Veszélyes városi bevásárlóközpontok

Budapesten és környékén az új bevásárlóközpontok többsége a külkerületekben helyezkedik el. Az utóbbi években azonban jó néhány kereskedelmi jellegű, úgynevezett többfunkciós hipermarket létesül a városközpontokban, vagy azok környékén is. Környezetvédelmi szakemberek jelentős hiányosságnak tartják, hogy Magyarországon jelenleg nincsen jogi szabályozás a plazák építésére.

2001. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legtöbb plazát eddig a magasabb jövedelmi viszonyokkal rendelkező budai térségbe telepítették. A legnagyobb csoport az M0-s körgyűrű és a nyugati kapuként is ismert M1-es és M7-es autópálya közös szakaszának csomópontja közelében helyezkedik el Budaörs térségében. Léptéktelenségüknél fogva még azok a bevásárlóközpontok is, melyek olyan jó tömegközlekedésű helyeken fekszenek, mint a Moszkva tér vagy a Nagykörút (Mammut, WestEnd City Center), „aláaknázzák” a város szerves fejlődését és az életminőséget. A kereskedelem ilyen koncentrációja ellehetetlenítheti a kisboltokat, arra szorítja a helyi lakosokat, hogy jóval messzebbre menjenek a napi bevásárlás érdekében is. A ritkábban lakott pesti peremkerületekben élőknek viszont továbbra sem javulnak bevásárlási lehetőségei – olvasható a Levegő Munkacsoport és több neves környezetvédelmi és közgazdasági szakember közelmúltban készült közös tanulmányában. A szakértők megállapítják: a fővárosi plazák a még fennmaradt kevés zöld-, illetve potenciális zöldterületen épültek, noha a belső kerületekben igen nagy a hiány sportlétesítményekből, játszóterekből és parkokból. A budai zöldövezetben és a főváros nyugati kapujának közelében aránytalanul sok a bevásárlóközpontok száma, s kaotikus közlekedési állapotokat idéznek elő. Budapesten a háztartások jelentős részét szerény jövedelmű nyugdíjasok, és egyéb gépkocsival nem rendelkező családok teszik ki. Az elamerikanizálódó, a hétvégi nagybevásárlást idillikus szórakozássá emelő életmód a 15–25 év közötti fiatalokra jellemző. A bevásárlóközpontok befektetői főként erre a korosztályra és a tehetősebb középkorú rétegre számít. Már napjainkban is megfigyelhető, hogy a kisebb városi boltok vásárlóköre csökkent az utóbbi években, nőtt viszont az autóra tervezett főváros környéki települések módosabb lakóinak a száma. A Budapestről való „menekülés”, kiköltözés egyik jelentős oka a növekvő autóforgalomból származó életminőség-csökkenés. A nagy bevásárlóközpontok száma Nyugat-Európában is nőtt a 90-es években, ám például Dániában, illetve általában a skandináv államokban bevezetett településszerkezeti szabályozás sokat javított a helyzeten. Norvégiában 1999-ben ötéves moratóriumot rendeltek el a városközpontokon kívül épülő kereskedelmi létesítményekre, és ez idő alatt szigorú építési, közlekedési szabályokat dolgoztak ki.
Hazánkban a tízezer négyzetméternél nagyobb alapterületű bevásárlóközpont építése esetén ugyan kötelező a környezeti hatásvizsgálat készítése, a vizsgálat tartalmi elemei és környezetvédelmi követelményei azonban tisztázatlanok. A WestEnd City Centerről és a Mammutról készített elemzések például hiába mutatták ki, hogy a megépítésük esetén nagy- mértékben nőnek majd a határértéket már korábban is gyakran meghaladó levegőminőség- és zajszintmutatók, a tényeket a döntéshozók figyelmen kívül hagyhatták.
Területeik felhasználásáról az önkormányzatok ma szinte belátásuk szerint, szabadon határozhatnak, a döntés gyakran csupán néhány személy kezében van – húzza alá a tanulmány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.