Acélkorlátok a sztrádák mentén

Már az ütközés pillanatában életüket vesztették – állapították meg a szakértők egy baleset vizsgálatakor a két áldozatról. A fiatalemberek járművükkel egy útlezáró betonelemnek csapódtak, amely esélyt sem adott nekik a túlélésre.

Zsohár Melinda
2001. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Autópályákat a 20-as, 30-as években kezdtek építeni. Nyilvánvalóvá vált: a megnövekedett sebesség következtében az autósokra újfajta veszélyek leselkednek. Mára kikísérletezték azt a korlátot, amelynek ütközéskor olyanok a tulajdonságai, mint egy kötélnek – magyarázta Torma Béla mérnök, útépítő szakember. A speciális acélkorlát ugyanis karambol esetén nem vágja vissza a becsapódás erejével az autóst, motorost, hanem kötél módjára megnyúlik, s anyaga, illetve a beépített ütközőelemek révén elnyeli az ütközési erőt, amelyet végül a talaj közömbösít. Sajnos a kőkorlátoknak, a támfalaknak és az egyszerű konstrukciójú korlátoknak nincs ilyen tulajdonságuk. Tény: a gazdasági szempontok kényszerhelyzetbe hozzák az építőt, a speciális korlát ugyanis drága. Az útépítés költségeihez képest azonban nem akkora az árkülönbség, hogy érdemes legyen takarékoskodni.
Magyarországon 1995-től nincs kötelező érvényű szabvány az útszéli korlátra. A műszaki leírás ugyan rendelkezik a védőberendezésről, de az nem azonos a szabvánnyal. 1960-ban, az akkori szabvány szerint olyan korlátokat emeltek, amelyeknek minden métere tizennégy kilogramm acélt tartalmazott, s ma is ez az irányadó. A nyugat-európai előírások szerinti korlát legalább 68 kilogramm acélt tartalmaz méterenként. Ennyi szükséges a korszerű védelemhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.