Az egyházi kárpótlás és az alkotmányosság

Kincses Elõd
2002. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2001. február 8-án elfogadott 10-es romániai kárpótlási törvény az 1945. március 6. és 1989. december 22. között államosított ingatlanok jogi helyzetének rendezését szabályozza. Most, amikor egy év telt el a törvény megalkotása óta, és mi sem történt a törvény hatálya alól kivont, államosított egyházi és nemzeti kisebbségi közösségi vagyon rendezése ügyében, elemeznünk kell a politikailag és jogilag összekuszált helyzetet.
Mindenekelőtt megállapítom azt, hogy a román törvényhozó által a nemzeti kisebbségek egyházi és közösségi vagyonának visszaadását tovább halasztó rendelkezése alkotmányellenes. A 10-es törvény 8. szakaszának (2) bekezdése rögzíti azt, hogy: „azoknak az ingatlanoknak a jogi helyzetét, amelyek a vallási kultuszok (egyházak) vagy kisebbségi közösségek tulajdonát képezték, és amelyeket az állam vagy más jogi személy átvett, a továbbiakban különleges jogi rendelkezések fogják rendezni.” Ez a kitétel sérti a román alkotmány 41. szakasz (2) bekezdésének rendelkezéseit, amelyek szerint „a magántulajdont a tulajdonos személyétől függetlenül egyenlő módon védi a törvény”. A halasztó paszszus beláthatatlan, generális megfogalmazást tartalmaz, nincs benne a kiszámíthatóság lehetősége, ami jogállami szempontból biztosítékot jelentene a viszonyok régen várt rendezésére.
A restitúciós törvénynek mindenképpen meg kellett volna jelölnie a szabályozás határidejét, vagy indokolnia kellett volna azt, hogy miért veszi ki ezeket a célcsoportokat a törvény hatálya alól és azt, hogy milyen feltételek esetén fogja szabályozni ezeknek az ingatlanoknak a helyzetét – csupán időbeli kérdések ezek? Vannak más kritériumok is?
Az egyházi és nemzeti kisebbségi vagyonok vissza nem adása alkotmányellenes tehát, mert sérti az egyenlőség szabályát és a diszkrimináció tilalmát (a román alkotmány 16. szakasza rögzíti a törvény előtti egyenlőség elvét). E kivétel nemzetközi szerződéseket is sért, mivel mit sem törődik azzal, hogy 1993-ban, amikor felvették az Európa Tanácsba, Románia vállalta a 176/1993-as ajánlás tiszteletben tartását. Ez az ajánlás az egyházi vagyonok teljes körű visszaszolgáltatására kötelezte Romániát, az integrum restitutio elve szerint. Ugyanezt rendeli el az Európa Tanács 1123/1997. évi határozata is. Noha a román alkotmány 20. szakaszának 2. bekezdése kimondja azt, hogy ha a nemzetközi szerződések és egyezmények, illetve a román belső törvények között az alapvető emberi jogokban (ilyen a tulajdonjog is) ellentmondás áll fenn, a nemzetközi rendelkezéseknek elsőbbségük van. Ennek az alkotmányos elvnek az érvényesítését azonban a kifogásolt rendelkezés a távoli, bizonytalan időbe, diszkrecionális jogkörbe utalta.
Végezetül levonhatjuk azt a következtetést, hogy a 2001. évi 10. törvény 8. szakasz (2) bekezdésének rendelkezései semmibe veszik a román alkotmány és a demokratikus jogrendszerek által rögzített alábbi sarkalatos szabályokat: a nemzeti kisebbségek diszkriminációjának tilalmát; a tulajdonjog egyenjogúságának elvét; a jogbiztonság elvét; a jogállamiságot.
2002. február 14-én lejár a román tulajdonrendezési törvény által megszabott jogvesztő jelentkezési határidő azok esetében, akiket nem sújt az alkotmánysértő kitétel. Az egyházakat és a nemzeti kisebbségeket sújtó diszkriminációnak azonban még mindig nincs vége. Ennek vajon semmi és senki nem szab határt?
A szerző ügyvéd (Marosvásárhely)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.