Szegedtől Temesvárig

A Duna–Körös–Maros–Tisza euroregionális együttműködés a kilencvenes évek végén határozta el, hogy helyreállítja az 1945 óta nem működő Szeged–Kikinda–Zsombolya–Temesvár közötti vasúti kapcsolatot. Ez a most elérhető közelségbe kerülő fejlesztési program Magyarország, Románia és Jugoszlávia lakosságának közös érdekeit fejezi ki.

Halász Miklós
2001. 10. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eurorégió – amely magába foglal négy-négy magyar és román megyét, valamint a Vajdaságot – szegedi tanácskozásán a belgrádi CIP tervezővállalat szakemberei mutatták be a vasútvonal rehabilitásának megvalósíthatósági tanulmányát, ami az Európai Unió képviselőinek érdeklődését is felkeltette, hiszen személyesen részt vettek a programismertetőn. Az eurorégió vezetői remélik, hogy a kétszáztizenhatmillió euróba kerülő vasúti rekonstrukció kivitelezési munkáinál PHARE-pénzeket is felhasználhatnak. A fejlesztési program sorsáról valószínűleg még az idén a bukaresti stabilitási konferencián döntenek. A szegedi bemutatón részt vevő három ország illetékes minisztériumának szakemberei elmondták: szeretnék, ha a beruházás jövőre elkezdődne.
A Szeged–Nagykikinda–Temesvár vasútvonalat 1857-ben nyitották meg, s rövid időn belül nemcsak a Monarchia, hanem Európa egyik legforgalmasabb vasúti szárnya lett. A temesi, bánáti búzatermelők erről a vonalról szállították tovább a gabonát Bécsbe és Berlinbe. A trianoni országcsonkítás után is jól működtek azok a gazdasági kapcsolatok, amelyek alapjául továbbra is a nagy forgalmú Szeged– Temesvár vonal szolgált, hiszen a határmódosítás ellenére sem változtak meg a térségben élő népek együttműködési szokásai. A második világháború végén a visszavonuló németek felrobbantották azt a vasúti hidat, amely Temesvárt nemcsak Szegeddel, hanem azon keresztül Nyugat-Európával is öszszekötötte. A hídrombolás után a síneket tizenkét kilométer hosszan – hat-hat kilométeren a határ mindkét oldalán – felszedték, és csak Jugoszlávia–Románia között a Nagykikinda–Temesvár szárnyon közlekedtek a vonatok.
Mindhárom ország – amely 1997 óta közös régióként kezeli a Duna–Tisza–Maros együttműködést – szeretné a vonal újraélesztését. Fontossági sorrendet nehéz felállítani, de a nyilatkozatokból úgy tűnik, talán a vajdaságiak szorgalmazzák legjobban a rehabilitációt, s nemcsak azért, mert a száztizennégy kilométer hosszú pályaszakaszból ötvennégyet Jugoszláviában kellene a közlekedésre alkalmassá tenni. Romániában negyvenhárom, Magyarországon tizenhét kilométer vár felújításra. A vajdasági tartományi kormány alelnöke, Pásztor István lapunknak nyilatkozva elmondta: a vasút-rekonstrukció életmentő kötelet jelent Észak-Bánát főleg a magyarok lakta falvainak, ahol nincs vasúti összeköttetés. A térség települései elöregedtek, a fiatalok elköltöztek. Pásztor István attól tart, ha a vasút segítségével a régiónak eme részét nem kapcsolják vissza a gazdasági vérkeringésbe, akkor kihal az ottani magyarság. A vasúttal egy másik régi álom is megvalósulhat, amelyet a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke, Marosvári Attila fejtett ki: ebben az eurorégiós térségben a sínpályák mellett a vízi és a közúti közlekedés fejlesztési terveit is készítik, s Szeged visszanyerheti régi gazdasági központi szerepét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.