Mérséklődő optimizmus – Egy felmérés eredményei az internetgazdaságról

A GKI Gazdaságkutató Rt. — a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve — negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A 2001. harmadik negyedévi felmérés legfontosabb, összegző eredményei a következők.

2001. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GKI Gazdaságkutató Rt. — számos más kutatásához hasonlóan — ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI—Webigen internetgazdasági indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, amely a magyar gazdaság vizsgált szegmenseinek az internettel és az internetes alkalmazásoknak az üzletmenetre gyakorolt hatásaival kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy kérdés eredményeit foglalja magában. A kérdések az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a vállalat piacára gyakorolt hatására és az internet lehetőségeinek jelenben és jövőben vélt kihasználására vonatkoznak. 2001 harmadik negyedévében a GKI—Webigen internetgazdasági indexének értéke 10,28,7. A mutató, azaz az internet üzleti életben betöltött szerepével kapcsolatos rövid távú várakozás az előző negyedévhez képest (15,1) közel öt ponttal csökkent. A turizmus cégei kivételével minden vállalati kör 2001. második negyedévhez képest kedvezőtlenebbül ítéli meg kilátásait az „internetgazdaság” terén a következő tizenkét hónapra kitekintve, az optimizmus mérséklődése a pénzügyi szektorban a legnagyobb mértékű — bár továbbra is a szektor társaságai számítanak leginkább az internet erőteljesebb, piacot átformáló hatására a következő időszakban. Optimistábban csak az idegenforgalomhoz kapcsolódó vállalkozások nyilatkoztak a felmérésben.
Az index összetevői az egyes részpiacokon (zárójelben az előző negyedéves érték): általános vállalati kör 12,3 (19,7), pénzügyi szektor 17,9 (31,5) kereskedelem 3,1 (7,0), turizmus 7,3 (2,2).
A következőkben az általános vállalati kör felmérésének fő megállapításait foglaljuk öszsze. A felmérés a KSH adatbázisa alapján az öt főnél több alkalmazottat foglalkoztató jogi és nem jogi társaságokra terjedt ki 2001 szeptemberében. A 2222 válaszadó a 2000. évi nettó árbevétel alapján huszonkét százalékban, a foglalkoztatás vonatkozásában 17,2 százalékban reprezentálja a vizsgált ágazatokat átlagosan.
Az általános vállalati körre számított GKI—Webigen vállalati internethasználati index részindexei a következők: Az internet elterjedésének a vállalat piacára gyakorolt, azt átalakító hatását jellemző internethatás részindex értéke 2001 harmadik negyedévében —14,0 (előző negyedév: —4,3). Az előző negyedéves értékekhez képest az egyenleg csökkent, azaz az internetes alkalmazások piacra gyakorolt befolyását a vállalatok általában kevésbé jelentékenynek ítélik, mint korábban. Változatlanul érvényesül a vélekedések méretbeli meghatározottsága, a nagyobb vállalatok szerint az internet és a ráépülő alkalmazások elterjedése meghatározóbb változásokat indukál piacaikon.
Az internetlehetőség részindex a cégek képességét értékeli a lehetőségek kihasználásának tekintetében. A részindex értéke 23,6. Az értékeket összevetve az előző negyedéves 26,1 értékkel, a várakozások enyhe mérséklődése tűnik ki, azaz a válaszadók kismértékben kedvezőtlenebbnek ítélik meg saját képességüket az internet által biztosított lehetőségek kihasználásának terén a következő tizenkét hónapra kitekintve, mint egy negyedévvel korábban. Jellemzően a nagyobb vállalatok válaszai mutatnak erősebb optimizmust a jövőt illetően.
Az e-értékesítés részindex az egyes vállalatok forgalmához viszonyított internetes értékesítés arányának a következő tizenkét hónapban várt tendenciájára kérdez rá, értéke 15,9 (előző negyedév: 25,9).
Változatlanul elsősorban a nagyobb árbevételű vállalkozások számítanak az interneten keresztül bonyolódó forgalom arányának növekedésére, de a válaszok méretek szerinti különbsége csökkent, mivel a kisebb vállalatoktól optimistább válaszok érkeztek, míg a nagyobb cégek az internetes értékesítés arányának az előző negyedévhez képest csak lassabb növekedésére számítanak.
A negyedik részindex az e-beszerzés részindex, mely az értékesítéshez hasonlóan a vállalatok interneten keresztül történő beszerzéseinek arányára kérdez rá a teljes beszerzési értékhez viszonyítva. Az index értéke 23,7 (előző negyedév: 31,4). Lényegében a beszerzés terén is az értékesítésnél már megfogalmazott változások írhatók le a várakozásokról: a kisebb vállalatok kedvezőbb értékelése és a nagyobb vállalatok kissé pesszimistább jövőképe a 2001. második negyedéves értékekhez képest a különbséget ugyan mérsékelte, a várakozások közötti eltérés azonban a nagyobb vállalatok javára továbbra is fennmaradt.
A GKI—Webigen vállalati internethasználati index a fenti részindexek számtani átlaga. 2001. harmadik negyedévben az index értéke 12,3 (előző negyedév: 19,7). Elsősorban a nagyobb vállalatok várakozásai mérséklődtek, az internetes kereskedelem korábbinál lassabb térhódítását valószínűsítve. A nagyobb árbevételű cégek részéről tapasztalt optimizmus enyhülése általános, minden részindexre igaz. A várakozások visszafogottabbá válása véleményünk szerint összefügg a gazdaság helyzetének alakulásával, a gazdasági konjunktúra több ágazatban is tapasztalható lassulásával.
Az internetellátottság ágazatonként és létszám-kategóriánként is jelentős eltéréseket mutat a vizsgált vállalati szférában. A nagyvállalatok (háromszáz fő felett) szinte kivétel nélkül rendelkeznek már internetkapcsolattal (kilencvenhét százalék), a középvállalatok esetében (ötven—háromszáz fő) az arány alacsonyabb, nyolcvannégy százalék átlagosan. A válaszadó mikro- és kisvállalatoknál közel azonos arányban van lehetőség a világhálóra csatlakozni, az öt—tíz főt foglalkoztató cégek hetvenkét százalékánál, a tíz—húsz főt alkalmazók hetvenhárom százalékánál, míg a húsz—ötven főt alkalmazó vállalatok hetvenhat százalékánál.
A várakozások alapján a mikro- és kisvállalkozások felzárkózására lehet számítani a hozzáférési arány tekintetében a következő időszakban, ezen létszám-kategóriákban a válaszolók tizenhat, tizenhárom és tíz százaléka szándékozik kiépíteni internetkapcsolatát a következő egy évben.
A gazdasági ágazatok közül az internetkapcsolatok aránya az ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatások, az oktatás és az egyéb közösségi, személyi szolgáltatás ágazatokban a legmagasabb, mintegy kilencven százalék. A világhálós csatlakozások aránya az átlagos érték körüli (hatvannyolc és hetvenkilenc százalék) a feldolgozóiparban, a villamosenergia-, a gáz-, a gőz-, a vízellátás iparágakban, az építőiparban, valamint a szállítás, a raktározás, a posta tevékenységekkel foglalkozó cégek körében, míg a „leszakadókat” a mezőgazdaság, a vad- és erdőgazdálkodás, a halászat és a vendéglátás ágazatok jelentik negyvenhárom—negyvenhat százalékos rátával.
A leggyakoribb kapcsolódási típus az ISDN-vonal használata, valamint a kapcsolt vonalon, modemen keresztüli internetezés. A szélessávú módozatokat, mint az ADSL vagy a kábel-tv-n keresztüli csatlakozás a válaszadók kettő és öt százaléka választotta, míg a vezeték nélküli adatforgalmat biztosító mikrohullámú berendezéseken a cégek két százaléka internetezik. Az esetek többségében állandó sávszélességet, ezáltal gyorsabb kommunikációt biztosító, több felhasználót kiszolgáló bérelt vonali hozzáférés a válaszadók tíz százalékára jellemző.
A foglalkoztatottak létszámának növekedésével párhuzamosan nő a bérelt vonali és a mikrohullámon keresztüli csatlakozás aránya, míg az ISDN-kapcsolatot egyre kevesebben használják.
Saját honlappal a válaszadó cégek harminckilenc százaléka rendelkezik. További huszonnyolc százalékuk a következő egy évben tervezi az interneten való megjelenést, míg a fennmaradó harminchárom százalék nem rendelkezik, és nem is tervezi információs oldal publikálását a világhálón.
A foglalkoztatottak száma szerinti megkülönböztetés alapján a legnagyobb arányban — hatvanhat százalék — a nagyvállalkozások (háromszáz főnél több foglalkoztatott) rendelkeznek weboldallal. Nem sokkal lemaradva a tíz—tizenkilenc és az ötven—kétszázkilencvenkilenc foglalkoztatott számára munkát adó vállalkozások is az átlagosnál kicsit nagyobb arányban — negyvenegy és negyvennégy százalék — jelennek meg saját honlapjukkal. Legkevésbé a mikrovállalkozások hajlandóak honlap készítésére forrást lekötni, és bár a jövőre kitekintve körükben is dinamikus növekedés várható, azok aránya, akik a közeljövőben sem készítik el cégük weboldalát, szintén a kategóriában a legmagasabb.
Ágazatonként vizsgálva a kérdést, egyértelműen látszik, hogy a szolgáltatóágazatokban működő vállalkozások az átlagnál nagyobb hányadban alakítottak már ki saját honlapot. A nem szolgáltatói ágazatok közül kiemelkedő arányban van saját honlapjuk a feldolgozóipari vállalkozásoknak. Az átlagtól messze lemaradva áll a mezőgazdaság és a halászat, ahol a vállalkozások tevékenységére nem jellemző a saját honlap működtetése. A mezőgazdaságon belül a kistermelőknek és a szövetkezeteknek jellemzően nem is áll szándékában az interneten való megjelenés.
Web alapú értékesítést, beszerzést és ügyfélkapcsolat-kezelést támogató alkalmazások a magyar vállalkozások körében még ritkák, kevésbé elterjedtek, a válaszadó cégek mindössze egy-két százaléka jelezte, hogy ilyen megoldásokat már bevezetett. A várakozások viszont kedvezőek, a következő időszakban lényegesen többen tartják valószínűnek, hogy hasonló projekteket indítanak.
Az interneten keresztüli értékesítés — ennek megfelelően — arányaiban még kevés vállalatra jellemző Magyarországon, és néhány kivételtől eltekintve az ebből származó bevételek a társaságok árbevételének csak töredékét adják. A cégek által közölt adatokat ágazatonként összesítetve az interneten keresztül lebonyolított értékesítés 2001 első félévében huszonkilencmilliárd forintot tett ki, ami nem egészen 0,3 százaléka a vizsgált ágazatok (nem a teljes gazdaság!) időszaki becsült árbevételének.
Az informatikus alkalmazottak aránya természetesen a számítástechnikai tevékenységeket is felölelő ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatások ágazatban a legmagasabb, mintegy tizenhárom százalék, melyet az oktatás követ. Az ágazatok többségében az informatikus alkalmazottak a teljes létszám egy—három százalékát teszik ki, ennél alacsonyabb részaránynyal a mezőgazdaság, vad- és erdőgazdálkodás, a halászat és a bányászat területén találkozunk.
A magyar vállalatok többsége közepesen megfelelőnek, jónak tartja az IT-szakemberekkel való ellátottságát és annak minőségét egyaránt, általában ez utóbbi paraméterről a cégek elégedettebben nyilatkoztak. Az átlagtól elmaradó válaszok érkeztek a feldolgozó- és a vendéglátó-ipari cégek részéről mindkét jellemzőt illetően, pozitívabb értékelést az oktatás, a szállítás, a raktározás, a posta, az egészségügy, a szociális ellátás, és az ingatlanügyletek, a gazdasági szolgáltatások ágazatok vállalatai adtak.
A legnagyobb arányban az oktatás és az ingatlanügyletek, a gazdasági szolgáltatások ágazatokban dolgoznak az alkalmazottak személyi számítógéppel (nyolcvan és hetvenöt százalék), és ezen ágazatokban a legmagasabb az internetkapcsolattal rendelkező számítógépen dolgozók aránya is (ötvenhárom és negyvenhét százalék). Az élcsoport második felébe további szolgáltató ágazatok sorolhatók, a szállítás, a raktározás, a posta, az egészségügy, a szociális ellátás és egyéb közösségi, személyi szolgáltatás területén kissé lemaradva rendre negyvennyolc, ötvenhét, negyvenegy százalékos azon alkalmazottak aránya, akik munkája személyi számítógép használatához kötött. Az egészségügy, a szociális ellátás kivételével az internetet használók aránya az ágazatba tartozó cégeknél szintén magasabb az átlagnál, huszonhat és harminckét százalék.
Az iparban (feldolgozóipar, villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás, építőipar) csak minden harmadik alkalmazott munkájához van szükség személyi számítógépre, az internetkapcsolattal is rendelkező PC-n dolgozók aránya esetükben rendre tizennyolc, tizenöt, húsz százalék. Végül a sort a mezőgazdaság, a vad- és erdőgazdálkodás, a halászat, a bányászat, valamint a vendéglátás ágazatok zárják, a tevékenység végzése itt igényel legkevésbé személyi számítógépet (vagy a szükséges fejlesztésekre nem áll rendelkezésre saját vagy külső forrás), és itt a legalacsonyabb az internet-előfizetések, ezáltal az internethez hozzáférő alkalmazottak aránya.
A legtöbb ágazatban a létszám növekedésével párhuzamosan arányaiban egyre kevesebb alkalmazott munkaköre igényel személyi számítógépet, és ugyanez mondható el az internethasználók arányáról is. Az összesített eredményekben a tendenciát erősíti az összetétel változása is, a nagyobb létszámú kategóriákban az alacsonyabb arányokkal rendelkező ipari cégek száma a meghatározó, míg a mikro- és kisvállalatok esetében a szolgáltató cégek száma arányaiban magasabb a megoszlást tekintve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.