BILK: magyar alapítók

Tegnap írták alá a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban a Budapesti Intermodális Logisztikai Központot (BILK) működtető két gazdasági társaság alapító okiratát. Ezt követően adták át a Budapest–Soroksár között felújított vasúti pályát, amely a logisztikai központtal teremt kapcsolatot.

Putsay Gábor
2001. 12. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolcéves tárgyalássorozatot és hosszadalmas pályáztatási folyamatot követően magyar befektetőkkel valósul meg a BILK, a MÁV Rt., a Volán Tefu Rt., a Győr– Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Rt. és a Hungarocombi Rt. együttműködésének keretében. A BILK alapítói két önálló társaságot hoznak létre: a BILK Logisztikai Terminál Rt.-t a MÁV és a Volán Tefu – 49–51 százalékos részesedéssel – kétmilliárd forintos alaptőkével indítja, a BILK Kombiterminál Rt. létrehozásában pedig a két társaságon kívül, a MÁV Kombiterminál Kft., a GYSEV Rt., illetve a Hungarocombi Kft. vesz részt. A Kombiterminál Rt.-t 2,35 milliárd forintos alaptőkével hozzák létre, ehhez a Volán Tefu 810, a MÁV 740, a Hungarocombi 400, a MÁV Kombiterminál és a GYSEV 200–200 millióval járul hozzá.
Mint azt Manninger Jenő, a közlekedési tárca politikai államtitkára lapunknak elmondta, a korábbi elképzelések szerint a BILK-et döntően külföldi tőkéből építették volna meg, ám a befektetőkkel folytatott tárgyalások eredménytelenek voltak. A BILK-et magyar vállalatok hozzák létre, ezt követően azonban lehetőség nyílik külföldi cégek tőkebefektetésére is. Az államtitkár hozzátette: az új koncepcióról az EU képviselőivel is egyeztettek – a BILK előkészítésére és a vasútvonal átépítésére jelentős PHARE-pénzeket kaptunk –, akik támogatták az elképzeléseket. A BILK a hazai kombinált árufuvarozási és logisztikai rendszer egyik legfontosabb, egyben legnagyobb kiszolgálóegysége lesz, mintegy ötszáz új munkahelyet teremt. Manninger Jenő elmondta: a kormány környezetvédelmi és gazdaságpolitikai megfontolásból kiemelten kezeli a közúti nehézteher-szállítás vasútra terelését. A BILK építését tízmilliárd forintos állami hozzájárulással valósítják meg. A MÁV költségvetési forrásból vásárolta meg a területet, állami és EU-pénzből épül ki a vasúti és a közúti kapcsolat, illetve a Soroksár-Terminál pályaudvar. A BILK Logisztikai Terminál és a BILK Kombiterminál fejlesztését vállalkozói tőkéből és hitelből valósítják meg.
A kombiterminál és a logisztikai központ két ütemben – 2002–2004., illetve 2006–2014. között – jön létre, az első három évben tízmilliárd forintos költségen 70 ezer négyzetméter raktárterület és háromezer négyzetméter irodaközpont, több kilométer vasúti vágány, illetve az ezt kiszolgáló darus rendszer épül. A BILK a második ütem végéig – mai árakon számolva – 33 milliárd forint befektetést jelent.
A logisztikai központhoz kapcsolódóan a MÁV tegnap adta át a Budapest–Ferencváros–Soroksár közötti felújított vasútvonalat. A létesítményt 7,2 milliárd forintért építették át, ehhez az EU 3,8, a költségvetés pedig 3,4 milliárdot biztosított.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.