Rendezésre vár az Antenna Hungária tőkeszerkezete

Az Antenna Hungária (AH) Rt. októberben helyezi üzembe az első DVB–T (Digital Video Broadcasting–Terrestrial) adóberendezését, ezzel Budapest területén kísérleti jelleggel elindítja a digitális földfelszíni televíziós műsorszórást. Az AH azt tervezi, hogy a törvényi és a piaci feltételek kialakulásával négy-öt éven belül országosan megkezdheti majd a digitális műsorszórást. Ehhez és a többi projekthez azonban sok pénzre lesz szükség. László Géza, az AH elnök-vezérigazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a tulajdonosok és a cég vezetői fontos döntések előtt állnak, hiszen az AH tőkeszerkezete rendezésre vár. Likviditási problémák nincsenek, ám a jövő évben a már megkezdett és a tervezett projekteket kizárólag hitelből nem lehet vállalni.

Putsay Gábor
2001. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig csak néhány európai országban vezették be a földfelszíni digitális műsorszórást, ám ott nagyon óvatosak, nincs arra biztosíték, hogy az elvárt sikert meghozza a vállalkozás. Mi készteti arra az AH-t, hogy itthon is megkezdje a kísérleteket és komoly anyagi ráfordítással kiépítse a hálózatot?
– A digitális technológia néhány éven belül forradalmasíthatja a televíziózást, és mivel az AH-nak koncessziója van e területen, már most meg kell kezdenünk az előkészületeket. Elsődleges célunk, hogy a hazai DVB–T rendszer a frekvenciafelszabadítás idején megfelelő szinten álljon, a szolgáltatás minél zavartalanabb legyen. Elemzők szerint 2003–2005-ben várható Európában a digitális földfelszíni sugárzás elterjedése, az analóg rendszerek a digitális mellett folyamatosan, 10-15 éven belül elavulnak. Az AH már évekkel ezelőtt felismerte a digitális televíziózásban rejlő lehetőségeket, az új technika nemcsak technikai-műszaki, hanem tartalmi és szemléletbeli változást jelent a szolgáltatóknak és felhasználóknak. A DVB–T nagyobb műsorválasztékot, kiváló, CD minőségű kép- és hanghatást, megbízható vételt biztosít, és gazdaságosan üzemeltethető. Elég arra gondolni, hogy egy olyan frekvenciasávon, amit ma egyetlen analóg adó használ, digitális úton egyszerre négy-hat műsort lehet közvetíteni. Lényeges ismérve a mobilitás, hiszen a felhasználó ülhet akár tömegközlekedési járművön, akár egy gépkocsiban, mindig tökéletes a vétel, nincs szellemkép. Bár csúcstechnológiáról van szó, mégis kényelmesebb kezelhetőséget nyújt azzal, hogy a néző menülistából választhatja ki a műsort. A kiválasztás történhet a műsor neve vagy a műsor fajtája alapján. Több szolgáltatás jelenik meg egyben: a csomagban a kép- és hangjelek mellett a műsor címének, közvetítési idejének és egyéb kísérő információknak a továbbítására is lehetőség nyílik. Mindemellett igénybe vehetők olyan interaktív szolgáltatások, mint az internet. A munka több mint egy éve folyik az AH-nál, még csak a kísérletek elején tartunk, azokon a területeken, amelyek igazán speciálisak (a képi és az adatinformációk, a képi és a szöveges információk kombinálása) rengeteg munkát kell elvégezni, sok időt és pénzt kell rá áldozni.
– Nagy-Britanniában, Svédországban, Spanyolországban,
Finnországban működik a DVB–T, ám az is tapasztalható, hogy nemcsak a szolgáltatók, hanem a fogyasztók részéről is jelentős költségek merülnek fel. Elég arra gondolni, mibe kerül a digitális jelek átalakítására képes készülék. Most úgy tűnik, ez a megoldás is csak a tehetősebb rétegek igényeit elégíti ki.
– A kereskedelmi korlát az egyik indoka, ami miatt Magyarországon nem terjed el a közeljövőben, így marad idő a rendszer kipróbálására. Ezen a téren arra számítunk, hogy négy-öt éven belül lesznek meg azok a feltételek itthon, hogy egy szélesebb réteg igénybe veheti a DVB–T-t. Elég arra gondolni, hogy a szolgáltatás vételéhez szükséges szerkezet, az úgynevezett Set-Top-Box ma legalább hetven-százezer forintba kerül, a komplett digitális televíziókészülék ennek négy-ötszörösébe. A kínálat és a kereslet élénkülésével azonban változnak majd az árak, ugyanúgy, ahogy ez a mobil távközlés területén is történt, történik.
– Honnan teremtik elő a forrásokat a kísérletek elvégzéséhez?
– Az AH jelenlegi helyzetében nincs arra fedezet, hogy ilyen szintű kutatás-fejlesztési projekteket menedzseljen. A DVB–T rendszert, amivel rendelkezik a cég, nagyrészt pályázatokon elnyert forrásokból hoztuk létre. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) és a Miniszterelnöki Hivatal Informatikai Kormánybiztosságának pályázati forrásaiból 350 milliót fektettünk eddig a vállalkozásba, a költségek az AH hozzáadott értékeivel – többletmunkaidő, képzés – most elérik már az ötszázmillió forintot. A közeljövőben is elsősorban állami támogatást kívánunk igénybe venni. Végig kell gondolni azt is, hogy az analógot miképp váltja majd fel a digitális technika. A hatóságoknak el kell dönteniük, mikor kell beindítani a digitális szolgáltatást. A projekt költségvetésére ma még nincs forgatókönyv. Amennyiben a kísérletek során sikerül megfelelő frekvenciaterveket készítenünk, az AH jelenlegi bázisállomásait felhasználva a költség tízmilliárd forint lehet, ha egy teljesen új hálózatot és infrastruktúrát kell kiépíteni, akkor ötven-hatvanmilliárd.
– A törvény jelenleg nem rendelkezik a digitális szolgáltatásról.
– Az új szabályozás kereteit elő kell készíteni, ehhez minimum egy-kétéves egyeztetésre lesz szükség, 2002–2003-ban a törvénymódosító javaslatok is létrejöhetnek. Nem kell nagyon sietni, hiszen a piac még nincs erre felkészülve. Jelenleg a távközlési és a médiatörvény sem szabályozza a digitális televíziózást. Ebben az esetben az értéklánc hosszabb, hiszen nemcsak tartalomszolgáltatókról, műsorszórókról és fogyasztókról beszélünk. Itt többről lesz szó: a tartalomszolgáltató mellett lesz egy multiplex szolgáltató, aki egy digitális jelfolyammá alakítja a műsort és az adatjeleket. Marad ugyebár a műsorszóró és lesz a feltételes hozzáférést biztosító eleme az értékláncnak, hiszen a többletszolgáltatás kizárólag ahhoz kerülhet, aki fizet érte. Az AH ebben a láncolatban egy nagyon korszerű kábelszolgáltatóhoz hasonlít majd leginkább.
– A társaság az idén is jelentős fejlesztéseket hajtott végre a távközlés és a műsorszórás területén, ám ezt nagyrészt hitelből fedezték. Meddig lehet ezt folytatni, ezzel együtt nagy kérdés, hogy a privatizációra és egy újabb tőkeemelésre mikor kerül sor?
– Likviditási problémákkal nem kell szembenéznünk, ám most válaszút előtt állunk, ugyanis el kell dönteni, hogy az új piaci környezetben milyen stratégiát válasszunk. A megkezdett ütemben fejlesszük tovább távközlési eszközeinket, például az üzleti kommunikáció vagy a mobilszolgáltatás területén, vagy lépjünk a fékre, vállalva azt, hogy a Vodafone-ban csökken a részesedésünk, és azokon a területeken, ahol jelenleg komoly súlyunk van, elveszítjük pozíciónkat. Ha a tulajdonosok nem így döntenek, akkor forrásokra lesz szüksége az AH-nak, jövő évtől hitelekből ilyen szinten nem lehet vállalni a fejlesztéseket. Nincs könnyű helyzetben az állam, mert a távközlési és telekommunikációs piac jelenlegi helyzetében a készpénzes privatizációra kevés az esély. Néhány pénzügyi befektető jelezte érdeklődését, ám ezek inkább szétdarabolták volna a céget. Az AH stratégiai vállalat, a műsorszórás egy olyan terület, ahol a jelenlegi körülmények között az állam speciális tulajdonosi szerepe indokolt. Ennek ellenére a főbb kérdésekben meg kell hozni a döntéseket, úgy gondolom, erre még az ősszel sor kerülhet.
– Milyen mértékű tőkeemelésre lenne szükség jövőre az AH-nál?
– Ahhoz, hogy a távközlésben a megkezdett utunkat járjuk, a Vodafone tőkeemelésében részt tudjunk venni és fedezzük a projektköltségek ránk eső részét, húszmilliárd forint tőkére lesz szüksége az AH-nak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.