EU-konform gáztörvénytervezet a parlament előtt

December közepén elfogadta a kormány a földgázellátást szabályozó törvény tervezetét. A döntés azért lényeges, mert teljesíti a kormány vállalását, hogy csatlakozásunkig a jogharmonizáció keretében honosítja az EU energetikai jogszabályait is. Ezen túlmenően lényeges szempont, hogy Magyarországon a teljes energiafelhasználás több mint 38 százalékát teszi ki a földgáz, amely nemzetközi összehasonlításban is igen magas – nyilatkozta lapunknak Hegedűs Éva, a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkára.

Mayer György
2002. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hegedűs Éva, az energetika területét felügyelő helyettes államtitkár szerint a kormány döntésével teljesítettük az energetika területén az európai uniós csatlakozás szempontjából fontos vállalásainkat. A villamos energiáról (Vet.) és a kőolaj-készletezésről szóló törvényeket a tavalyi utolsó ülésén elfogadta a parlament, a földgázellátásról szóló törvény tervezetét pedig idén tárgyalhatja meg a T. Ház. A gáztörvény tervezete a Vet.-hez hasonló elveket fogalmaz meg, így a kormány hatáskörébe utalja a piacnyitás mértékének meghatározását. A javaslat szerint a piacnyitás 2003. január elsején történne meg. Erre az időpontra az EU-országoknak 28–38 százalékos gázpiaci nyitást kell megvalósítaniuk, amelyet 2008. január elsejéig legalább 43 százalékra kell növelniük. A minisztérium javaslata szerint Magyarországon 2003. január elsejével a gázpiac 25 százaléka nyílhat meg. A javaslat értelmében a gázellátásban is kettős piac fog működni, a versenypiac mellett továbbra is megmarad a hatósági áras közüzemi ellátás. A szabadpiacra átléphető, úgynevezett minősített fogyasztók természetesen továbbra is maradhatnak a közüzemi piacon, tehát nem kötelező az átlépés, sőt, azok a fogyasztók, akik eleinte a versenyt választották, bizonyos feltételekkel visszatérhetnek a közüzemi szolgáltatás területére. Az előzetesen elvégzett pénzügyi vizsgálatok azt mutatják, hogy a versenypiacra kilépő fogyasztók számát a közüzemi és a szabadpiaci árak aránya fogja meghatározni. A törvény hatálybalépését követően a korábbi gázpiaci monopóliumok megszűnnek. A földgáz behozatala és a belföldi gázkereskedelem a feljogosított fogyasztók vonatkozásában, valamint a vezetékek és gáztárolók létesítése a jövőben már nem kizárólagosságon alapuló tevékenység lesz – vagyis megszűnik a Mol Rt. monopóliuma –, hanem engedély alapján minden piaci szereplő számára biztosítja a törvény. A fogyasztók ellátása piaci alapon fog történni. A törvényjavaslat alapján a földgáztárolók, a szállító- és elosztóvezetékek tulajdonosai kötelesek lesznek az általuk üzemeltetett rendszerhez való hozzáférést hatósági áron biztosítani. A tervezet ezen túlmenően lehetőséget biztosít célvezeték építésére is, így a feljogosított fogyasztók választhatnak, hogy a közcélú hálózatokon vagy saját maguk építette vezetéken keresztül vásárolnak földgázt.
Hegedűs Éva szerint alapvető fontosságú a gazdaság működése szempontjából, hogy a kormány lehetőséget kapjon a piac ellenőrzésére. Ennek alapvető indoka, hogy maradéktalanul érvényesüljön a gázszektorban a legkisebb költség elve. Éppen ezért a Magyar Energia Hivatal (MEH) hatásköre bővül. Az elképzelések szerint pontosan meghatározott elvek alapján a MEH hagyja jóvá a célvezetékek építését. A javaslat szerint a MEH megakadályozhatja a célvezeték létesítését, de csak abban az esetben, ha ez a gázszektor egészében jelentős áremelési kényszert okozna. Az energiahivatal megakadályozhatja azt is, hogy az országba olyan földgáz érkezzen, amely a már korábban hosszú távú szerződésben lekötött földgáz értékesítését ellehetetlenítené – ez ismét a befagyott költségek keletkezését akadályozza meg. A törvényjavaslat biztosítja azt is, hogy energiaellátási válsághelyzet esetén a piac működése felfüggeszthető legyen. A MEH feladatai közé tartozik ezért, hogy a gazdasági miniszter részére rendszeres időközönként beszámolót készítsen a gázipar működéséről.
Az államtitkár asszony fontosnak tartja, hogy a törvényjavaslat fő szabályként írja elő a gázszolgáltatói tevékenységek vonatkozásában a számviteli elválasztást, de bizonyos esetekben a jogi szétválasztást is meghatározza. Ez a szabályozás szigorúbb, mint az EU jelenlegi előírása, amely csak számviteli szétválasztást ír elő. Lényeges, hogy a társaságok jogi szétválasztása pluszköltséget nem okoz a számviteli szétválasztáshoz képest. A gázipar tevékenysége a jogi szétválasztás esetén átláthatóbbá válik, amely a versenyszempontok miatt előnyös. A javaslat a szétválasztási fő szabály alól három kivételt tesz: a földgázkereskedő, amely az ország közüzemi fogyasztóinak ellátását biztosítja, a szabadpiacon is értékesíthet gázt, de a két tevékenységet számvitelileg szét kell választania. Szintén nem kell jogilag szétválasztani a lakossági fogyasztókat ellátó közüzemi gázszolgáltató és -elosztó társaságot. Ennek egyszerű indoka, hogy a lakossági fogyasztók így csak egy gázipari szolgáltatóval állnak kapcsolatban. Továbbá nincs értelme elválasztani a rendszerirányítót a szállítótól, hiszen tevékenységük műszaki szempontból szorosan összekapcsolódik. A törvényjavaslat a valódi verseny biztosítása érdekében tulajdonosi korlátozásokat ír elő.
Hegedűs Éva kiemelte, hogy a törvény-előkészítés szempontjából meghatározó volt a földgázbeszerzés kettősségének figyelembevétele is. Magyarországon a földgáz kétféle forrásból származik, mégpedig a hazai kitermelésből és az importból. A fő kérdés az volt, hogy a hatósági árak meghatározásánál miként vegyék számításba a hazai kitermelést. A kormány azt a változatot fogadta el, hogy a hazai földgázt a kitermelési költségén kell figyelembe venni, mert így a világpiaci árnál a legkisebb költségű gázellátást ez garantálja. A törvény tervezetében a villamos energiához hasonlóan szerepel a szociális ellátás lehetősége is. Eszerint a magánszemélyek bizonyos feltételek megléte esetén az állandó lakhelyükön részesülhetnek ilyen ellátásban, ennek pontos részleteit egy későbbi kormányrendelet fogja szabályozni. A törvény tervezetének elfogadását segítette, hogy a földgázpiac szereplőivel, tehát a Mol Rt.-vel, a földgázszolgáltató vállalatokkal és tulajdonosaikkal kialakult a konszenzus, a Gazdasági Minisztérium megtalálta a szükséges kompromisszumos megoldásokat. Az egyetlen kivétel az ipari nagyfogyasztók érdekvédelmi szervezete, akik már első lépésben is nagyobb mértékű piacnyitást tartanak indokoltnak. A minisztérium szakértői szerint ez nem támogatható, ilyen gyakorlat az EU országaiban sem volt. Felmérések szerint ha a közüzemi piacról már első lépésben 25 százaléknál többen lépnének ki, az indokolatlan áremelést eredményezne a lakossági és a kisebb ipari fogyasztók körében. A piacnyitás első évében kísérleti jelleggel a piac 25 százalékát érdemes megnyitni, majd a hatásokat elemezve lehet meghatározni a liberalizáció további menetét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.