Titokzatos dossziék

Az operatív nyilvántartás alkotta az állambiztonsági szervek legfontosabb adatbázisát, amely magában foglalta és rendszerezte a polgárokról szóló információkat. Azaz az úgynevezett államellenes bűncselekményeket elkövetők, a múltban „kompromittáltak”, a fennálló rendszerrel szembehelyezkedők – illetve azok, akikről az állambiztonság feltételezte, hogy szembehelyezkedhetnek –, továbbá a hálózati személyek adatait.

Kiszely Gábor
2001. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BM központi nyilvántartóján kívül a rendszer bukásáig léteztek a fővárosi és megyei rendőr-főkapitányságok állambiztonsági orgánumainak nyilvántartásai.
A BM Központi Operatív Nyilvántartó Osztálya, amely a forradalmat megelőző években közel 1,2 millió polgárt regisztrált, a szovjet intervenciót követően a BM II/11. Operatív Nyilvántartó Osztályaként tevékenykedik tovább. Számozása 1962-ben III/2-re változik, 1974-ben pedig betagolják a nyilvántartó központba, amelynek 1. osztályaként működik három esztendeig, amikor is adatfeldolgozó csoportfőnökség néven egyesítik az információfeldolgozó csoportfőnökséggel.

AZ OPERATIV ÉS A HÁLÓZATI (ügynöki) nyilvántartást 1963-ban szétválasztják, habár továbbra is a III/2. operatív nyilvántartó osztály végzi az idevágó teendőket. A négy esztendővel később elkészült új szabályzat szerint az operatív nyilvántartás három részre oszlott. Az alapnyilvántartásba a terhelő és kompromittáló adatok alapján kerültek a polgárok. Az itt szereplő adatok priuszt jelentettek. Nem úgy a kutató-nyilvántartásba vetteké. A róluk gyűjtött információk csak afféle operatív adatbázisként szolgáltak. A bizalmas nyomozás alá vont személyekként nyilvántartottakról a nyomozás befejeztével döntötték el, hogy melyik kategóriában regisztrálják az adataikat.
Ekkor születik döntés azok törléséről, akiknek kompromittáltsága csekély, s szinte elévült, később nem is nagyon merült fel panasz rájuk. Törlik továbbá a háború előtti rendszer erőszakszervezeteinek azon tagjait, akik aztán részt vettek a „szocializmus építésében”, s pozitív a beállítottságuk, valamint a hajdani „kizsákmányolókat” és utódaikat, akiket csupán osztályhelyzetüknek köszönhetően regisztráltak, végül pedig azokat, akik ugyan súlyosan kompromittálták magukat a múltban, de később kiemelkedő érdemeket szereztek.
Jellemző azonban, hogy a Horthy-korszak magasabb tisztségviselőinek nyilvántartását még a hetvenes évek legvégén is előírták az idevágó szabályzatok. A nyilvántartás rendezését 1967. december 31-én fejezték be: 258 444 fő közül alapnyilvántartásba 64 084, kutató-nyilvántartásba 108 388 személy került. Töröltek 85 975 főt. Kiderül az is, hogy az 1966 februárjában kelt PB-határozat alapján a korábban holt anyagba helyezett, ám ismét „aktivizálódott” szerzetesek, apácák, volt SS-ek, volksbundisták, arisztokraták, tőkések, gyárosok, földbirtokosok, tiltott határátlépést elkövetők közül politikai érdekből 15 940 főt visszahelyeztek a nyilvántartásba.
Ezután hozzáláttak a nyilvántartottak terhelő és személyi adatainak feldolgozásához. Ez az operatív nyilvántartásban szereplő személyek „bűncselekményei és kompromittáltságuk” alapján készült adatbázis 1968. június 1-jétől kezd működni. 1969-től a BM Nyilvántartó Központjának 1. Osztálya végzi a politikai rendőrség operatív és hálózati nyilvántartását. A hálózati beszervezéssel, neveléssel kapcsolatos teendőket 1972-ben miniszteri utasítás szabályozza. A gépi feldolgozás (egységes gépi prioráló rendszer) s a gépi adatközpont 1974 januárjától működik. Ekkortájt kezdik meg az adatok mikrofilmre rögzítését is.
S most vegyük szemügyre a legfontosabb dossziékat. 1950-től csoportdossziét nyitottak azokról a személyekről, akik ügynöki bizalmas nyomozás alatt álltak, mert kém-, „kártevő”, „demokráciaellenes” tevékenységgel vagy más államellenes bűncselekménnyel gyanúsíthatók, s akiket tevékenységükben szervezeti egység kötött össze. A dosszié többek között tartalmazta a nyitásáról szóló határozatot, a csoportról készült részletes összefoglalót, a hálózati munka folyamán keletkezett jelentések másolatát és az ügy befejezéséről szóló összefoglalót. A csoport őrizetbe vételét követően a dossziét át kellett adni a vizsgálati szerveknek.
Személyi dossziét azokról a polgárokról nyitottak, akik ellen „államellenes bűncselekmény elkövetésének gyanújával” bizalmas nyomozás folyt. Egészen 1967-ig minden esetben személyi dossziét nyitottak a „kapitalista” államok külképviseleteinek vezetőiről és beosztottairól, továbbá ezen országok tudósítóiról. Az iratgyűjtemény tartalma lényegében megegyezik a fent bemutatott dossziékéval.
Előzetes ellenőrző személyi és csoportdossziékat ezzel az elnevezéssel 1958-tól nyitottak azokról a személyekről, akiket az illetékes szervek ugyan még nem ellenőriztek, de már gyűlt a rájuk vonatkozó, ellenséges tevékenységre utaló adat. Vagyis volt már ügynöki beszámoló, őrizetesek vallomása, állampolgárok bejelentése (magyarán feljelentés) stb.
A körözési dossziékban kaptak helyet a „kapitalista” hírszerző szervek ügynökei, a más „államellenes” machinációkkal gyanúsítottak, akik megszöktek a letartóztatásból, vagy kivonták magukat a politikai rendőrség nyomozása alól, továbbá a fegyveres erőktől megszökött s ezért hazaárulónak minősülő személyek. A körözést a BM bármely operatív osztálya kérhette. Ha a körözött személynek különböző helyen élnek rokonai vagy közeli kapcsolatai, s várható, hogy felkeresi őket, a dossziéból másodpéldányt kell küldeni azoknak a szerveknek, amelyek területén az illető felbukkanhat.
Objektumvonalas dossziét nyitnak az operatív munka szempontjából fontos munkaterületeken működő hadiipari objektumokról, a mérvadó nehézipari üzemekről, az alapanyagokat és az exportra gyártó üzemekről, a tudományos kutatóintézetekről, valamint katonai egységekről. Ide tartoznak továbbá „az osztályellenség” különböző kategóriái, kivált a csendőrök, a magyar királyi katonatisztek.
Rendkívüliesemények-dossziét nyitottak minden olyan „ellenséges tevékenységre” utaló esemény ügyében – például röpcédulázás, nagymérvű falfirkálás, diverziógyanús esetek, gyújtogatás, tömeges állatmérgezés –, amelyek nyomán nem sikerült elfogni a bűncselekmény elkövetésével gyanúsított személyt, illetve személyeket.

ELLENŐRZŐ FIGYELŐDOSSZIÉBAN – amelynek elnevezése 1963-ban ellenőrző dossziéra változott – rendezték azokat az anyagokat, amelyek alapján a központ a vidéki szerveit ellenőrizte, s ha kellett, támogatta a különösen fontos, bizalmas nyomozásokban.
A figyelődossziét 1960-ban nyitották meg – kompromittáltság és ellenséges magatartás alapján – a „társadalomra veszélyes egyének” állandó ellenőrzésére. A dosszié a „veszélyes elemek” külön nyilvántartását szolgálta. Tartalmaznia kellett a külön nyilvántartásról szóló határozatot, a környezettanulmányt, a más orgánumoktól származó információkat, az idevágó hálózati s az értékelő jelentéseket.
A biztonsági dosszié tartalmazta a szigorúan titkos (szt) állományra vonatkozó dokumentumokat. Köztük az szt-tisztek működését, feladatait ismerők névsorát, titoktartási nyilatkozataikat, a tiszt ellenőrzésére hozott intézkedéseket, az operatív, konspirációs, valamint biztonsági helyzetéről készült jelentéseket, az irányítása alatt működők fedő- és azonossági számát. Az szt-állomány működése során keletkezett dokumentumokat a leveleződossziékban helyezték el, amelyek tartalmazták az idevágó munkaterveket és utasításokat, az operatív tevékenységgel összefüggő beszámolókat, jelentéseket s a szóbeli beszámoltatásokról készült feljegyzéseket.
Tájékoztató dossziét nyitottak a „kapitalista” államokban élő olyan személyekről – politikusok, gazdasági szakemberek, vállalkozók, lapkiadók, tudósok –, akiknek „tanulmányozása” operatív tekintetben szükségesnek bizonyult. A központi operatív nyilvántartó P és L jelzésű gyűjtődossziéiban dolgozták fel a „kompromittált” személyekre vonatkozó s a háború előtti időkből származó dokumentációs kompromittáló anyagot. A dosszié tartalmazta a tanulmányozott személyekkel kapcsolatos hálózati összefoglalókat, valamint egyéb elemzéseket, amelyek sajtó- és más információs források – diplomaták, külkereskedelmi, kulturális képviseletek munkatársainak közlései vagy külügyminisztériumi jelentések – alapján készültek.
Vizsgálati dossziét az előzetes letartóztatással és a vizsgálattal kapcsolatos okmányok s anyagok gyűjtésére nyitottak. A „bűnöző” – ahogy a korabeli utasítások és előírások nevezik a lefogottat – előzetes letartóztatásához és előállításához határozatot kellett készíteni. A gyűjtemény nem tartalmazhatott operatív hálózat és technika útján keletkezett titkos anyagokat.
A dossziékat a központi nyilvántartóban tárolták. Itt raktározták el a titkosított, zárt anyagokat – a Rákosi-időkben vezető pozíciót betöltött egyének és a forradalom utáni megtorlás koncepciós pereinek dokumentációit –, valamint a holt anyagokat, vagyis a nyilvántartásból törölt személyek adattárát, amelynek megőrzését operatív vagy politikai érdek indokolta.
A beküldött dossziékat – a figyelődosszié kivételével – irattári számokkal látták el. A vizsgálatiakra V került, a személyi, csoport-, körözési, objektum- és rendkívüliesemények-dossziékat O-val jelölték. Jellemző, hogy a beszervezési és munkadossziékat csak akkor helyezték el itt, ha a hálózati személyt kizárták vagy ideiglenesen nem foglalkoztatták, illetve ha a besúgó elhalálozott.
A csoportdosszié nyilvántartóba kerülésének feltétele az ügynöki bizalmas nyomozás megszüntetése; a személyi dosszié irattározása az illető letartóztatása, halála vagy az ügynöki bizalmas nyomozás megszüntetése után volt esedékes, a körözésié, ha az illetőt meglelték, vagy a körözést halál esetén megszüntették.
A rendkívüli események dossziéja a nyomozás eredménytelenségekor került ide, a tájékoztatási akkor, ha a tanulmányozott ember elhalálozott, vagy ha rájöttek, hogy operatív tekintetben jelentéktelen az illető, esetleg maga az egész ügy. Végül a vizsgálati akkor, ha a bíróság kimondta az ítéletet, amelyet csatoltak a paksamétához. A dossziékba való betekintést kérdőjegyen kérhette az operatív tiszt.
Selejtezést csak akkor végezhettek – persze előírás szerint –, ha a dossziéban szereplő valamennyi személyt törölték a nyilvántartásból, avagy az adattár operatív szempontból érdektelenné vált. (El lehet képzelni, hogy több száz, jobb esetben több tucat, operatív célzattal regisztrált név viselőjét mikor törölték maradéktalanul.) Az 1974-ben keletkezett szabályzat szerint a selejtezéshez külön tervet kellett készíteni, majd a kirostált dossziékról jegyzőkönyv készült. Ezt a regulát azonban számtalan esetben nem tartották be.
Megjegyzendő még, hogy 1967-ben elrendelték a dossziék tárgy- és témakör szerinti nyilvántartását is, ami 1974-től gépi úton zajlott. A témakör szerinti csoportosítás a következőképp festett: „1. Háborús és népellenes bűnök; 2. A Magyar Népköztársaság állami, társadalmi és gazdasági rendjének megdöntésére, gyengítésére irányuló tevékenységek; 3. Ellenforradalmi események, ellenforradalmi szervek, fegyveres csoportok és azok vezetőinek, tagjainak szerepe és tevékenysége; 4. A horthysta és Szálasi-kormányok [Szálasi-államapparátus], erőszakszervek, intézmények szervezeti felépítése, működésük, hatáskörük, vezetőiknek és egyes beosztottaiknak tevékenysége; 5. A felszabadulás előtti és utáni jobboldali pártok, egyesületek, szervezetek működése, programja, helye és szerepe a politikai életben, ellenséges tevékenysége; 6. Egyházak, egyházi szervezetek, szekták működése; 7. Kapitalista országok hírszerző, propagandaszervei részéről a Magyar Népköztársaság ellen irányuló ellenséges tevékenysége, ezen szervek működése, vezetőiknek, beosztottaiknak és ügynökeiknek ellenséges tevékenysége, módszerei; 8. A fenti szervek által használt objektumok, ügynökök kiképzőhelyei, találkahelyük, postaládái és felderített ellenséges [gyanús] bel-, külföldi címek; 9. Jelentős politikai, történelmi eseményre vonatkozó, a munkásmozgalommal és az ellenállási mozgalommal kapcsolatos eredeti dokumentumok; 10. Módszerek, amelyeket az állambiztonsági szervek bizalmas nyomozás, feldolgozómunka során alkalmaztak.”
E nyilvántartásnak 1990-ben nyoma veszett. Hollétéről a Nemzetbiztonsági Hivatal, az Információs Hivatal, a Katonai Felderítő Hivatal, a Katonai Biztonsági Hivatal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat minden bizonnyal pontos információkkal rendelkezik. Tény mindenesetre, hogy e dokumentáció birtokában állampolgárok ezrei zsarolhatók.
Az állampolgárok alapvető jogait a dossziék mellett összesen huszonhétféle operatív nyilvántartási karton sértette évtizedeken keresztül. 1954-től vezették az ujjlenyomatokat és fényképeket tároló daktiloszkópiai kartoték-nyilvántartást. A Külföldieket Ellenőrző Országos Központi Hatóság (KEOKH) nyilvántartásában szerepeltek az ország területén élő külföldiek, az átutazók, a ki- és bevándorlók s a bármely ügyben külföldre utazó magyar állampolgárok. A levél-ellenőrzési osztály regisztrálta a megfigyelt polgárok ki- és bemenő postáját, a II/9-es osztály pedig a környezettanulmányokat és figyelési jelentéseket.

A NYILVÁNTARTÁSBAN SZEREPLŐ polgárok száma a hatvanas években a következő: 1961: 250 ezer fő, 1964. február 1.: 239 286 fő, 1966. december 31.: 209 952 fő. A priorálások ugyanebben az időszakban így alakultak: 1965-ben 545 021 „ellenséggyanús” személy előéletét vizsgálták felül, 1966-ban 746 658-ét, 1971-ben pedig 765 693-ét. 1970. december 31-ig a politikai rendőrség az operatív nyilvántartásban szereplő polgárok adatainak, „kompromittáltságának” lyukkártyára, illetve lyukszalagra való átvétele során összesen 221 670 személyi adatot dolgozott fel. 1970-ben csupán „az antidemokratikus elemek” nyilvántartásában 65 878 fő szerepelt. Mindennek részben ellentmond Benkei András belügyminiszter 1966. január 27-én a Politikai Bizottságnak „a belső ellenséges erők tevékenységéről és elhelyezkedéséről” készült jelentése, amely szerint 1960-ban 600 ezer, 1966-ban pedig 186 ezer polgárról vezetett nyilvántartást a politikai rendőrség. Az Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztály 1989 júniusában készült kimutatása szerint 164 900 a nyilvántartottak száma.
Vége
Részlet a szerző Állambiztonság, 1956–1990 című, a Korona Kiadó gondozásában hamarosan megjelenő művéből. Az idézetek a korabeli dokumentumokból származnak, amelyek a Magyar Országos Levéltárban, a Történeti Hivatalban és a Belügyminisztérium Központi Irattárában kutathatók. További értékes adatokat és részleteket tudhatunk meg a politikai rendőrség totális nyilvántartásáról Petrikné Vámos Ida Iratok a Történeti Hivatalban című kiváló tanulmányából. In: A Történeti Hivatal Évkönyve, 1999. Történeti Hivatal, Budapest, 1999. 29–61.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.