A Rudasba belopóztak a nők

Végh Alpár Sándor
2001. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korán keljen, s lehetőleg vasárnap, aki tudni akarja, miért férfimánia a Rudas. Legyen csontkopogtató hideg, és sötét, még teljesen sötét. Akkor érjen az Erzsébet hídhoz, amikor a budai oldalon a tabáni templom elüti a hatot, és a híd alatt elhúz a tizennyolcas villamos. Szegődjön a nyomába a két fázós komának, akik az imént szálltak le, és nyakukat behúzva szaporázzák a fürdő felé. Nem a hideg miatt sietnek. Arra gondolnak, hogy a sor a pénztár előtt már legalább ötven emberből áll. Az egyik Zuglóból jött, a másik Óbudáról, ők Budafokról, de van köztük szentendrei, sőt, biatorbágyi is.
A hajnali igyekezet szinte érthetetlen. A gőzben, mert mind oda tart, nem lehet úszni, ahogy a Lukácsban vagy a Széchenyiben, és menőket se látni, mint egy megállóval odébb a Gellértben. Akkor meg miért?
Talán, mert ide csak férfiak jöhetnek, s maguk között vannak.
A nők már bevettek minden erődöt, ami azelőtt a férfiaké volt: ott vannak a politikában, az egyetemi katedrán, még az űrben is. Az ember elismerően biccent, látva ezt a világnagy közös nevezőt, de néha vágyik egy kis különlétre. Arra, ami pihentet, kikapcsol, s tán gondolatokat is ébreszt.
A kultúrák formálói jól tudták, menynyire fontos ez. Az angoloknál ezért jártak más klubba a nők, és másba a férfiak. A misére érkezők szerte Európában szétváltak: bal oldalra a nők ültek, jobbra a férfiak. A fürdők pedig, az ilyenféle törökfürdők, kezdettől megadták a különlét örömeit.
No, ha már szó esett a törökökről, essék szó az egyikükről külön: Szokoli Musztafának hívták. Korszakos személyiség. Többet cselekedett és épített Budán, mint a többi pasa együttvéve. Az ő idejétől számítható a városban a szabad vallásgyakorlat, ő tette diplomáciai nyelvvé a magyart, merthogy deákjai művelt magyar fiatalemberek voltak, de futotta idejéből arra is, hogy szerte Budán kiterjedt gyümölcsösöket és szőlőket telepítsen. Jó viszonyban volt Zrínyi Miklóssal. A kirohanásban elesett hadvezér holttestét ő temette el, és – bármily furcsa – megsiratta. A Rudas építése nem őt dicséri, mint az egy emléktáblán olvasható, viszont elrendelte átalakítását, s emberei jól dolgoztak, mint látni. Ha minden megszálló ilyen munkát végzett volna, nem ott tartanánk, ahol ma. Jut eszembe: volt itt egy török nyelvű emléktábla is, arab írásos, igen-igen szép. A hatvanas években lába kelt, s aligha véletlenül. Akkor kezdődött a neppervilág. Úgy is mondhatnánk: a tolvajvilág.
Fölöttébb furcsa, de erről a Szokoli Musztafáról máig nincs egy könyv, ami elmondaná, ki volt, mi volt, s mi mindent tett, amíg 1578-ban meg nem fojtották III. Murad szultán parancsára. S ez alkalom arra, hogy megjegyezzem, mivel adósak a magyar történészek már régen. Nem dolgozták fel igazán a török hódoltság korát. Ezért él a köztudatban a tévedés, hogy Magyarországot a török pusztította el. Nem. „Magyarországot a hódító császári zsoldosok pusztították el. A képromboló törökök velünk, az ellenséggel jobban bántak, mint a jó baráttal a felszabadító szövetségesek!”
Az idézet Ballagi Aladártól való. Lehet, hogy a tudós többször megmártózott a Rudas vizében, és ez befolyásolta, de hát a tények, főleg a történelmiek, a vízben is tények maradnak. Nem érvényes rájuk Arkhimédész törvénye.
Más kérdés a róluk való vélemény. Mert ezektől zajos reggelente a kupola alatti csarnok. Minden medence egy-egy köztér, ha úgy tetszik: fórum, s a viták annál hevesebbek, minél hűvösebb a víz. Legmelegebb a nyolcszögletű középső medence, s ott tényleg csak merengenek a férfiak. Bezzeg a harmincfokosban!
Egy idős úr, aki jól értesültsége okán korábban elvtárs lehetett, az ismert irodalomtörténészről mesél, aki Amerikában volt hosszú évekig vendégprofesszor. Mikor hazajött, felkereste a miniszterhelyettest, és kérte, adjon neki segélyt. Aztán a mesében a két kultúrpolitikusra vált, a két hírhedettre, akik harminc éve ismerték már egymást, a megszólítás köztük mégis „kedves Lukács” és „kedves Révai” maradt. Egy ifjabb vendég is bekapcsolódik. Ő előre tekint, és a Nyugatot szidja. Az ok Buzek, a hajdani alkancellár, aki azt mondta a minap, 2005 előtt nem léphetünk be az unióba. Az osztrákoktól mit várhatnánk, uraim, ők pénzelték a bősi erőmű építését is…
Az uszoda a túlsó traktusban van. Szép, oszlopos csarnokában ilyesmikről nem hallani. Dübörgő lábtempóktól hangos. Falai közt másként értelmezik az egészséget, mint a gőzben a kötényes férfiak. Azok gyógyulni viszik oda testüket, s tán a lelküket is, míg itt a megelőzésre esküsznek az úszónadrágosok. Mozogni kell, tempózni, csak az bírja a kinti hajtást, aki idebenn edzi magát. Ezer méter az adagom, közölte velem szigorúan a színházi ügyelő, s nemigen értettem, miként számítja ki az ezret. A medence angol léptékkel épült 1896-ban, hossza 25 yard, ami huszonkét egész nem-tudom-hány-század méter. Na, mindegy.
Régen szobákat is adtak ki a Rudasban. Az egyiket Bródy Sándor lakta. Ide lopóztak be hozzá az asszonyok: nem ok nélkül. Az író korának legvonzóbb férfija volt. Annyira vonzó, hogy néha bezárta az ajtót, mint aki elment hazulról. 1920-ban tényleg elment, s meg se állt Olaszországig. Padovában beiratkozott az orvosegyetemre, csaknem hatvanéves volt már.
Akkoriban a fürdőt park övezte, a vendéglővel szemben katonazenekar játszott. A teraszon a tányérokban halkan koccant a kanál, és halkan kacagtak fel a nők, mielőtt poharukat az ajkukhoz emelték. Ugyan gondoltak-e arra, mi lehet odabenn, ahová nincs bejárásuk? Nemigen. A kinti világ az övék volt, ahogy ma is az, s tudták jól, hogy a férfiak csak másfél óráig maradhatnak a gőzben. Utána letusolnak és kijönnek.
(Legközelebb a Dagályba megyünk)

Felmegy a gőz
Ludwig
A Rudas gőzosztályának törzsvendégeit napok óta legjobban foglalkoztató kérdés: mennyit kell fizetniük jövőre a megszokott, életük fontos részét képező fürdőzésért. A belépő ára egy évtized alatt több mint az ötvenszeresére (!) emelkedett, szemben a szolgáltatások merülőfélben lévő színvonalával. A nap mint nap fürdőbe járók többnyire éves bérletet vesznek, ami viszonylag drága, mégis leginkább megéri. Ára az egyszeri belépő százszorosa, a fürdő viszont (pár ünnepet kivéve) az év minden napján nyitva tart. Az idei bérlet 70 ezer forint volt, a napijegy – ez egy-másfél órás benntartózkodásra jogosít, „továbbfürdés esetén új jegyet kell váltani!” – 2001 elején 650 forintba került, október 1-je óta 900 forint. Régi szokás, hogy a következő évi bérletet december 31-ig kedvezménnyel árulják, tavaly 60 ezerért lehetett megvenni, most – több helyen megerősített hír szerint – 90 ezer lesz az előre váltható éves belépő és teljes áron 104 ezer forintba fog kerülni. Ráadásul csak a Rudasba lesz érvényes, a fürdőtársaság többi fürdőjébe már nem. A napijegy ezek szerint 1000 forint fölé ugrik januártól, és ki tudja, hová nő 2002 végére. Mindez messze meghaladja az évi hivatalos pénzromlás mértékét, többletszolgáltatást nem tartalmaz, tehát semmi sem indokolja – a haszonlesésen kívül.
A Rudas a fővárosi fürdő rt. egyetlen nyereséges egysége, a legtöbben ezt látogatják. Októberben 40 ezer vendége volt. Sokan úgy vélik, hogy visszaélnek a régi törzsvendégek kiszolgáltatottságával, akik nem akarnak lemondani e rég megszokott napi „örömükről”. Nem csoda, ha a tervek hallatán nemcsak a rozsdás csövekben, de bennük is felmegy a gőz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.