Buddha és egy adag Churchill

Mondják: a vegyi fegyver a szegények atombombája. Nos, az efféle szegénység jóléttel nem gyógyítható. A terrorizmus gyógyszere a csapásterápia, a mérlegelő, hatékony erőszak. Egy jó adag Churchill.

Sebeők János
2001. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyit fogyaszt egy Buddha-szobor? Ha szociológiai mélységekbe kívánunk alábukni a szeptember 11-i terrorakció magyarázata kapcsán, úgy legelébb ezt tisztázzuk. Hogy mennyi egy Buddha-szobor fogyasztása. De miért is egyé? Inkább kettőé. Mennyit fogyasztott vajon a két bamijani Buddha-szobor? És benzint fogyasztottak-e, avagy valami mást? Hány liter benzint, hány liter kólát, hány hamburgert fogyaszthatott el vajon a két bamijani Buddha-szobor? Mert ha igaz – amint egyesek állítják –, hogy a két torony elleni terrorakció valamiféle forradalom, a szegény, kisemmizett, félgyarmati Dél mégoly barbár lázadása a jómódú, imperialista, globalizált Nyugat ellen, akkor előbb tisztázni kellene, hogy mit vétettek szegény Buddhák. Tisztázni kellene, hogy miképpen voltak életükben fogyasztóiak, nyugatiak és gazdagok. Méltók a halálra.
Na már most szerintem a buddhisták sem fogyasztanak éppenséggel sokat. A Buddha-szobrok pedig a buddhistáknál is kevesebbet fogyasztottak. Igaz, nagyok voltak. Kihívóan nagyok, akár az ikertornyok. Meglehet, ez lett a vesztük, mind a kettejük veszte.
Tisztelt Észak–Dél, Dél–Nyugat konferencia! Szíveskedjék észrevenni, hogy a közép-keleti vahabita düh nem a Nyugatra, nem is az Északra, hanem a spirituális Távol-Keletre mérte az első csapást. A bálványdöntögető tálib düh elsőül nem az ikertornyokra, hanem az ikerbuddhák ellen indított megsemmisítő támadást. Ha viszont a buddhista kolduló barát és a menedzser egyként áldozata annak a valaminek, ami támad, akkor innét fogva a szociológiai és ökológiai interpretációk tarthatatlanok. A két bombásított Boeing még virtuálisan sem üzenethordozó. Közvetve sem üzeni, hogy alsó egymilliárd kontra felső százmillió, s a fenntartható fejlődésnek vagy a kyotói szerződésnek sem allegóriája. Az európai értelemben gondolt rendszerkritikához semmi köze.
Ez nem az a történet, hogy „de szeretnék gazdag lenni, egyszer libasültet enni”. Ez nem az a történet, hogy kinn a bárány, benn a farkas, benn a kuglóf, kinn a suttyó. Ez a történet sem József Attilára, sem Móra Ferencre nem tartozik. Itt korántsem arról van szó, hogy a végletekig elcsigázott kisfiú, miután üvegpisze orral bámulta, hogy mi is van ott, a kirakatüveg mögött benn, végül betört oda. Szó sincs itt valamiféle megélhetési bűnözésről, lelki s testi szegények természetjogszerű lázadásáról, indulatról, kipattant szükségszerűségről.
Ami történt, az nem indulat által történt, hanem előre megtervezett, fondorlatos módon, a történet öngyilkos hősei pedig többségükben nem szegénylegények voltak, hanem, ha fogalmazhatok így: középkáderek. Oszama bin Laden se Rózsa Sándor. Ellenkezőleg. Az ő helye gazdaságilag Soros György, Bill Gates, a Forbes-milliárdosok közt van, azzal a különbséggel, hogy Soros György és Bill Gates megküzdött a vagyonért, a semmiből indultak, igaz, nem rossz háttérrel, míg Oszama bin Laden beleszületett a jóba. Ő tehát, ha úgy vesszük, egy gazdag arisztokrata. S van egy passziója, pechünkre, a terrorizmusosdi. A dúsgazdag olajmilliárdosok és szultánfik passziói többnyire kevésbé közveszélyesek, bár, tegyük hozzá, nem kevésbé költségesek. A brunei szultán testvére például több mint húszmilliárd dollárt szórt szét a legkülönfélébb őrültségekre, szerepelt a menükártyán carrarai márvány Olaszországból, luxuskocsik, ékszerek, egyszóval semmi eredeti dolog. Szaddam Huszein fia is rajong a sportkocsikért, s a versenylóban, illetve jachtban gondolkodó újgazdagoknak avagy épp örökösöknek se szeri, se száma. Las Vegas és Monte-Carlo éjszakánként tőlük hangos. A nevük nem fog fennmaradni, a társasági rovatokon kívül a kutya se kíváncsi rájuk, az általuk elpancsolt pénzből mellesleg talán meg lehetne menteni a trópusi őserdőket, talán az ötmillió egyetemista országává lehetne varázsolni Szudánt – vagy sem –, de legalább ártalmatlanok. Mulasztók, s mint ilyenek, nem ártatlanok, hisz nem teszik a jót, ám a rosszra sem méltóak, így hát ártalmatlanok. Nem sok vizet zavarnak. Oszama bin Laden is egy volna közülük a nagy Las Vegas-i éjszakában, ha nem támad föl benne a küldetéstudat. Ha nem dönt úgy, hogy ő bizony mást játszik, mint a többiek. Ha nem megy Afganisztánba, az igazhitűek közé.
Ma már létezik utazási iroda, mely a kalandvágyó kuncsaft részére jó pénzért élethű csöveshétvégét biztosít Londonban, eredeti kartondobozzal meg flaska borral. S bizony, akad kereslet az efféle szolgáltatásra. Hasonló kereslet mozgatja a jóléti társadalmakban oly népszerű túlélő vetélkedőket és valóságshow-kat. Mi azt is megtehetjük, hogy szegények vagyunk, azt is megtehetjük, hogy szigetlakók vagyunk. Szerepjáték. Oszama bin Laden, gazdag fiú lévén, megtehette, hogy adózzék passziójának és próféta legyen. A küldetéstudat éppúgy szenvedély, akár a drog. Az, hogy Oszama bin Ladenből vezető szegény lehetett, ha fogalmazhatok így: osztálykiváltság. Ahogy háborús filmet sem célszerű a fronton forgatni, úgy a vezérszegények közt is kevés az igazi szegény. Marx se volt szegény, Pol Pot pedig diplomás emberként szabadult rá Kambodzsára Franciaországból. Meglehet, Oszama bin Laden egyfajta mohamedán Szent Teréznek tételezi magát, s úgy érzi, egy ő a szegények közül, de valójában inkább hasonlít az álszegény luxusturistához, mint Szent Terézhez. Igaz ez még akkor is, ha ő – ellentétben a hazatérő álszegényekkel – a nagy kaland színhelyén maradt. Rövid az éjszaka, ne menjünk még haza…
Na már most persze Oszama bin Laden egy adott személy, s az al-Kaida egy adott terrorszervezet. A WTC elleni terrorakció üzenetértékéhez váltig ragaszkodók még mondhatják: „Nem véletlen, ki lesz megtéveszthető. A viktimológia, ugye. Friderikusz-show nincs Kontrax nélkül, Hitler sincs első világháború és nagy gazdasági válság nélkül, az Oszama bin Ladenek és al-Kaidák hálójába is a nyomor hajtja a tömegeket, a megtévedt valódi szegényeket. Önsorsrontás és rossz sors együtt jár.”
Csillogó féligazságok ezek – vagy egészen azok –, mégsem tudnak lenyűgözni. Nem elégítenek ki, nem győznek meg, valahol nekem sántítanak. S ismét Buddha okán. Mert ha ennyi a megoldás, ha „halált virágzik most a türelem”, ha „álmodik a nyomor”, ha szükségképp terrorizmust álmodik, izzad magából ki a nyomor, romlás virágai, ha szükségképp önsorsrontásba és közveszélyes bűnbe torkollik a rossz sors, a rossz sor – akkor vajon hol késnek a buddhista terroristák? Előbb a kérdés úgy hangzott: Mennyit fogyaszt egy Buddha-szobor? Most pedig az a kérdés, hogy hol vannak a buddhista terroristák? Hisz hány millió buddhista nyomorog a rizsföldeken? Ők is megindulhatnának toronyiránt. Meglehet, felületes újságolvasó vagyok, de én a magam részéről még sohase találkoztam olyan fejléccel, hogy Buddhista terroristák bombafenyegetése. S hol vannak az indián terroristák? A xiu, navajo vagy hopi terroristák? Pedig hát őnekik aztán istenigazából volna miért haragudniuk Amerikára.
Százmilliók éheznek és nélkülöznek anélkül, hogy szociális helyzetük terrorizmusba konvertálódnék, és tömérdek kisemmizett, megalázott, a progresszió oldalvizére került közösség van, amely mégsem teremtette meg a maga terrorista Gólemeit. Másfelől ellenpéldaként ott az északír és a baszk terrorizmus, az IRA és az ETA. Mind Észak-Írország, mind Baszkföld a kolbászból font kerítés jobbik felén fekszik. Egy ír katolikus avagy egy spanyolországi baszk életszínvonala nem említhető a palesztin menekültekével s az afgán földművesekével egy napon. Spanyolország és Nagy-Britannia jóléti EU-állam. Tengersok pénz kellene ahhoz, hogy a palesztin menekültek és az afgán földművesek egy spanyolországi baszk avagy egy északír katolikus brit állampolgár módjára éljenek. Ha Spanyolországban és Nagy-Britanniában a jólét nem vezetett szükségképp a terror pacifikálásához, miért gondoljuk akkor, hogy a szociális feszültségek oldása nyomán csiribí-csiribá majd megszűnik az iszlám terrorizmus? Miért gondoljuk, hogy elég pusztán csak felhozni „őket” a „mi” szintünkre, s tüstént szent lesz a béke, többé nem kell aggódnunk majd holmi kósza repülőgépek miatt? Ez önámítás, önbecsapás.
A bamijani Buddhák elleni terrorakció, a buddhista, xiu és hopi terrorizmus nemléte, továbbá a baszk és északír terrorizmus léte, továbbá a terrorizmuson belül az iszlám terrorizmus túlsúlya nekem azt sugallja, hogy valójában a terrorizmus egy rossz konfliktuskezelési mód, melynek sokkalta több köze van a terrorteremtő közösség tudati állapotához, kulturális önképéhez, identitásához és világképéhez, mint az illető közösség szociális helyzetéhez. Nagyot csalódhatunk még, ha a jólétre mint a terrorizmus feltétel nélküli ellenszerére tekintünk. Mondják: a vegyi fegyver a szegények atombombája. Nos, az efféle szegénység jóléttel nem gyógyítható. A már manifesztálódott, kifejeződött, vagyis rosszindulatúvá vált terrorizmus gyógyszere a csapásterápia, a mérlegelő, hatékony erőszak. Egy jó adag Churchill. És nem a chamberlaini homeopátia. Bizonyos előrehaladott, rosszindulatú folyamatok csak erőszak által megállíthatók, bármennyire is ódzkodjanak ettől az értékek felkent őrzői. Ez persze csak a manifeszt terrorizmusra igaz. Mivel a terrorizmus egy rossz konfliktuskezelési mód, a megelőzésben már szerephez juthat a nem chamberlaini arcélű szelídség, a különböző kultúrák, attitűdök és habitusok közti párbeszéd. Be jó is volna, ha fordítóirodát nyitna egy nap Jeruzsálemben a Szentlélek. Ha szólhatnánk nyelveken. Ha nem csak szót szóra tudnánk lefordítani, de az értelmet is egymásra. Bizony, bizony, a tökéletes fordítás volna a várt, sorsfordító nagy fordulat. Addig viszont még érdemes kicsomagolni a hotelszobában. Fő, hogy a vendég otthon érezze magát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.