Holnap folytatódik a négyes metró pere

Holnap kezdődik a Legfelsőbb Bíróságon (LB) a 4-es metró perének felülvizsgálati tárgyalása. A tavaszi jogerős ítéletet – amely nem kötelezte fizetésre az államot – a fővárosi önkormányzat támadta meg. A városvezetés szerződésszegésre hivatkozva százmilliárd forintot követel a magyar államtól, amely továbbra is elutasítja a főváros követelését.

2001. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áprilisban precedensértékű ítéletet hozott a Legfelsőbb Bíróság: a jogállamiságra hivatkozva utasította el a felperes főváros kérelmét, vagyis az államnak egy fillért sem kell fizetnie a 4-es metró építésére. A bíróság szerint ugyanis kormányzati tisztségviselő polgári jogi szerződésben, a kabinet nevében nem vállalhat kötelezettséget a központi költségvetés terhére.
Az LB úgy ítélte meg, hogy a büdzsét érintő kérdésekben nem elegendő a Pénzügyminisztérium felhatalmazása, azokról az államháztartási és a költségvetési törvény értelmében is az Országgyűlésnek kell döntenie.
Ennek megkerülése a jogállamiság elvével is ellentétes – tartalmazta az ítélet. A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a magyar állam jogalanyisága nem jelent korlátlan autonómiát, tehát hibás a főváros érvelése, amely szerint az állam ugyanolyan szerződő fél, mint bárki más. Az állam mozgástere csak a tulajdonában lévő vagyonra és költségvetési gazdálkodására korlátozódik, amelyet az államháztartási törvény szabályoz. Polgári jogi jogviszony csak a finanszírozás lebonyolítására vonatkozhat, a büdzsé finanszírozási kötelezettségvállalására viszont országgyűlési jóváhagyás szükséges.
Ismeretes: a 4-es metró építésére vonatkozó polgári jogi szerződést az 1998-as választások előtt egy hónappal írta alá Medgyessy Péter, a Horn-kormány pénzügyminisztere és Demszky Gábor főpolgármester. A megállapodást a Fidesz-kormány nevében Járai Zsigmond pénzügyminiszter 1998 novemberében mondta fel, mert túlzónak találta a költségeket. A főváros előbb a szerződés érvényességének kimondását kérte a bíróságtól, majd ezután nyújtotta be újabb keresetét, amelyben 100 milliárd forintot követelt. Az első, az 1998. novemberi felmondás érvényességét vitató metróperben a főváros nyert, mind első fokon a Pesti Központi Kerületi Bíróság előtt, mind pedig jogerősen, másodfokon a Fővárosi Bíróságon 1999-ben. A bíróságok tehát abban az eljárásban első és másodfokon egyaránt úgy ítélték meg, hogy életben van a 4-es metró finanszírozására vonatkozó 1998. áprilisi szerződés.
A második metróperben pedig a Fővárosi Bíróság még tavaly ősszel első fokon 26,5 milliárd forint, lejárt határidejű rész megfizetésére kötelezte az államot. Ezt semmisítette meg a Legfelsőbb Bíróság.
Nagy Péter, az állam jogi képviselője korábban úgy nyilatkozott lapunknak: a bíróság ítélete azt bizonyítja, hogy Magyarország jogállam. Hozzátette: egyetlen tisztségviselő sem költheti el az állam pénzét évekre előre, parlamenti felhatalmazás nélkül.
Elképzelhető, hogy holnap, a Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati perében jogerős ítélet is születik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.