Az első kapavágástól

Ganz Ábrahám egykori svájci vasöntő munkás, későbbi magyar gyáriparos is elégedett volna azzal a létesítménnyel, amelyet Budán, a Vízivárosban a városi tanács engedélyével alapított műhelye helyén emeltek XXI. századi követői.

Lőcsei Gabriella
2001. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarok találékonyságát, problémamegoldó készségét, kreativitását, újítások iránti fogékonyságát a (megmentett, átépített) gyárépületében szemlélhető kiállítás ugyanis a Ganz-cég világhírű szabadalmait is dicséri, s az utódok, Mechwart András, Jendrassik György világszínvonalú tevékenységét is felidézi. Ami e két korszak, a műszaki birodalom megalapítása, lendületes fejlesztése, valamint a múltbéli ipari értékek méltó továbbörökítése között volt: szocialista indusztria eltűnt e vidékről. Fölrobbantották, eltakarították. (El is felejtenénk, ha tudnánk…)
Elégedetten szemlélődhet az is, aki az első kapavágástól (levegőbe röpített épületelemektől) az utolsó simításokig követte figyelemmel, miként lett az 1999 telén megfogalmazott kormányhatározatból – létesüljön grandiózus tematikus tárlat számára alkalmas kiállítási csarnok és közpark a Ganz-gyártelepen, a Marczibányi tér – Lövőház utca – Margit körút által határolt, öthektárnyi városnegyedben – valóság. A közparkot még a nyáron birtokába vette a lakosság (a tervezők ábrándja, hogy így adjon randevút Budán egymásnak az ifjúság: „hétkor a Millenárison”, a mindennapok tartozéka immár). A magyarság alkotókedvét, leleményességét, felemelkedési vágyát és mindig megújuló bizakodását, valamint a vitathatatlan magyar sikert megjelenítő kiállítás most nyitja meg kapuit.
Lechner Ödön Kecskemét városának tervezett (de soha meg nem épített) víztornya lebeg a kiállítási csarnokba belépő látogató feje fölött. Pár lépéssel továbbhaladva szócsillagképek alá jutunk (szavak és évszámok ragyognak le ránk, lehet álmélkodni: előbb ismerhette a magyarság az alma szót, mint az aranyat, a királyt, mint az anyát), igazolásául annak, hogy a Kárpát-medencében letelepedett magyarság mennyi mindenhez rendelkezett megfelelő ismeretekkel. (A bányászathoz, az erdészethez, a vizek megszelídítéséhez, a fa- és fémmunkákhoz is…) Az első látnivalók is azt sugallják, ne a klasszikus értelemben vett múzeumi tárlatra számítson, aki december 18-tól (2002. december 31-ig, több alkalommal is talán) a millenáris kiállítást megtekinti. Akik e gyűjteményt összeállították, nem a tárgyakra fokuszáltak elsősorban, hanem az alkotó emberekre, akiknek legfontosabb közös alkotása a magyar nyelv.
A Komárom megyei Kocs község szekeresei a középkorban fából készítették azt a kocsi szekeret, amelyet rugalmasságáért, javíthatóságáért, gyors utazásra való alkalmatosságáért Európa-szerte kedveltek, s gyártóinak településéről a magyarból átvett kocsi szó valamely helyi „változatával” emlegettek. Tóth János hintókészítő-mester készítette el a millenáris kiállításra a Kocs községből való kocsi hű mását, ez ott függ a hatalmas kiállítási csarnok emeletei közt, különböző szemszögből lehet látni, gyönyörködni benne. Magyar találmány, elvitathatatlanul… Az a közelében látható beszélőgép is, amelyet Kempelen Farkas 1791-ben kiadott könyve alapján rekonstruált két fonetikus, Nikléczy Péter és Olaszy Gábor. Levegőfújtatással szóra bírható az apró masina, egyszerű mondandóját: „baba, papa” megérti a látogató. Aki nem tudná (s miért tudná, mi, magyarok „csak” a büszkélkedésre érdemes értékeinket szoktuk volt feledni), magyar találmány az első számítógépes szövegfelolvasó rendszer is, a Vox 12. Ugyanaz a két szakember, a villamosmérnök-fonetikus Olaszy Gábor és az elektrotechnikus-fonetikus Nikléczy Péter tervezte s fejlesztette ki – Kiss Gábor programozó matematikus segítségével –, aki a Kempelen-féle beszélőgépet rekonstruálta. (Kísérőim, akik a megnyitó előtt a millenáris tárlat első négyzetméterein végigvezetnek, Berkecz Mária ügyvezető igazgató, Kirchkeszner Ágnes főtitkár hosszan sorolják azoknak a mind ez idáig kellően nem méltányolt szakembereknek, tudósoknak a nevét, akik a kiállításrendezők segítségére siettek. Önzetlenül, lelkesen. A tudományos ismeretterjesztés szolgálatára, a magyar kreativitás dicsőségére.) Megtudom, hogy magyar a feltalálója a stencilgépnek. Gestetner Dávidnak hívták, Csornán született, 17 esztendős korától az Egyesült Államokban élt, sokszorosítógépének szabadalmaztatása után, a XIX. század végén olyan üzemet alapított, amely később világhírű vállalattá fejlődött. Aztán az jut tudomásomra, hogy a vakok számára készített beszédszintetizátorok is magyar számítástechnikai szakemberek leleményességét dicsérik. Hogy a golyóstoll feltalálója, Bíró László József is Budapesten kezdte pályáját, a Bíró körüli szabadalmi pereket részletező sajtóhíradásoknak „köszönhetően” közismert immár…
Bolyai János munkásságához, a „tér abszolút igaz tudományához” Lénárt István írt bevezetőt. Ő dolgozta ki a Bolyai „új, más világát” szemléltető módszert is síkok, gömbök és félgömbök segítségével. A humaniórák iránt fogékony lélek is hosszan gyönyörködik az áttetsző modellekben, de a Bolyai-féle összehasonlító geometria láttán támadt feszültség csak a zimbalo ungherese, a Schunda-cimbalom közelében enged föl a lelkében; a magyar cimbalom a XIX. század utolsó harmadának sikere volt. Szomszédságába igazi hangszerkészítő műhely költözött, a közelben Liszt Ferenc zongorája látható… Emitt a „magyar” holdjárókerék, az 1956 óta az Egyesült Államokban élő Pavlics Ferenc munkája, Eötvös Loránd négy eredeti ingája. A Van de Graaff-generátor, 1951-ben készítették (a vasfüggöny mögött sem halt ki, lám, minálunk a tudományos alkotókedv), pincék mélyéről hozták a felszínre, s állították össze lelkes szakemberek: Demeter István és Kostka Pál. Az eredeti rajzok és fotók alapján rekonstruált híres repülőknél, Svachulay Sándor Kolibrijénél, Rubik Ernő Vöcsökénél, Rotter Lajos Nemeréjénél megálljt parancsol az emberi befogadóképesség határa. A többit majd legközelebb tekintem meg, mondom. Kísérőim tudatják velem: a kiállítás harmadát ha bejártam. Történelmi példával védekezem: a Ganz-gyártelep helyén létesített, XXI. századi millenáris kiállítással némiképpen rokonítható városligeti millenniumi kiállítást az 1896. májusi megnyitó után maga a király is tizenkétszer nézte meg. (Igaz, azt beszélték róla, lassú felfogásúnak született…) Amúgy a párhuzam a két grandiózus időszaki kiállítás között sok tekintetben érvényesíthető. Tükörképe a kornak és az országnak, írták (rosszallóan?, dicsérőleg?) az 1896-os nagy rendezvényről. Írhatják a mai millenáris tárlatról is. Dicséretként is akár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.