszont utána készült, az már nem.
– Nemrég Amerikában tárgyalt Lord Rotschilddal arról, mi a privát szektor szerepe a világörökség védelmében. Milyen a magánmecenatúra aránya?
– Igen nagy. Több helyen, például Amerikában sokkal jelentősebb, mint az állami forrásokból származó segítség, de az a baj, hogy a magánmecénások elszigetelődve, szétszórtan dolgoznak. Hiányzik a magán- és az állami mecenatúra közötti kapcsolat is, ezt feltétlenül szorgalmaznunk kell. De az UNESCO ebben nem lehet irányító, csak szervező. Jövőre Velencében éppen erről a témáról rendezünk konferenciát. Ugyanakkor az is fontos lenne, hogy mozgósítsuk a vállalati forrásokat, és hosszú távra, 50–100 évre biztosítsuk az örökségvédelmet, hogy az független lehessen a politikai változásoktól.
– Részt vett a soproni távérzékelési konferencián, amelyet a Nyugat-magyarországi Egyetem rendezett Idő és tér címmel. Hogyan értékeli, amit ott hallott?
– Örülök, hogy Magyarországon felfigyeltek a világörökség-védelem fontosságára e téren. Különösen jelentősnek tartom azt a rendszert, amelyet a Műegyetemen dolgoztak ki arra, hogyan lehet a legmodernebb eszközökkel és módszerekkel figyelni rendszeresen a világörökség helyszíneinek állapotát, s hogyan lehet a rájuk vonatkozó összes dokumentumot egységes rendszerbe foglalva kezelni. Ez a rendszer jobb, teljesebb, mint a miénk. (A témavezető, Gelléri Péter, az információ- és tudásmenedzsment tanszék vezetője, Kiss Ferenc adjunktus, tanszékvezető-helyettes, aki az előadást tartotta a Kulturális Örökség Igazgatóságával, az Angkor Alapítvánnyal és a Next Computer Kft.-vel közösen a Széchenyi-tervből elnyert pályázati pénzből fejlesztette ki a rendszert.)
– Világszerte nagy s olykor túlságosan elméletinek ható viták zajlanak arról, hogyan lehet és kell védeni a kultúrát. Mi erről a véleménye?
– A kultúra nemcsak anyagi, hanem kézzel meg nem fogható örökséget is jelent szerte a világon. De ha csak a kulturális iparra gondolunk a könyvtől a filmig, akkor is rendkívül szerteágazók és egyenlőtlenek a feladatok, de egyenlőtlen helyzetben vannak a világ különböző részei is. A globalizáció folyamán a világ egyik része kisajátítja a másikat. Normatív szempontokat nagyon nehéz találni. A kiindulópont azonban mindenképpen az, hogyan ítéljük meg a piac szerepét a kultúrában. Nem ellenezzük a szabad piacot, de azt sem fogadhatjuk el, hogy teljesen szabadjára engedjék. Valamiféle egyensúlyt kell találni a piac és a kultúra, a piac és a kulturális sokféleség védelme között.
– Mi lehet a szerepe ebben az 1946-ban létrehozott UNESCO-nak és a keretén belül működő világörökség-szervezetnek?
– Az UNESCO az ENSZ oktatási, tudományos és kulturális szervezeteként alakult meg. Nem rendszabályozó hatalmasság, de van történelme és morális ereje, ez az igazi tőkéje. Minden azon múlik, mit tud elérni.
– A vita arról is folyt, nem gyengült-e ez a morális erő az idők folyamán, illetve arról, hogy elég hatékony-e a világörökség védelmére?
– Gyakorlati munkámban azt tapasztalom, hogy néhány kirívó esettől eltekintve többnyire hatékony. Az UNESCO 1972. november 16-i párizsi közgyűlésén írták alá a világ kiemelkedő értékű kulturális és természeti örökségeinek védelméről szóló egyezményt, amelyet 1989-re már száztizenegy ország ratifikált. Először tehát 1972-ben kapott jogi keretet az a munka, amely egyébként 1946-tól folyt, de akkor főként régészeti helyszínek, például az abu-szimbeli sziklatemplom és még mintegy harminc más helyszín köré szervezett nemzetközi kampányt. Ezek is hasznosak voltak, mert fogékonnyá tették a közvéleményt az örökség védelmére. A következő évtizedekben megerősödtek a környezetvédő szervezetek, amelyek a természeti örökségre is felhívták a figyelmet. Máig ez az 1972-es egyezmény az egyetlen, amely egyszerre védi a kulturális és a természeti világörökséget. Szankciókat azonban nem hozhat. Kulcsszava a nemzetközi együttműködés, a megegyezés. Ezt nehéz elérni, de ezzel is úgy vagyunk, mint a demokráciával. Törekedni kell rá. Nincs jobb.
– Külön jegyzékbe vették a már világörökségként számon tartott, de fenyegetett helyszíneket. Az interneten megtalálható tavaly novemberi adat szerint ezen harminc helyszín szerepel, köztük a kambodzsai Angkor, öt kongói nemzeti park, a jeruzsálemi óváros és fal, a volt Jugoszláviából Kotor, sőt két amerikai nemzeti park, az Everglades és a Yellowstone is. Vajon miért?
– A világörökség állandó és sokféle fenyegetettségnek van kitéve. Veszélyezteti a turizmus, az iparosodás, veszélyeztetik a nagy természeti katasztrófák, az urbanizáció ártalmai és a vandál akciók.
– Az angolul és franciául kiadott Világörökség című folyóirat májusi száma nagy cikket szentelt az Afganisztánban, a Bamján-völgyben történt pusztításnak, amelynek megakadályozására az UNESCO a tél végén hatalmas, ám sikertelen nemzetközi tiltakozó akciót indított. A tálibok márciusban felrobbantották a völgy sziklafalából kifaragott, már korábban is megrongált két nagyméretű Buddha-szobrot, és figurális műalkotások tömegét semmisítették meg. Az akciót előre bejelentették. Az UNESCO főigazgatója a kultúra elleni bűntettnek minősítette a világörökségbe még fel nem vett szobrok elpusztítását.
– Egyedül az 1972-es egyezménnyel aligha szerezhetünk érvényt ennek a fogalomnak, de más konvenciókkal és az emberi jogok egyetemes nyilatkozatával „összefogva” talán igen. Rendkívüli elvi jelentősége van annak, hogy a hágai nemzetközi bíróság a vádpontok közé felvette a Dubrovnik elleni 1991-es támadást is. Történelmi precedensként értékelhetjük, ha az ítéletben ennek is szerepe lesz. Ez megváltoztathatná a világörökség védelmének a helyzetét is.
***
Francesco Bandarin Velencében született 1950-ben. Építészdiplomát a Velencei Egyetem Építészeti Intézetében szerzett. Masters fokozatot város- és regionális tervezésből a Berkeley Egyetemen (Kalifornia). Kutatási programokat vezetett európai egyetemeken és az amerikai John Hopkins Egyetemen, a Harvardon, továbbá Algériában, Angolában és Mozambikban. 1977-től részt vett a Világbanknak a világörökség megőrzésére irányuló munkájában. 1985-től a bank urbanisztikai tanácsadója. Fontos szerepet játszott a Velence megmentéséért indított nemzetközi kampányban. 2000 szeptemberétől a Világörökség Központ igazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.