Budaszentlőrinc, az eltűnt „Magyar Eskuriál”

Szepesi Attila
2001. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Esztergomban áll Boldog Özséb (Eusebius) kanonok szobra, azé a férfié, aki a Pilisben élő remetékből megszervezte a pálosok rendjét. Az egyetlen magyar alapítású szerzetesrendet sikerült végül Rómában „legalizáltatni”, és királyaink bőkezűen támogatták a pálosokat, akiknek rendháza előbb Pilisszigeten volt – hogy ez hová esett, senki sem tudja pontosan –, azután Fehéregyházán, Óbuda szomszédságában. Végül azonban Budaszentlőrincre került, amikor megszerezték a rend névadója, Remete Szent Pál földi maradványait. A városrészt ma Szép Juhásznénak ismerjük.
A kortársak ámulattal beszélnek a budaszentlőrinci templom és kolostorváros szépségéről. Egyikük a spanyolok büszkeségéről „Magyar Eskuriálnak” nevezi. A rend „önellátó” volt, szerzetesei nemcsak az áhítat gyakorlásában, a mesterségek művelésében is kitüntették magukat. Kitűnő kertészek és szőlőművesek voltak. Halastavukból pontyok tömege került ki. Értettek a kosárkötő, a kötélverő, a cipész- meg a szabómesterséghez is. Egyik rendfőnökük azt azonban megtiltotta, hogy a pálos szabók nőknek is dolgozzanak. Oka lehetett rá. De nemcsak híres mesteremberek, jeles művészek is kikerültek a soraikból. A bibliafordító Báthori László, a költő Csanádi Adalbert és Zalánkeméni János. De kódexfestőik is híresek. A legismertebb azonban közülük Dénes (Dienes) mester, aki a híres vörösmárvány szarkofágot Remete Szent Pál élete történetének jeleneteivel megalkotta. A műnek a csodájára jártak.
A rend történetét viszonylag jól ismerjük, hiszen az egyik rendfőnök, a XVI. század elején élt Gyöngyösi Gergely megírta ünnepeik és hétköznapjaik históriáját. A szerzetesek szűkölködését ugyanúgy, mint a csodás és tragikus eseteket. Beszámol arról, hogy egyik társuk megőrült. Egy másik viszont kirabolta a rend kincsestárát és megszökött. A cellák ajtajára lyukakat fúrattak az aggályos elöljárók, mert még az is megesett, hogy némelyik szerzetes „feslett nőszemélyt” rejtegetett magánál. Bibliai csodák is előfordultak: egyik korábbi jámbor rendfőnök kezében megsokasodott az étel. Más alkalommal, ínség idején egy szarvas jött a templom kapujáig, melyet aztán elejtettek a koplaló remeték. Híres volt a pálosok „esőcsináló” felvonulása, melyet uralkodóink gyakran igénybe is vettek aszály idején. Ugyanilyen híres volt a pálosok borpincéje, ahová királyaink, Nagy Lajostól Zsigmondon át Mátyásig, gyakran betértek egy kis – vadászatot követő – áldomásra.
A Budán időző szultáni követ ámulattal írt Budaszentlőrincről, nem sokkal a mohácsi országdúlás előtt. Aligha sejthette, hogy a varázslatos templomot és kolostort épp a honfitársai fogják felégetni. Ez történt pedig. A török martalócok felégették és kirabolták Budaszentlőrincet. A szerzeteseket – aki nem menekült el – kardélre hányták. Hetekig égett a Magyar Eskuriál. A pálosok kincseit a rendfőnök megőrzésre átadta a felvidéki Homonnai Drugeth famíliának. Ők azonban sosem adták vissza.
A rend ugyan tovább élt, de Budaszentlőrinc sosem épült újjá. Ami rom belőle megmaradt, széthordták a környék lakói. Az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend fő-fő rendháza pedig átkerült lengyel földre, Czestochowába, ahol ma is nagy becsben tartják a szerzetesrend ereklyéjeként azt a Mária-képet, melyet olasz földön festett egy Simone Martini köréhez tartozó mester, és Nagy Lajos királyunk leánya, Anjou Hedvig (Jadwiga) lengyel királyné vitt magával Lengyelországba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.