PÁVAÓL

Kovács Imre Attila
2001. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végigsétálok az iskola sima falú, kockaköves folyosóin, újabb és még újabb ajtók következnek, amelyek mögül a tanár emelt hangja hallatszik, egy kevés neszezés a felszereléssel, olykor egy tudálékos gyerekhang. Mint a karácsonyi dobozon, mindegyik csukott osztályajtón átsejlik a tárgy, s ahogy elhaladok előttük, erősödnek és távolodnak a jellegzetes háttérzörejek. Az egyik teremben épp most robbantja ki a francia forradalmat az egyébként szürke és alázatos tanár bácsi, aki a lecke ürügyén végre csúnyán beszélhet, rebelliót és vérpadot süvölthet szolid magyar nyomora tanárilag védett rejtekéből. Az alkalmazkodás Atlasz-sárgolyóját ledobva pöröl az istenekkel, vastag Babeuf-hangon színészkedik a copfos és pattanásos publikumnak. Ahogy megyek tovább, halkul a lelkes magyarázat, s közelít felém a matematika pattogó, rövid szótagos rendje. A tanár néni kihirdeti a számok aznapi örök állását; az élet szöveges feladat, a megoldást kétszer alá kell húzni. Aztán szálkás csönd, mocorgás, vonalzósuhogás. Tovább. Jönnek a Pireneusok a mutatópálca hegyére tűzve, síkban kitapogatva; a sósavba mártott cink, a váltóáram, a becőke és a nyújtott ritmus. Mind egy-egy tanügyi gyöngyszem a folyosó fonalára tűzve.
Szerencsétlen csibészként, amikor már harmadszor rúgtak belém a pad alatt, és végre gyűjtöttem annyi bátorságot, hogy félfordulatból hátralegyintsek, s kiküldessem magam az osztályból, pont így róttam a métereket. Hangváriumok – jut eszembe hirtelen. Az osztályok zárt ládáiban zajok úszkálnak: tanári aranyhalak, bukott teknősök, stréber ráják és lassú rákok. Locsognak, csobbannak, eveznek. Aztán még pontosabbnak találom a rádiós hasonlatot: mint amikor az állomáskeresőt tekergetjük, s hol ez, hol az az adó dugja ki a fejét az éterben birkózó médiagubancból. Tárlatszerűen váltják egymást a hangok és a képek – dicsőségtábla: Oleg Kosevoj-tekintetű tanulógépek, kötélmászásból kegyelemötösre zárt matekzsenik, a tanácselnök unokája, szavalókórus („Bús düledékeiden, Husztnak romvára, megállék…”), tanulmányi oklevelek, fényképek egy fontos ünnepségről, „fiam, ezerszer megmondtam már”, faliújság, röhögés, plakát a fák és a madarak napjáról. Kockakő, fal, rézkilincs.
S akkor zárul egy áramkör, az automata egymáshoz préseli az érintkezőket, s a falakra telepített csengősor végigrobbantja az órák üvegfalát. A tanár levegő után kapkod, végakarataként föladja a házi feladatot, de már alig figyelnek rá, csapkodva csomagolnak, szalvétába csomagolt szendviccsel van tele a kezük vagy hideg húszforintosokkal, s nyomulnak a kijárat felé, fel-tar-tóz-tat-ha-tat-la-nul. Ez ám a farsang; a folyosó KRESZ nélküli autópálya, az iskolabüfé szeszmentes kocsma, a hetedikesek verik az ötödikeseket, a negyedikesek csúfolják a nyolcadikosokat, az egész ismert világ ordít, könyököl, gáncsol. Arányosan kicsinyített ámokfutók, verőlegények és pankrátorok öntik el az iskolát, és visító lánykák tapadnak az ügyeletes tanár köré. Tíz perc szünet. A felnőttek visszahúzódnak a nevelői szobába, ez az ő bunkeruk a támadás idejére. Kint vad bandák kínozzák a cölöphöz kötözött házirendet, a civilizáció végóráit parodizálják, míg a kormány cigarettafüstben és kávégőzben tárgyal. Oroszlán tanár bácsi visszabújik az egérbőrbe, szögletes reál tanár néni a Kiskegyedet böngészi; a nevelőtestület nagyobbik része a tanári szoba védelmet adó falai közé vonul vissza, míg néhány tagja próbál egyezségre jutni a lázadókkal. Fenyegetőzik, rikácsol vagy elbújik három jó tanulóval egy téglarakás mögé, s átbarátkozza az őrjöngés perceit. Tíz perc szünet. A lapuló, bumfordi bukdácsolóból bandavezér lesz, a nyafka habogóból bombanő, gazdagék láthatatlan közepeséből aranyifjú-másolat; az eminensek riadtan kószálnak vagy gazsulálnak a harcias törzsfőnököknek. Igazgató bácsi időnként félrehúzza az irodaablak függönyét, aztán iszonyodó arccal elfordul. Átfut rajta valami kellemetlen borzongás, hogy néhány kollégája most kint ügyel a viharban, kint harcol a fronton, a maradék tekintély lövészárkában. Vánszorog a percmutató, a zsivaj egyre nagyobb, befolyik a tanári szoba küszöbe alatt. Az ajtó elé kellene tolni a zongorát, a fénymásolót, az írásvetítőt. Dübörög a folyosó és az udvar, időnként felsír valaki, az ügyeletes megpróbál veszekedni, kicsi, ügyetlen nyakleveseket osztogat, harcol eltévedt bogárként a hangyabolyban. Senki sem sajnálja, mert másnap ő következik. Igazgató bácsi ugyanúgy félrehúzza a függönyt, szenvedő pillantást vet a számkivetettre, elborong kezdő tanárságának sziszifuszi igyekezetén, s látja, hogy a világ egyre kaotikusabb, egyre inkább az ösztönök vezérlik. Igazgató bácsi nem megy ki, feleslegesnek és megalázónak tartja, elrejtőzik, mint egy szakrális fejedelem, s hagyja, hogy vele fenyegetőzzenek a gyerekvésznek kitett, prófétai hatékonysággal őrjöngő pedagógusok. Tíz perc szünet. Sűrített világvége.
Majd, egyszer csak a teljes reménytelenség keserű fészkéből, a sötéten kavargó árból felszállnak a delfinek; ez a rekedt, szilánkos hang a becsöngetés. Ó, drága, lábatlan pókként a falakon lapuló csengő, te hülye operista, énekelj, még és még! A forradalom elbukott, az ügyeletesek összegyűjtik a sebesülteket, s zilált sorokban az újabb tanórák karámja felé terelik a bandát. Kinyílik a tanári szoba, az alkalmi bunker ajtaja, a kastély pincéiből előszivárognak az arisztokraták, hónuk alatt az osztálynapló, arcukon a negyvenöt perc tantárgyi konszolidáltsága. A jó tanulók magabiztossá válnak, már nem engedik előre a büfé Kishercegeit és a grund gladiátorait. Átszellemülnek, álluk megemelkedik, ajkuk elvékonyodik. Bumm – bezárulnak a kapuk, vége a tízpercnek.
Megint sétálhatnék a folyosó hosszán lökdösődés, taszigálás nélkül, figyelhetném a megszeppent duruzsolást, a tanári előéneklést, a tanok és zsugorított tudományok imamalmának langyos zsongását. Én inkább igazgató bácsira gondolok, aki most nem húzza félre a függönyt az ablakon, lerogy fekete műbőr foteljába, két ujja hegyével finoman masszírozza a halántékát, és vár. Kér kávét, igazgató kartárs? – nyitja rá az ajtót Manyika, aki mögött megpillantja a majdnem üres tanárit. Nem, már kettőt ittam – hárítja el az ötvenéves angyalt, s kimerészkedik, először a bunkerba, utána a folyosóra, egészen az udvarig. Kiles, hogy nem maradt-e ott véletlenül egy gyerek. Óvatosan a tér közepére merészkedik, ellazít és teleszívja a tüdejét híg tavaszi levegővel. Szabadnak és illetékesnek érzi magát. Telefon! – süvölt ki Manyika az udvar közepén napfürdőző igazgatójának. S már hallja is a távoli csengést, a szakaszos, sürgető jeladást. Bemenekül: picit csúszkál a kockakövön, az ajtófélfába kapaszkodva ér a célegyenesbe, végül a készülék mellé huppan. Távoli hang, üres, megnyugtató. Dolgozik. Negyed óra múlva nyugtalan lesz. Dobol az ujjaival. Hát persze! Kicsöngetés. Már kapaszkodik a fekete karfákba, amikor elindul az ismert, egyre közelgő morajlás. Tíz perc szünet. Tíz perc. Tíz. Már csak kilenc.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.