Amikor már a múlt is fontos

„A Citroën múltja nemcsak a világ műszaki örökségének része, hanem a francia kultúrának is” – mondta Pierre Peugeot, a PSA Csoport felügyelő bizottságának elnöke, amikor tavaly év végén felavatta a Citroën Örökség Tárházát, a Conservatoire-t. A PSA csoport Aulnay-sous-Bois-i üzemében a lenyűgözően gazdag gépkocsigyűjteményen túl makettek, koncepcióautók és tonnányi dokumentum tanúskodik a márka múltjáról, melyből jelene és jövője is táplálkozik.

2002. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Conservatoire nem múzeum, hiszen a nagyközönség nem látogathatja, mégis lehetőséget teremt arra, hogy az összegyűjtött és felújított 300 autó bármelyikét kikölcsönözhessék, és bárhol a világon kiállíthassák a kettős nyilazású emblémát viselő járműveket. A XX. század minden korszakát Citroën-újdonságok fémjelezték, és a Conservatoire falai között felhalmozott értékek bizonyítják, hogy a francia márka nem csak a gépkocsik világában, hanem a design, az ipar, a kereskedelem és a reklám is területén úttörő volt.
Aki egy kicsit is ismeri az autógyártás történetét, tudja, hogy az első Citroën 1919-ben gördült ki a gyárból. A Type A úttörője volt az európai autógyártásnak, lévén az első modell, amelyet sorozatban gyártottak és az első, amely a gyártásból teljes felszereltséggel került ki. Igaz, hogy 82 évvel ezelőtt teljes felszereltség alatt még mindössze az elektromos fényszórókat és indítószerkezetet, valamint a pótkereket értették.
A másik híres modell, a Traction Avant – amelyet a világon elsőként szereltek elsőkerék-meghajtással és önhordó karoszszériával – forradalmasította az autógyártást. A Conservatoire-ban hosszú, tömött sorban állnak nagyapáink álomautói cabriolet- vagy családi kivitelben, sőt korabeli, a világon elsőként végzett töréstesztekről készült filmfelvételek bizonyítják, hogy a Citroën már akkor is adott a biztonságra. És hogy milyen volt a húszas években egy törésteszt? Nos legénykorú nagypapáink kihajtottak a domboldalba, kiugrottak az autóból, és ingujjban letaszították a gépet a lejtőn. A Traction egy szirtről lezuhanva tett néhány bukfencet, és mikor nyugvópontra ért, talpra állították. Ekkor az urak ellenőrizték az ablakokat – mind megvolt –, visszatették a bucskázás közben elveszített motorháztetőt, majd büszkén, mosolyogva beültek a Citroënbe, és elhajtottak.
Aztán ott van a Kacsák sora, mely a „félszemű” háború előtti prototípusokkal indul, és egy 1990-es búcsú-2CV-vel zárul. Az utolsó autót a világ minden táján aláírt karosszériaelemből rakták össze, és magyar kézjegyek is bizonyítják, hogy a Kacsa a XX. század egyik legnépszerűbb autója volt. Még James Bond, azaz Roger Moore is ezt választotta egyik hegyi kalandjához, amiről egy sárga, golyónyomokkal tarkított 007-es 2CV tanúskodik. És hogy mit tudott a Kacsa azon kívül, hogy barátságos képet vágott? Tartani az utat a végtelenségig. Sem pénzdíj, sem ingyen autó nem volt elég ahhoz, hogy valaki vezetés közben fejtetőre állítsa a kisautót az úton. Talán épp ezért válhatott a 2CV minden idők legdemokratikusabb raliautójává: erő, stabilitás, kitartás – és mindez egy megfizethető autóban.

Azután következik a DS, amelynek neve azt jelenti: istennő, s amely 1999-ben elnyerte az Évszázad Autója címet. Nem véletlen, hogy a Conservatoire ünnepélyes felavatásakor is egy DS motorháztetejébe vésték a dátumot, ami bizonyítja, hogy a Citroën büszke legendás modelljére. A Conservatoire munkatársai szerint a gyűjtemény legszebb darabja az ezüstszínű DS Cabriolet, amely képes volt még szebbé varázsolni az isteni sziluettet. „A DS egy autóba álmodott csoda” – mondta köszöntőjében Pierre Peugeot, és a Conservatoire büszke arra, hogy falai között tudhatja Flaminio Bertoni gipsz makettjét, amelyen először jelentek meg az azóta legendává nemesedett vonalak.
A Tárházban testet ölt a kalandvágy is: olyan gépjárműveket láthatunk, melyeket a nagy körutazásokhoz fejlesztettek ki. A Tárháznak ebben a sarkában békésen megférnek egymás mellett a Szahara első átszelésében, vagy a „Sárga” körutazásban részt vevő, tank módjára kialakított lánctalpas járművek és a Párizs-Szamarkand-Moszkva Raid egyik Berlingója.
A Conservatoire második szárnyát a stílustanulmányoknak, maketteknek, autóbusz-koncepcióknak és a prototípusoknak szentelték, ahol a gyár valamennyi kutatási területe képviselteti magát. A kompresszor-kutatások céljára készült makettek lefedik a két háború közötti időszakot. Az egyedi alkatrészek, autóbusz-koncepciók és jármű-prototípusok a márka kreativitásának magával ragadó szintézisét adják. Koncepcióautók, amelyek jelen formájukban sohasem láttak országutat, hiszen némelyikük még fényszórót sem kapott, csak a helyét. Koncepcióautók, amelyek arra szolgáltak, hogy rajtuk tökéletesítsék a hidraktív felfüggesztést, a multiplex rendszert, a digitális kilométerórát, az egyedi belsőtereket és még számos innovatív műszaki megoldást, amelyek létét ma már természetesnek vesszük a francia cég autóiban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.