Átalakul a szmogrendelet

A környezetszennyező járművek kitiltását is lehetővé teszi az a készülő budapesti szmogrendelet, amely hamarosan a fővárosi képviselők asztalára kerül. A Levegő Munkacsoport szakértője szerint főként a téli hónapokban fenyegető szmog ellen a fűtés, illetve a gépkocsihasználat korlátozásával tehetnek az itt élő emberek.

Osgyán Edina
2001. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Őri István, a Főpolgármesteri Hivatal környezetvédelmi ügyosztályának vezetője lapunknak elmondta: a levegő szenynyezettsége és a meteorológiai előrejelzések alapján különböző készültségi fokozatok rendelhetők el. Hamarosan a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a levegőszennyezési rendelet módosítási javaslata, amelyben a riadós fokozatok bevezetésének a feltételei is jelentősen változnak majd. – A gépkocsik szennyezőmértékét a járművek rendszámtábláján elhelyezett színes matricákkal jelzik majd. Az erősen szennyezett területről ezek alapján könnyen kitilthatók lesznek a környezetszennyező járművek.
Budapest levegőjét szennyező anyagok koncentrációja egyelőre még a határérték alatt van – tájékoztatta lapunkat Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője. Hozzátette: január környékén tetőz a szmog értéke a fővárosban, ez azonban a közlekedés visszaszorításával megelőzhető. Egyelőre kedvező értékeket mutatnak a fővárosban több ponton elhelyezett szmog-mérőműszerek. Ez részben annak köszönhető, hogy a fűtésszezon csak nemrégiben kezdődött, és a levegő páratartalma sem annyira magas, hogy a szmogkoncentrátum mértékét lényegesen befolyásolná.
Tapasztalatok szerint főként az év első napjaiban ül meg a Kárpát-medencében a párás levegő, de például az idén augusztusban volt olyan hétvége, amikor legalább kétszer meghaladta az ózonkoncentráció az egészségügyi határértéket Budapesten.
A fővárosban még nem volt szmogriadó. Lenkei Péter kiemelte: a legveszélyeztetettebbek a gépkocsik utasterében tartózkodók. A város forgalmas pontjain az utastér szmogértéke a főváros átlagos levegőszennyezettségének négy-ötszörösét is elérheti. Ilyen különösen érzékeny pont a Bartók Béla út, a Rákóczi út, vagy az Üllői út. Ugyancsak magas a szmog értéke azokon a közlekedési csomópontokon, ahol az agglomerációkból érkezők elérik a fővárost. Ilyen például a Moszkva tér, a Flórián tér vagy az Árpád híd pesti hídfője.
A szennyező anyagok hivatalos egészségügyi határértéke 110 mikrogramm/
köbméter, míg a veszélytelen ózonszint 200 mikrogramm/köbméter. E fölött egészségkárosító hatással számolhatunk. A 2001. július 1-jével hatályba lépett, az Európai Unió jogszabályaival összhangba hozott törvény szerint, ha a levegő ózonszintje folyamatosan legalább három órán keresztül meghaladja a 180 mikrogramm/köbmétert, akkor a lakosságot tájékoztatni kell erről.
A téli hónapokban a lakosság által használt fűtés mérséklésére kellene felhívni a figyelmet – véli a szakértő. Mint mondta, a gépkocsihasználat önkéntes korlátozása is sokat segíthet a helyzeten. Egy 1994-es kormányrendelet szerint „szmogkészültség” esetén bizonyos ipari létesítményeknek és az átmenő teherforgalomnak le kell állnia. Ilyen esetben a magánautók közlekedését is korlátozzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.