Jogszerű de erkölcstelen

Meghallgatta tegnap a Dunaferr-albizottság O’sváth Györgyöt, aki 1999. október 5-től 2001. május 18-ig a Dunaferr Rt. vagyonkezelő szervezete – az Acél XXI. Kft. – felügyelőbizottságának elnöke volt. Ezt követően Chikán Attila számolt be a vizsgálóbizottság előtt, aki csaknem kilenc évig volt a Dunaferr Rt. felügyelőbizottságának elnöke. Az ülésen Matolcsy György jelenlegi gazdasági miniszter, a Dunaferr Rt. felügyelőbizottsági elnöke kisebb balesete miatt nem vett részt.

Munkatársunktól
2001. 11. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabályos volt a törvény szerint a Dunaferr vagyonkezelésbe adásáról szóló szerződés, de mindenképpen módosításra szorult – jelentette ki O’sváth György, aki számos ponton, hasztalan próbálta módosítani a megállapodást. Leszögezte: nem volt tagja az Acél XXI. Kft.-nek, a szerződés előkészítésében nem vett részt, azt készen kapta, amikor 1999 októberében kinevezték az Acél XXI. Kft. felügyelőbizottsági elnöki posztjára.
O’sváth György hangsúlyozta: az Acél XXI. Kft. felügyelőbizottságának elnökeként a konszern valós helyzetének megismerését tartotta legfontosabb feladatának. Ekkor szembesült azzal, hogy a vagyonkezelői szerződés a törvény előtt védhető volt, de a közerkölcs szempontjából nem. Majd kidolgozta azokat a megoldási javaslatokat, amelyeket sem az Acél XXI. Kft., sem a Dunaferr Rt., sem az ÁPV Rt. igazgatósága nem fogadott el. Elmondta: javasolta, hogy a meglévő eszközök privatizálásából származó bevételek ne képezzék a premizálás alapját. Kezdeményezte, hogy a sikerdíjnak csak ötven százaléka legyen készpénz, a többi pedig részvény. O’sváth György javasolta azt is, hogy a Dunaferr szüntesse meg a kereszttulajdonlásokat a cég belső leányvállalatai között.
Chikán Attila volt gazdasági miniszter annak a véleményének adott hangot, miszerint a vagyonkezelési szerződés egy lehetséges megoldás volt. A szerződés gazdaságilag jól követhető célokat fogalmazott meg annak érdekében, hogy hosszú távon tovább tudjon működni a Dunaferr, de csak később derült ki, hogy egyes pontjai megkérdőjelezhetők. Hangsúlyozta: a Dunaferr volt az egyetlen acélipari társaság, amely talpon tudott maradni Közép-Európában, ez szerinte a cég akkori vezetésének volt köszönhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.