A horvát malmok lassan őrölnek

Kovács Mária
2002. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orbán Viktor miniszterelnök kétnapos hét végi, hivatalos horvátországi látogatása alkalmával aláírásra kerül egy szójaterminál közös létesítéséről és hasznosításáról szóló koncessziós megállapodás a rijekai kikötőben. Ez fontos állomása a két ország közötti hosszú távú gazdasági kapcsolatok megalapozásának. A szójaterminál, amelynek építésére és üzemeltetésére a magyar Ganz-cég részvételével magyar–horvát vegyesvállalat létesült, egyrészt az első lépés lehet a Jugoszlávia szétesése miatti veszteségeit nehezen kiheverő rijekai kikötőnek afelé, hogy ismét teljes kapacitással üzemeljen. A magyar áruk fogadása és továbbítása azonban – a szállítást megkönnyítendő – egyszersmind együtt jár a két ország közötti közúti és vasúti összeköttetés fejlesztésével is. Ez pedig jótékonyan hat majd a horvát költségvetés számára nagy bevételi forrást jelentő adriai turizmus fejlődésére is.
A nyilvánvaló kölcsönös előnyök ellenére a horvát fél – a magyar közvélemény benyomása szerint – nehezen szánta el magát ennek a koncessziós szerződésnek az aláírására. Maga Ivica Racan horvát kormányfő is elismerte az MTI-nek adott nyilatkozatában: országa lépéshátrányban van a gazdasági átalakulás terén. Ennek egyik oka a külföldi tőke beáramlása miatti aggodalom, ami kétségtelenül jelen van a horvát közvéleményben. A horvát sajtó ezt felnagyító megnyilatkozásai azonban nem a lakosság zömének álláspontját, hanem a jelenlegi horvát kormánykoalícióval szemben álló politikai erők véleményét tükrözik, amelyek ellen a Racan-kormány is küzd.
Horvátország lakossága – a területét felszabadító háború és a sokéves gazdasági pangás után – végre fellendülést és mindenekelőtt munkát akar. Jóllehet az ország makrogazdasági mutatói, így a ténylegesen munka nélkül lévők száma sem roszszabb több átmeneti gazdaságú országénál, ezt a helyzetet csak úgy tudja konzerválni, ha elszánja magát a gazdasági, kereskedelmi nyitásra és pénzpiaca felszabadítására. E folyamat részeként fel kell gyorsítania a még mindig állami kézben lévő nagyvállalatok privatizációját, a horvát nemzeti olajvállalat, az INA magánosítását, amely iránt magyar részről szintén élénk az érdeklődés. A rijekai kikötő egészéből decemberben magánosításra felkínált 51 százalékos részvénycsomagra is várható egy komoly magyar befektetőkből álló konzorcium jelentkezése.
A zágrábi malmok tehát lassan, de biztosan őrölnek. A Racan-kormánynak az utóbbi bő egy esztendőben 26 országgal – köztük hazánkkal – sikerült szabadkereskedelmi megállapodást kötnie. Stabilizációs és csatlakozási szerződést írt alá az Európai Unióval, és eltökélt szándéka, hogy már az idén novemberben hivatalosan is kinyilvánítsa szándékát a teljes jogú uniós tagság elnyerése iránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.