Demszky Normafája

Stefka István
2002. 01. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vastag zúzmara üli meg a fákat. Százévesnél is öregebb bükk- és tölgyfák, fiatal cserjék kísérik a kanyargós utat a Budakeszi elágazástól fel a János-hegyig, a Normafa síházig. Az ilyenkor is kocogó, futó, olykor kerékpározó „egészségmániásokat” kíséri a harkály meg-megújuló kopácsolása, a dolmányos varjú szárnycsapása, a hosszú farkú őszapó és a cinkék csivitelése. A sétáló, a vándor a csendben néhány percre megáll, hosszan, mélyen beszippantja a friss levegőt, és távolból nézi Buda legmagasabb hegyéről Pestet. Ezt a természeti egységet szeretné megbontani, megzavarni benzingőzzel, zajjal a főváros „nagy átrendezője”, Demszky Gábor.
Miről is van szó? Mint a Magyar Nemzet Pest-Buda melléklete nemrégiben megírta, összesen 250 behajtási, illetve áthajtási engedélyt adna ki a főváros a Jánoshegyi útra, a Normafa térségébe. Ebből 36-ot a budai edzőtábor, 70-70 engedélyt pedig a KFKI és az Educom Kft. kapna – döntött a főpolgármesteri kabinet. Ezen felül behajtási engedélyt kapnának jó néhányan azok is, akik Budakeszi és a főváros között közlekednek. A városrész önkormányzata viszont tiltakozik a főpolgármesteri kabinet döntése ellen, mivel a XII. kerület képviselő-testülete éppen tavaly ősszel léptette hatályba a fokozott védettségről szóló rendeletet, és akkor döntött az autók végleges kitiltásáról.
Mi lehet a háttérben? A hegyvidéki őslakók már régen tudják, hogy a főváros utolsó természeti egységét, úgymond Budapest tüdejét általában kicsinyes, egyéni érdekek próbálják évtizedek óta megszüntetni, szétverni. Kezdődött az egész a múlt század hetvenes éveitől kezdve a Kádár-rendszerben, amikor is a Harangvölgy, a Zugliget, a Hunyadorom és a Normafa környéki erdők kiirtásával, a sundám-bundám építési engedélyek kiadásával, az építési övezetek átsorolásával elindult a természetvédelmi övezetben a rohamos építkezés, amely a mai napig tart. A valamikori egységes erdőterületet ma beépített, többnyire négyemeletes, lakótelepszerű épületek tarkítják. Akkor is kicsiben kezdődött, és ma már a hegyvidéki kastélyok, betoncsodák a normafai sípályát súrolják. Félő, hogy ugyanez történik most a tájvédelmi körzetben végighúzódó 6,5 kilométeres úttal, amikor a kiváltságosok előtt megnyitják. Először csak 250 engedély lesz, aztán jön a többi, akár ezer is, csakúgy sundám-bundám haveroknak, komálósoknak, és jönnek az építkezést végző dömperek, nehéz teherautók.
Ez az igazi, ez a fővárosi környezetbarát Demszky-program! Több százezer embert érint, a kirándulókat, a pihenni vágyókat, az ott élőket. Most jut eszembe, de feltételezni sem merném az igazi okokat, mivel Demszky, nem tudom hányadik családjának egyik birtoka, „kicsi háza” éppen Budakeszin leledzik. Mindjárt a Máriamakk felé vezető erdő mellett szélesedik, mert kell nekik a jó levegő, az oxigén. Arra az erdei útra tudomásom szerint nem tervezik az átmenő forgalmat, a behajtási engedélyek kiadását. Régi szoc. hagyományok szerint viszont Budakesziről majd könnyebb lesz átszelni a forgalommentes utat egyeseknek, a jó ismerősöknek is a hegyen át, a Moszkva tér irányába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.