Ha megépült az autópálya…

A hazai városok sokszor egyetlen kitörési lehetősége, fejlődésük záloga, ha könnyen, gyorsan megközelíthetővé válnak. A települések számára ezért gyakran létfontosságú, hogy érinti-e őket egy-egy épülő autópálya tervezett nyomvonala. A kérdés még akkor is lényeges, ha a gyorsforgalmi utak városfejlesztő hatása nem azonnal, hanem csak évek, esetleg évtizedek múlva érzékelhető.

Virághalmy Sarolta
2001. 12. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ide telepedő cégek döntésénél igen jelentős szempont, hogy autópálya vezet Győr felé – mondta Balogh József, Győr polgármestere az M1-es autópálya hatásairól. – A lehetséges telephely iránt érdeklődő cégek első tíz szempontja között ugyanis kiemelt helyen szerepel a város megközelíthetősége. A nemrégiben épült, az autópályához csatlakozó elkerülő útszakasz mentesíti a várost az eddigi nagy átmenő forgalomtól. Így mondhatni csak az előnyeit élvezzük az útnak. Az elkerülőút ugyanis az autók, főleg a teherautók körülbelül hetven százalékát vezetik a városon kívül. Ennek a következménye az is, hogy az 1988–89-es légszennyezési adatokhoz képest mára töredékére csökkent a városban az egészségre káros gázok kibocsátása. Sajnos sokan még mindig a rövidebb, Győrön keresztül vezető utat választják. Ezt a kellemetlen átmenő forgalmat különböző táblákkal és sebességkorlátozással próbáljuk csökkenteni.
A polgármester több világcéget is felsorol, amelyek az autópálya megépítése óta telepedtek meg a város ipari parkjában. Mint meséli, az egyik elektronikai cég hazai gyárainak bezárása után döntött úgy, hogy ideköltözik.
– Egy másik városban éppen azért szüntették meg telepüket, mert nem volt autópálya, s rossz volt a település megközelíthetősége is – mondja. – A néhány év alatt Győr környékére települt cégek csaknem tízezer embert foglalkoztatnak. Ha ehhez még a gyárakat kiszolgáló háttéripart is hozzászámítjuk, akkor ennek a létszámnak a duplája is a városok iparának, közvetve pedig az infrastruktúrának köszönheti munkáját.

– Tavaly az M5-ös autópályát működtető Alföldi Konszessziós Autópálya Rt.-vel (AKA Rt.) együtt felmérést készítettünk arról, hogyan hat az autópálya a mellette lévő települések gazdaságának fejlődésére – tudatja Szécsi Gábor István, Kecskemét polgármestere. – Különösen Kecskemétet és közvetlen környékének fejlődését vettük górcső alá. Arra is kíváncsiak voltunk, van-e közvetlenül mérhető, az autópályának köszönhető élénkülés, vagy csak hipotetikusan beszélünk az utak jótékony hatásáról. A felmérések végül megmutatták, hogy van olyan konkrét eredmény, amely csak az autópályának köszönhető. Ilyen például, hogy az itt befektető cégek döntési szempontjaik között az első három hely egyikén jelölik meg a város megközelíthetőségét. A felmérés az esetleges eredménytelenséget is kimutatta. Nem találtunk számottevő – csak az útnak köszönhető – gazdasági növekedést Kiskunfélegyházánál. Igaz, ide nem is olyan régen vezet autópálya, mint a mi városunkhoz – tette hozzá a polgármester.
Kecskemét három ipari parkja gyorsan benépesült. A polgármester szerint a két magánkézben lévő és a város felügyelete alá tartozó parkok utóbbi évekbeli növekedése is az utak közvetett hatásának köszönhető. A város ipari parkjának hatvan hektáros bővítését éppen két hónapja határozta el az önkormányzat. A fejlesztésre 17,5 millió forintot nyert a város a Széchenyi-tervből. De hozzájárult a terület fellendüléséhez a Bács-Kiskun Megyei Területfejlesztési Tanács és Kecskemét városa is. Az előbbi húsz-, az utóbbi ötvenmillió forinttal támogatja egyebek közt a park infrastrukturális fejlesztését.
– Az idén a Kecskeméten befejezett beruházások nagysága meghaladja a tizenegy- milliárd forintot – közli Szécsi Gábor István. – Ezeknek a beruházásoknak kétharmada kereskedelmi, egyharmada termelő jellegű. Több bevásárlócentrum is megtelepedett nálunk az elmúlt évben. Az utóbbiak közül az ipari komponensek és a kábelgyártással foglalkozók vannak túlsúlyban. Több cég az idén idetelepültek közül egyébként már meglévő épületeket újított fel, aminek mi, kecskemétiek igencsak örültünk – teszi hozzá a polgármester, aki az M5-ös hamarosan várható továbbfejlesztéséről úgy vélekedik: ha az autópálya a határig épülhet tovább, az a dél-alföldi régió egyenletes és igencsak régóta várt fejlődését hozhatná a a térségnek.
– Ezen a területen ugyancsak nagy a lemaradásunk. Az oktatás és a gazdaság kérdésében is nagyok ugyanis az eltérések. Ezért a Békés, Csongrád és Bács megye alkotta régióban a két első megye bekapcsolása a gazdasági fejlesztésekbe sürgető lenne. Egyenletesebb infrastruktúrával ez könnyebben elérhető lesz. Tudomásom szerint 2005-ig lezárulnak az M5-ös építéséről szóló, az AKA Rt. és a Nemzeti Autópálya Rt. közti tárgyalások.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.