XXI. századi skolasztika

A filozófiai csata ősrégi, de 700 évvel ezelőtt az angol franciskánus, William of Occam vezette a végső összecsapást, amellyel azt hitte, lezárta a háborút. Ez utóbbi persze folytatódott, és ma is dúl. Arról van szó, akkor és most, hogy vajon léteznek-e megismerésünk számára fogalmi tárgyak, amelyek nem egyediek, hanem elvont és „kollektív” tárgyak, mint barátság, közösség, szimbólum, nemzet. Ezek létezését már Szókratész is tanította, szemben a szofistákkal, akik kizártak minden mást, mint az egyedet, egyénit. Ők voltak a „nominalisták”, szemben a „realistákkal”.

Molnár Tamás prof.
2001. 12. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor azt mondjuk „nemzet”, ismerni vélünk egy kollektív valóságot és annak tulajdonságait, történelmét, célkitűzéseit, szimbolikáját, a hozzá fűződő érzelmeket – és ez az ismeret nem von le semmit a tárgy (nemzet stb.) konkrétságából. Csak másképpen konkrét, mintha azt mondom, hogy Szókratész; de Szókratészt sem jelölhetem meg anélkül, hogy őt az „emberiség” fogalmába sorolnám be.
Manapság „nominalista” korban élünk, hiszen elődeink úgy fogalmazták meg a tudományt, hogy kizárták a fogalmiságot az egyéni javára. Még ma is ebben az „egyediségben” gondolkodik a vezető társadalmi réteg. Így mikor túlmegyünk a szón magán (a középkorban flatus vocisnak nevezték ezt Occam követői), a jelenlegi intellektualizált köztudat elveti a realizmus gazdagságát, és visszaparancsol a szűken fogalmazott tudomány „precizitásához”.
Ezért van rossz sajtója az univerzáliáknak, vagyis a nemzetnek. Nincs nemzet, mondta például Karl Marx, csak társadalmi osztályok vannak, és azokat is csak egyvalami jellemzi, az érdek. Nincs nemzet, állítják a balliberálisok, csak alantas sors van a kollektivitás egy részének, és ezen azonnal javítani kell. Nincs szent, mondta Jean-Paul Sartre, a társadalmi elit kinevezi egy tagját, és annak lemondását a földi javakról állítja példaképül a nyomorgók elé. A módszer tehát a dolgok redukálása mindaddig, míg meg nem jelenik a „lényeg”. Persze ezt is lehet redukálni, ad infinitum, de csak a tudományos dialektika segítségével. A dialektika így a végső (?) tudomány, és fő megnyilvánulása az osztályharc. És így tovább és így tovább.
Tény, hogy a XX. század ennek jegyében zajlott le. Ennek ellenére a nemzet (hiszen róla van szó ezekben a sorokban) fel-felbukkan, egészen „tudománytalanul”, és követeli a szót és főként a tettet: mert a XX. század nem csupán az osztályharc ideje, a nemzeti felkelések ideje is, amelyekben az osztályok egybeforrnak, új nemzetiségek követelik jussukat, és áldozatokat vállalnak nemzeti létért, szimbólumokért, történelmi emlékért, jövő célokért, jelen ünneplési szabadságért. Ezt a „nominalisták” képtelenek megmagyarázni, és arra vannak kárhoztatva, hogy „leredukálják” a nemzetet az érdekek összetűzésére. A valóság ellentmond, például 1956 októberében; sebaj, úgy lehet ezt magyarázni, hogy az „ellenforradalom felütötte fejét” – ez a fejfelütés maga is megmagyarázhatatlan flatus vocis!
Vagy vegyük a magyar nemzeti koronát. Egy bizonyos szinten egy anyagi tárgy, legjobb esetben is csak múzeumi, vagyis elavult; különben is több korban tették össze, sőt a kereszt a tetején is olyan micisapkás. Tehát működik a redukció, és meg sem áll a nevetségesig. Közben azonban tömegek követelik, hogy méltóbb helyre szállítsák, könyveket írjanak róla, tiszteljék minden más úton is. És hogy ne hasonlítsák össze a micisapkával, mert a micisapka, bár hasznos, de egy alantas tárgy – míg a korona „szent”, magasztos, és főleg megtestesíti a nemzetet, amelyért ez utóbbi áldozatot is hajlandó hozni. Van tehát a tárgyaknak, az intézményeknek, az okmányoknak, a képeknek, az ábráknak, az emlékeknek, az eseményeknek fentje és lentje, hétköznapisága és magasztossága, érzelmi teltsége vagy üressége. Mit tehetnek ez ellen a „nominalisták”?
Sokat, de nem mást, mint a „realisták”. Szemben a Szent István-körmenettel, ünneplik a Bastille bevételét minden július 14-én; nem a húsvétot, hanem május 1-jét, a munka napját; nem a Szent Jobbot teszik üveg alá, hanem Lenin holttestét. A nominalista úgy viselkedik, mint a realista, csak ellenkező előjellel. Nem más az antropológiája, csak szimbolikus világa. Osztályokban gondolkodik, nem nemzetekben. És dühödten szemléli – még a vidám (?) cabaret-ban is –, hogy nemzetek élnek, virulnak, újjászületnek, a sajátját is beleértve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.